• Publicerad av dude på 16 april, 2001 vid 11:59

    Ärligt talat. Vem av er har råkat ut för att ha köpt en begagnad mast som sen gått sönder? Och vad är detta för typ av master? Bara svar med känd signatur intressanta. Mvh

    dude svarade 23 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • kris

    Medlem
    16 april, 2001 vid 16:39

    Jag köpte en beg UP 460 (40% vill jag minnas) och den small ca 20 cm ovan bomfästet. Den var rätt så använd och BILLIG, i vanliga fall köper man inte en sådan mast men det var tämligen akut..
    Fick den billigt för fibrerna var lite splittade i nedre änden på ovandelen och så, jag visste att det var en chansning.
    Men jag har köpt många beg. kolmaster och inte haft något problem i övrigt – jag har inte gått back på det s.a.s.

  • robert-karlsson

    Medlem
    16 april, 2001 vid 16:57

    Jag köpte en billig 460 mast i juni och den gick av i oktober. Det var en hel gammal kolmast.

  • dude

    Medlem
    16 april, 2001 vid 19:12

    Tack för svaren.

    UP’s kolmaster är det allmänt känt att de gick av som tändstickor.

    Robert, kommer du ihåg vad det var för märke o år masten var från?

    Jag själv köpte en North Viper (100%) 430 som gick av mitt emellan bommen och mastfoten i somras. Det är väl allmänt känt att Vipermaster går av som tändstickor vad jag kommer ihåg också.

    Än så länge verkar det som om begagnade master i allmänhet klarar sig bra. Bara man håller sig borta från vissa 100%ar och ruttna egg från det förflutna.

    mvh

  • voodoo

    Medlem
    17 april, 2001 vid 07:09

    Vart kommer snacket om att Viper masterna går av som tändstickor ifrån????
    Har snackat med flera som har viper och som inte haft ngt problem….och har fortfarande inte några som helst problem med min och nu köper jag en till (med titanium) för masterna är ju kanonbra och värda varenda krona!!

    vooodo wink.gif

  • dude

    Medlem
    17 april, 2001 vid 09:12

    Jag fick för mig det. Det sades att världscupseglarna körde excellerator 80 i stället för viper race för att “flexkurvan passar bättre” eller närmare för att om masten går av så vinner du inga race.

    Nu tror jag dock att dom har kommit över problemet med viperna konstruktion. Och dessutom har de ju nu viper wave, inte sant, som ska klara påfrestningarna i vågor. Men jag är fortfarade lite skeptisk att de håller lika bra. Min uppfattning är att 100% inte håller lika bra och att det bara är ett pris man får betala för att köra på en otroligt mycket lättare mast som har bättre flexegenskaper och känns väldigt bra att segla med.

    Jag undrar bara vad som sägs allmänt om viper nu för tiden. Hur mycket används viper i race- o wavevärldscupen egentligen?

    mvh

  • ola-h

    Medlem
    17 april, 2001 vid 09:40

    Jag sålde en NP Carbon 25 Wave 430 som gick av första gången den nya ägaren använde den. Jag hade använt den rätt mycket under säkert 3 år och den gick av i vågorna på Torö, så det är nog inte mycket att säga om annat än att det var tråkigt.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 april, 2001 vid 09:53

    Min UP mast gick av som en tandpetare i Cotillos beachbreak förra veckan, tur att jag hade en till (excellerator 60 400) med mig, den var inte optimal till 5.3 seglet men det fungerade iallafall.

    /Magnus

  • dude

    Medlem
    17 april, 2001 vid 09:56

    Om nu det är sant att den gick av i vågorna på Torö så är det ju bara att beklaga för nuddade den botten är det ju allmänt känt att master går av… mvh

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 april, 2001 vid 06:39

    Jag köpte en beggad 1år gammal Fibersnapp 430/25 som höll i 3 timmars
    aktiv segling, men den funkade så bra att jag köpte en ny istället som hållit
    i nästan tre år.

    Däremot så har jag också kört North HD, kartong ny som höll i nästan 8 timmar.
    fick en ny på reklamation och den höll säkert dubbelt så lång tid.

