• Publicerad av svennebanan på 12 juli, 2006 vid 07:44

    jag lyckades ha av mastfoten på min 15 år gamla mistral course racer häromdagen. efter en massa ringande och letande på nätet verkar det snabbaste alternativet till lite semestersurfande vara att slanta upp för en ny bräda då mastfotssystemet är helt utgånget. känns ju lite tungt då jag inte surfar så mycket utan mest har det som semesternöje.

    är det någon som har en idé om hur det går att lösa eller kanske tom en gammal mastfot som ligger och skräpar?

    Oregistrerad svarade 17 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • fredrik-ygge

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 09:09

    Det är bara själva gummibussningen som är trasig väl? Det är väl en sådan med gängor i båda ändar? I så fall, så extremt förhistorisk är den väl inte (själva bussningen alltså – resten är ju en helt annan sak)? Har du provat med några av de större surfbutikerna?

  • svennebanan

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 11:57

    inga gängor vad jag kan se så jag fattar inte hur de fått ihop den en gång i tiden. snackade med surfshopen i halmstad och de hade lite ideér. får lassa upp och åka dit. slutar väl med att jag åker därifrån med ny utrustning semesterkassan tom dumstrut på huvudet och med ett nöjt flin;-.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 12:49

    Det låter klokt att ta med för att få det synat.

    Men hur ser det ut om du tittar ner i “den blå koppen” överst på bilden? Sitter det inte en mutter eller liknande där som du kan skruva av? Motsvarande under; om du håller fast metalldelen och vrider på gummit, kan du inte skruva av den då?

  • oscar

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 13:22

    Verkar sitta en sprint som du kan dra loss i förlängaren. Gummit har nog en gänga i sig men säkerligen loctitad. Testa att skära lite i den..

  • tsss

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 19:40

    hej

    vänta först o se om du får napp på en mastfot. Jag har haft sån här fot men har aldrig försökt byta gummijointen. Det borde gå att göra… Annars har jag några ideer på hur man skall kunna lösa problemet för en billig penning. Var bor du nånstans?

    T

    svennebanan wrote:
    jag lyckades ha av mastfoten på min 15 år gamla mistral course racer häromdagen. efter en massa ringande och letande på nätet verkar det snabbaste alternativet till lite semestersurfande vara att slanta upp för en ny bräda då mastfotssystemet är helt utgånget. känns ju lite tungt då jag inte surfar så mycket utan mest har det som semesternöje.

    är det någon som har en idé om hur det går att lösa eller kanske tom en gammal mastfot som ligger och skräpar?

  • tsss

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 19:41

    fan oxå det där var ju mitt 99e inlägg…

    och här är jubileumsinlägget

    TomasS

    tsss wrote:
    hej

    vänta först o se om du får napp på en mastfot. Jag har haft sån här fot men har aldrig försökt byta gummijointen. Det borde gå att göra… Annars har jag några ideer på hur man skall kunna lösa problemet för en billig penning. Var bor du nånstans?

    T

    svennebanan wrote:
    jag lyckades ha av mastfoten på min 15 år gamla mistral course racer häromdagen. efter en massa ringande och letande på nätet verkar det snabbaste alternativet till lite semestersurfande vara att slanta upp för en ny bräda då mastfotssystemet är helt utgånget. känns ju lite tungt då jag inte surfar så mycket utan mest har det som semesternöje.

    är det någon som har en idé om hur det går att lösa eller kanske tom en gammal mastfot som ligger och skräpar?

  • Knatte

    Gäst
    12 juli, 2006 vid 21:17

    Den enda delen som du verkligen behöver, är prylen som sitter fast i masttracken och som med 100% säkerhet är gängad i jointen på en pinnbult.
    ( metalldelen som sitter under den rosa plastskivan)

    Får du inte ihop det på ett annat sätt, så kan du köpa en ny mastfot/förlängare och montera den lilla pluppen på en ny joint..
    aid_440_imgno_1.jpg

    Eller skulle du inte kunna montera fast pluppen direkt på en sådan här mastfot ? det gäller ju bara att du får loss masttracks “pluppen” och att du kan montera denna på motsvarande utstickande gänga på mastfoten..

    mastfot_twiston_400.jpg

  • svennebanan

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 22:22

    tack för svaren. jag tror jag börjar hajja. har inte fattat hur masttracks pluppen sitter fast i jointen än dock. får stirra på den ett tag till;-.

  • Knatte

    Gäst
    13 juli, 2006 vid 06:51

    @svennebanan]tack för svaren. jag tror jag börjar hajja. har inte fattat hur masttracks pluppen sitter fast i jointen än dock. får stirra på den ett tag till -.[/QUOTE wrote:

    Den bör sitta på en pinnbult som är fäst i jointen. Ett tips att försöka värma upp pluppen med gas/gasol och försöka gänga upp denna med en rörtång/polegrip eller skruvstäd…
    Då bör du kunna få bort pluppen:tongue:

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 juli, 2006 vid 07:10

    Minns jag inte fel är det en M8gänga i botten på vagnen i skenan. Använder du den kan du inte flytta mastfoten under segling men segla´ut iallafall.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.