Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot vs chop

  • Mastfot vs chop

    Publicerad av jr555se på 6 maj, 2013 vid 17:37

    Kör snett Mot Småvågorna på en alldeles för stor bräda eg.(slw 165, mast ca2cm bakom mitt, 8.5m2, 59cm fena och ca 7-10m/s) hänger duktigt i selen men brädan slår ändå ner mot vågtopparna.inte nosen på brädan utan en bit in. Inte det vanliga smattrandet utan BANG.. BANG..
    Första tanken var att kanske flytta bak masten lite iom att den dunkar neråt? Men jag vill ju inte visa för mycket av brädans undersida för vinden heller..
    För att förtydliga: Det är inte samma sak som när jag klantar mig och inte hänger ordentligt och brädan börjar hoppa och jag stallar den..

    herr-pelegrin svarade 10 år, 12 månader sedan 8 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • alexasu

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 18:59

    Jag blir lite förvirrad av ditt inlägg… 😉
    Är frågan hur mastfotens placering påverkar brädans förmåga att hantera choppigt vatten?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 20:26

    Jag känner inte igen det fenomen Du beskriver från SLW 90:an utan tycker den går plant och bekvämt med skön stance för fötterna. Stötarna har jag inte märkt såsom Du beskriver dem. Tvärtom tycker jag den är väldigt okomplicerad och går som på räls bara man hänger ut och pressar på. Kan det vara sådan skillnad på 90:an och 92:an? Vad gäller mastfotens placering så kör jag med den bakom mitten eller ännu längre bak. Har jag den för långt fram blir det lite för mycket våt yta. Stropparna har jag så långt ut bakåt som det går.

  • bicless

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 21:38

    Jag håller med pellegrin, du får med tjoff tjoff och mindre dunk dunk om du flyttar bak mastfoten. Testa det. Det brukar underlätta för att få flyt i choppiga förhållanden.

  • jr555se

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 22:15

    Alexasu.. Ja, precis! Sorry.. 🙂
    Pelegrin, vet inte.. Den är ju längre och har mer xciteride över sig om man ska tro allt man läser. Överdrivet sett så var det som att den dök ner med nosen varje gång.. Liksom trycktes ner.
    Men så tänkte jag även att om den gick med för hög nos så kanske den landade precis så det blev så med.. Ville därför kolla om någon kände igen fenomenet.
    Bicless, ja ska definitivt ta mig tid att flytta bak. Har faktiskt för mig att den gick sådär mjukt och fint när jag körde 7.0 precis innan, vilket när jag tänker lite mer tyder på att den ska bak en bit. Hoppas vi får fler såna dagar bara. Rätt skönt att bara kunna gasa iväg sådär utan massa slit..

  • alexasu

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 07:55

    Ok, då är jag med 🙂
    Jag har ingen erfarenhet av brädan du kör, men om du tycker att nosen liksom “dyker” efter varje chop eller liten våg tror jag precis som tidigare skrivits att mastfoten ett par cm längre bak är en bra idé. Bara att testa.

  • sailortrash

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 08:03

    om du flyttar bak mastfoten får du mer tryck på fenan vilket kan va bra i hårdare vind. du får bättre kontroll på lyftet och minskar risken för spin out och tail dance. i lätt vind kan det ju va bra med mkt lyft, så då kan det vara lättare att plana upp om man har mastfoten längre fram. har du för mkt lyft kan det ju upplevas som att brädan dunkar i vattnet med jämna mellanrum. prova flytta den längst bak och se om den beter sig jämnare nästa gång det blåser på

  • jr555se

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 16:32

    Tackar! Bakåt blir det. Bara hoppas det hinner bli en till helg eller dag innan sommarstiltjet börjar så man får testa lite mer..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 19:04

    jr555 – Det borde hursomhelst vara något som går att åtgärda. Sådan skillnad kan det ju inte vara på brädorna från JP. Jag har tänkt på det där och kan nog inte komma ihåg en enda gång något motsvarande hänt mig med 90:an. Jag tycker just fot-stancen gör den så enkel att köra. Du skrev att Du hänger ut ordentligt och då borde det fungera om allt annat är ok justerat. För mig åtgår det mer kraft att köra iSonic 127 i chop och jag tror nog att JP:n stampar mindre. I alla fall blir belastningen på benen mindre med JP:n.