    Inte för att negga Voodoo på något sätt men jag hade inte råd (eller tålamod)
    att köra med sådant skräp.

    Nu kör jag bara Fiberspar och är helnöjd, kanske med en liten reservation
    på kolbommarna, en ny Fibersmäck kol höll i ungefär 200 meter innan
    jag fick 80:tals buk i seglet och jag gjorde min första “no boom forward”.

    Reklamationen tog 1,5 dagar och den nya är underbar……. So far!

    Tror inte det spelar så stor roll vad det är för märke om man köper begagnat,
    det hänger antagligen mer på hur förra ägaren behandlat den.

    Ha det///J.S.

  • voodoo

    Medlem
    18 april, 2001 vid 07:57

    Så med tanke på hur din utr. håller så handla inte beggat av J.S :o) North HD ??? Det var LÄNGE sen!! Jag har kört med North’s master sedan 93 och inte lyckats ha av ngn….!!! Under hela tiden är det enda jag har haft av är ett bomrör (i en misslyckad bakåtloop som jag landade över bommen) men det var ju bara att köpa ett nytt rör !!

    Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 april, 2001 vid 09:24

    Jo Voodoo, jag vet att det var länge sedan (därav angav jag HD)och att jag
    idag inte har den blekaste aning om prestanda och kvalitet på North
    prylar.

    Det känndes tvunget att ta upp just North för att jag visste att någon skulle
    reagera. 🙂

    Har genom åren slaktat på tok för mycket utrustning utav de flesta idag
    förekommande märken och har märkt att det är lika mycket klantighet som
    seglings förhållandena som avgör om utrustningen håller eller ej.

    Men som du vet så har man väl hittat ett kit man tycker fungerar bra så
    provar man ju inte runt efter annan utrustning.

    Med den utveckling på utrustning som är idag så är det säkert något annat
    märke som är bättre på vissa saker i vissa lägen, det fina i kråksången
    är ju att man(jag)idag inte bryr mig om vad “de flesta” andra hittar på utan
    väntar med att sätta mig in i det när det är dags istället.

    Detta gör ju att det blir mer tid till favorit sysselsättningen… Eller hur?

    Må gött///J.S.

  • voodoo

    Medlem
    18 april, 2001 vid 11:40

    Instämmer …jag har hittat ett märke som inte gett mig några som helst problem och då finns det ju ingen anledning att byta, och så tänker nog de flesta som är nöjda med sit “kit”, som du också skriver..

    Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 april, 2001 vid 15:09

    Önskar köpa en 430 mast, hyfsat billigt, från ’97 och framåt ungefär.
    maila om du har nån som du säljer:
    forza98@yahoo.com
    /Mats

  • dude

    Medlem
    18 april, 2001 vid 15:41

    Haha.
    Apropå ha sönder lite grejer.
    Sist på D.R. i Cabarete katapultade jag sönder nosen på en Fanatic Skate 58, hade av en ART-bom i ett kast med hängselen i, krockade med en chilenare hade sönder hans segel och spräckte nosen på Skate 262an jag körde och halkade på en Fanatic Rip 268 och satte hängselekroken i brädan vars nos blev helt böjd.
    Tur att jag tog försäkring!

    Nu tycker jag Fanatic gör sunkiga brädor som inte svänger och suger när det gäller att komma upp i planing o speeda. Och jag skulle inte köpa någon ARTbom.

    Fanaticcentret tänker jag för övrigt inte återkomma till. Precis utanför hade det ett vindhål på hundra meter där man får sunka sig ut och in.

    Det hänger på att ha respekt för sina grejer skulle jag säga. Själv har jag ingen respekt för Fanatic vars designs alltefter en Fanatic Skate jag hade (röd vågbräda från ’94 med fet häck) verkar lämpa sig bara för riktigt tunga personer. Tackar vet jag mina egna spröda brädor med bit i svängarna och pop i planing.

    Fast det är klart, det är nog alltid sunkit att hyra …

    Ciao

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.