Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Måste man köpa ny mast varje gång?

  • Måste man köpa ny mast varje gång?

    Publicerad av vartan på 7 april, 2006 vid 12:39

    Det sa mycket snack om att ha rätt längd på masten, kolfiber %, hårdhet etc. Och ny ska jag försöka få rätsida på detta.

    Nu har jag en 490 100% kolfiber Arrows mast IMCS 30 som jag använder till ett 8,7 segel. Jag vill köpa ett 10m2 segel men undrar om jag kan använda min 490 mast, även om det rekommenderas att man använder en 520 mast. Det är ju bara 1.3m2 skillnad på seglen, varför måste man ha en annan mast?

    Räcker det inte att dra på en förlängare och därmed förlänga masten med 30cm?

    Sen undrar jag om min 56cm fena blir för liten till 10,0 seglet.

    -Förbryllad

    canoya svarade 18 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • canoya

    Medlem
    7 april, 2006 vid 13:28

    De flesta 10 kvm segel behöver nog en mastlängd inklusive förlängare (=luff) som är ca 540-550 lång och det får du inte ihop med 490 mast.

    Vanlig längd på “lång” förlängare är 45 cm, du får med andra ord ihop 535 mastlängd. Väljer du ett segel som har kortare luff än så kommer det att funka, men om seglet är gjort för en 520 mast så kommer det förmodligen att bli bättre med en sån, men antagligen funka hyggligt med 490 för “vanligt folk”.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Måste man köpa ny mast varje gång?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.