  • jr555se

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 17:26

    Å andra sidan så sitter ju inte bakfoten i stroppen än utan precis vid den dvs framför, så det är inte helt optimal stans jag får heller. Sen går det säkerligen att hänga mer. Det är ju subjektivt vad jag tycker att jag gör och aktivt tänker på(armarna ska vara hyfsat slappa typ) men den bankade inte mindre hur mkt jag än hängde(därav tankegångarna) nä nu vill jag åka mera.. Var e vinden?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 17:56

    Då kan det ju ha med bakfoten att göra. En annan variant du kan prova är att kliva i med bakfoten först. Min långe kamrat kör ofta med det och själv testar jag ibland när man känner sig lite överriggad. Sedan kan Du testa med sittsele o aningens längre tampar

  • jr555se

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 19:27

    Lång väg kvar jag har.. Jo det med längre trampar är ngt som jag försöker öka på lite varje gång(justerbart till 32″) jag har dock långa armar och håller gärna väldigt brett på bommen, något jag arbetar med(tänker på) att ordna till. speciellt när det är lite mer chop och man behöver komma närmare vattnet för att slippa studsmattan. Tror jag lyckades bra med det senast.. Men.. Har ingen film som(förmodligen) bevisar motsatsen tyvärr. Har rätt lång figur men tyckte bakstropp först blev alldeles för gymnastiskt för min smak =D

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 07:40

    Med en så pass bred bräda är det svårt att få fullt tryck om man inte har bägge fötterna i stropparna. Det fungerar förmodligen helt ok i det lägre planingsregistret mellan 15 och 20 knop, då Du nog kan köra med bara främre foten i och den bakre på kanten framför bakre stroppen. Men när det tutar på lite mer så får Du inte tillräckligt tryck baktill på fenan om Du inte har fått i bakfoten. Jag vet inte om Du känner igen känslan, när Du bara kör med en fot i stroppen, men man kan anta att Du får en känsla av att dras lite uppåt-framåt när Du seglar (mot kastfall och en upprätt ställning). Då kan det ju vara så att brädan “bankar” mot vågorna. Det är ju lite speciellt att segla dessa breda brädor och stå så pass långt ut på kanten som man ändå gör.

  • jr555se

    Medlem
    13 maj, 2013 vid 17:13

    Två tillfällen att träna när det är helg är för mig en ovanlighet.. Testade både munkis vatten och österskär med masten lite längre bak. Har även börjat smyga tillbaks bommen till lite högre höjd(alltför van vid frimärkesseglandet fortf.)
    Masten ca 3cm bakom det berömda 135cm måttet gjorde susen. marginellt jobbigare att få upp i plan men upplevde att jag tappade fart och plan snabbare. Dunkar fortfarande i lite större vågor men inte alls lika attackerande som innan.. Fick en downwind repa som var helt underbar.. Det var verkligen helt odramatiskt och det enda man hörde från brädan var ett Väldigt svagt fysch fysch när choppen träffade mitt mellan stropparna(undertill) men…. F*n Den där jla bakfoten.. att det ska vara så psykiskt svårt att våga sparka i när man ändå håller på ..

  • alexasu

    Medlem
    13 maj, 2013 vid 17:49

    Så fort du får i bakfoten kommer du inse att det läskiga egentligen är att köra med den utanför! 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 maj, 2013 vid 18:24

    Det verkar ju gå åt rätt håll! Om Du inte vill testa bak först så kan Du ju antingen testa att få i den precis efter framfoten innan Du fått upp farten eller treva Dig bakåt på kanten om farten är högre. Sen är det precis som föregående talare sa – allt blir enklare och Du får kontroll även i chop!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot vs chop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.