Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfoten “from hell” eller finn 5 fel.

  • Mastfoten “from hell” eller finn 5 fel.

    Publicerad av apelbapel på 24 oktober, 2005 vid 09:42

    Körde av min NP mastfot i våras efter 5 år, inte ett enda problem under den tiden, dvs mycket nöjd och tyckte den “betalt” sig mer än väl!

    Köpte en ny, och dumsnål som jag var valde jag en LOCAL SPIRIT för 449.- m pin.

    Följande saker har hänt, gått fel med den.

    1. Greppet är helt konstigt utformat, typ för lågt så man kan få fast den hyffsat, men ibland omöjligt att få loss den själv.
    Ibland lossnar den när man är ute vilket resulterar i en rigg som rör sig fram och tillbaks i mastfoten, (halvkul).

    2. Pinnen skruvar ur sig!!! oxå halvkul när man är ute och ser att pinfan är på väg ur!!!

    3. Jointen sprack, gick sönder, och då hade jag använt den färre än 10 gånger!!!

    4. Hela mastfoten är sne, blev så efter första gången jag använt den, (påverkar väl inte funktionen iof).

    5. Nu sist i lördags började den skruva ur sig underifrån!!! dvs plattan har flyttat sig ett antal gängor neråt vilket resulterar i att skiten inte sitter stabilt fast mot brädan utan vobblar/rör sig!!
    Detta verkar inte gå att skruva i igen? har iallafall inte fattat hur?

    Jag har haft nåt av dessa problem varje gång jag varit ute, (jämfört med min gamla NP där jag aldrig hade ett enda strul, innan den bara gick tvärtav i jointen, efter lång och trogen tjänst).

    Ska tillägga att jag ringde SP, (där jag köpt den) i veckan ang jointen och cred till dom som skickade en ny till dan efter utan kostnad! Det gick bra att byta den själv och jag tänkte att nu ska den väl funka ett tag då, men då hände grej nr5.

    Så, jag vet inte vad ont jag gjort Localt Spirit men den här skiten har inte varit kul. Jag får väl kolla med SP om dom tar tillbaks den, för jag måste ju ha en ny (NP) i vilket fall som helst.

    Nån mer som haft erfarenhet av denna grejen/problemen? eller är dom flesta inte lika “snåla” som jag utan köper en NP för 600-700.- istället?

    frown.gif

    mrfreeride svarade 18 år, 6 månader sedan 21 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • endy

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 09:49

    Låter ju inte så bra det där, har själv inga bra erfarenheter av Local Spirit men man får ju lite vad man betalar för, dock kan du t.ex få en Chinnok för 495.-
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=15&pid=32
    Har haft mina i 2år utan minsta problem, good shit!

  • mrfreeride

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 09:54

    Japp, känner mycket väl igen problemen med LS:s mastfot. Råkade ut för exakt samma saker med min efter några gånger, framförallt punkterna 1, 2 och 4. Förstår inte hur man kan sälja så dåliga prylar, de kan inte ha testat konstruktionen ordentligt.

  • basse

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 09:56

    Chinook is da shit tycker jag. Testade den nya RDM längaren i lördags för första gången och jag kunde dra nedhalet med nävarna utan problem. STOOORA rullar. Det blir nog en sådan till skulel jag tro.

    Deras nya pin-mastfot ser ju grym ut också. Den är inte gängad utan helfräst. Surfbutiken borde lägga ut en bild.

  • jakob_s

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 09:57

    Hadde samma problem med min..Men köpte NP för ett år sen och har bara smilat ever since..
    Har nu 2st LS liggande i skam skuffen som “reserver”.(fick en extra av dessa avarter i ett beg paket jag köpte förra vintern)

    Vet inte om butikerna som saluför dessa mastfötter fortfarande “rekomenderar” dom..
    Bromma kallar ju den “Välbeprövad”

    Att Pinnarna gängar upp sig går ju att fixa med loctite ellet nått..
    Men det jag själv hadde svårast att tåla var att hela paketet glappade så jävligt..

    Tycker butikerna borde sluta sälja dessa fötter !
    Dom där mastfötterna kan inte ha gjort många glada..

  • oscar

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 11:23

    Norths mastfot is “the shit”! Helt suverän! Pinnen är svarvad i ett stycke och kan därför inte gänga upp sig. KÖÖÖÖP!!

    2_xl.jpg

  • the_novice

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 11:41

    Den där ser ut som en exakt kopia av Arrows mastfot!
    Dem har haft helsvarvad pinne i flera år, vadå lead don’t follow?
    Skall väl vara pay twice and get fucked…

  • herodude

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 11:42

    vadå helsvarvad? finns de tnågon som har en tvådelad pin??!!

  • endy

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 11:42

    Kan då även rekommendera varianten i kolfiber cool.gif

  • rabbit

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 12:01

    Jag har en arrows mastfot som jag är väldigt nöjd med och en Streamlined som, vid jämförelse, får arrows’en att framstå som billigt skräp.

    Kvaliteten och känslan i Streamlined är brutal.
    Värd varenda öre och mer.

    Å andra sidan är bägge mastfötterna dubbelt så bra som mig men jag hoppas det skall jämna ut sig så småningom. wink.gif

  • canoya

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 12:16

    Går det inte att byta till en hel gummijoint på din NP mastfot?

  • fluff

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 12:18

    Kan bara hålla med om LS. Glöm den och köp en ny… Är inte värt att lägga ned tid på…

  • apelbapel

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 12:32

    Nja! Jag provade att skruva ur den men skruven blev sabb! (inte insex, utan vanlig skruv). Plus att safetysnörena gick av, en drog sönder en del av hålet den stack ut genom när den gick av.
    Så, tyvärr har den nog gjort sitt, men 5 år är jag helt nöjd med.

    Jag lär köpa en NP igen, oavsett vad SP säger om Localen!

  • donpedro

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 12:41

    Känner igen problemet också! fy fan asså dom måste ju faktiskt ta och testa att grejjerna funkar innan man säljer dem. Visst den är billigare än andra fötter kanske men inte fan e den gratis för det. Jag tycker det är skandal att sånt här kan ske från en såpass välkänd och stor butik som SP. Det hela kan ju sluta riktigt tråkigt nu när det börjar bli lite kyligare ute också. Nån e ute med sin nya Local lukt spirit fot och havererar långt ut på vattnet och kanske inte mår allt för bra efter en timmes simmtur i det inte allt för varma vattnet. Upp och hoppa SP skärp er ta bort skiten ur sortimentet innan nån råkar illa ut!! mad.gif

  • surfen

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 13:08

    Detta är en helsvarvad pin.

  • mrfreeride

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 13:18

    Så ska det se ut! Inget ihopplock av en massa delar…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfoten “from hell” eller finn 5 fel.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.