Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mastfotsbrott

  • mastfotsbrott

    Publicerad av jr555se på 18 juni, 2011 vid 20:00

    ute och tränade sele idag. helt hopplös är jag.. står jag inte på tå när jag hakar i så har jag för mkt vikt på bakbenet alternativt riggen för mkt bak å brädan går upp mot vind direkt.. *suck*
    Gick iofs hela tiden högt mot vind för att kunna prova att plana senare..
    Köpte midjesele och det går lättare att kroka i men jag får verkligen inte till det..
    (rigg bak, jag luta fram.. hur svårt ska det vara att fatta…)

    Hursomhelst så tappade jag seglet vid ett tillfälle, fick foten under masten och Pang! (kommer inte exakt ihåg vad jag gjorde nu :blush: efteråt)
    så hoppade grejen som man skruvar fast mastfoten i brädan med loss, eller snarare delade på sig.. en del satt kvar i brädan men den man håller i för att skruva lossnade(sitter med 4 skruv) och satt kvar i masten.

    Håller kvar i seglet när jag ligger i vattnet och ser brädan blåsa iväg.. Släpper seglet och ilar efter brädan och sen skynda tillbaka(vet ju inte om en rigg flyter eller inte).
    Tog en stund men till slut fick jag kontakt på land och hade tur och blev bogserad av en roddbåt(svärfar) Inte helt kul å simma och insåg att jag hade rejäl tur att det inte var i österskär..
    Iofs lite spännande att få praktisera vad man fått lära sig i alla videos och texter om självräddning In i H’te jobbigt att simma med rigg ovanpå bräda…

    –>Men till frågan.. är det en säkerhetsgrej eller ska det verkligen lossna?
    Känns som att Murphy varit med mig sedan dag ett med grejerna.. är på inget sätt ovarsam, snarare tvärtom Jäkligt noga och rädd om mina grejer så jag vill gärna veta om det ska vara så :confused2:

    -johan

    jr555se svarade 12 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • maglu

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 06:09
    jr555se;659452 wrote:
    ute och tränade sele idag. helt hopplös är jag.. står jag inte på tå när jag hakar i så har jag för mkt vikt på bakbenet alternativt riggen för mkt bak å brädan går upp mot vind direkt.. *suck*
    Gick iofs hela tiden högt mot vind för att kunna prova att plana senare..
    Köpte midjesele och det går lättare att kroka i men jag får verkligen inte till det..
    (rigg bak, jag luta fram.. hur svårt ska det vara att fatta…)

    Hursomhelst så tappade jag seglet vid ett tillfälle, fick foten under masten och Pang! (kommer inte exakt ihåg vad jag gjorde nu :blush: efteråt)
    så hoppade grejen som man skruvar fast mastfoten i brädan med loss, eller snarare delade på sig.. en del satt kvar i brädan men den man håller i för att skruva lossnade(sitter med 4 skruv) och satt kvar i masten.

    Håller kvar i seglet när jag ligger i vattnet och ser brädan blåsa iväg.. Släpper seglet och ilar efter brädan och sen skynda tillbaka(vet ju inte om en rigg flyter eller inte).
    Tog en stund men till slut fick jag kontakt på land och hade tur och blev bogserad av en roddbåt(svärfar) Inte helt kul å simma och insåg att jag hade rejäl tur att det inte var i österskär..
    Iofs lite spännande att få praktisera vad man fått lära sig i alla videos och texter om självräddning In i H’te jobbigt att simma med rigg ovanpå bräda…

    –>Men till frågan.. är det en säkerhetsgrej eller ska det verkligen lossna?
    Känns som att Murphy varit med mig sedan dag ett med grejerna.. är på inget sätt ovarsam, snarare tvärtom Jäkligt noga och rädd om mina grejer så jag vill gärna veta om det ska vara så :confused2:

    -johan

    Nej, den ska aldrig lossna.

    Skaffa en typ Aquapac eller Watatight och ha en mobil med dig. Saker går sönder ibland….

    Sele, börja testa med bommen lite lägre, så att du inte behöver ändra ställning så mycket för att kroka i. Sätt linan i gungning o fånga med kroken.

  • jr555se

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 15:53

    Japp, aquapac var bland det första jag köpte. Dock har jag inte räknat med materialproblem då jag mest trodde det inträffade mest för wave åkare och såna som loopar o grejer :/ så telefonen har jag inte tagit med.. Kommer ändra på det nu.

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?pictureid=1108&albumid=161&dl=1308498525&thumb=1[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=161&pictureid=1109[/IMG]

    Ska prova att flytta bommen lita lägre. Dock fattar jag inte längre(trodde jag gjorde) varför den vrider upp mot vind. Meeen.. vattentid..

    -johan

  • jps

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 16:48

    Vad är det för märke på den där prylen? Så där där borde den inte bete sig…

  • jr555se

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 19:28

    neil pryde har jag för mig.. har suttit och stirrat på den ett tag nu vid matobordet för att se om Jag kan ha gjort ngt fel. Dragit åt foten för hårt eller ngt. Men det ser inte ut att kunna påverka på det sättet.
    Nä misstänker måndags-ex. risken är ju att samma lirare skruvat de andra med för högt vrid(min ovetenskapliga gissing) i den butiken (samma batch) så vete fasen om man ska köpa nästa där med (vill gärna då jag gillar butiken men helst slippa simma igen)

    Värmer ju lite att höra att det inte Ska hända iaf.. funderar på att göra ett nosskydd av rep vikt fram och tillbaka och sedan tejpad fast. Så har man en lina att linda ihop allt till nästa gång =/ knöliga nu var ju att man inte fick loss den och skruvarna stack upp lite oroväckande när man la riggen ovanpå.

    Kanske schweizer kniven med i ngn ficka ..

    -johan

  • stefanlindmark

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 20:26

    Har haft en mastfot som delat sig precis så där. Inte Neil Pryde. Riktigt trist.

  • maglu

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 09:36

    Vrida upp mot vinden: All viktförsjutning framåt eller bakåt i brädans längdriktning, av segel eller fotbalans gör att du styr brädan (i icke planande läge).
    Däremot, om du kan dra riggen rakt mot dig och behålla balansen konstant när du krokar i, så borde du slippa problemet med att gå upp i vind. Når du inte riktigt fram, gunga med små rörelser så linan kommer i svängning och fånga.

    Försök var lätt på fötterna (tryck på mastfoten via händerna), och speciellt hälarna om du har lite mer fart, utifall attt problemet är att du börjar fotstyra upp i vind när du koncentrerar dig på att få i selen.

  • creative

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 17:46

    Du den där ser inte bra ut… Skulle inte hålla många minuter ute i vågorna…Köp en ny bättre fot…

  • swe-496

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 18:07

    Det lönar sig att betala lite mer för att få saker som håller. Det där ser ju ut som riktig riskkonstruktion..

  • jr555se

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 20:54

    vadå får vad man betalar för? betala mer än 69,50 på jula? nä tycker den funkat bra 😀

    Nä, nu blev det en NeilP. istället och hoppas jag slipper måndags ex där.

    De verkar ha ändrat modellen (Gaastra?) så den de hade på skidsport nu såg annorlunda ut, men valde ändå N.P.
    Kanske har (Gaastra om det nu var det märket) insett sitt misstag, fast min fot tackar dem nog. Hade nog gjort rejält ont annars. Vore faktiskt kul å höra leverantörens kommentar när de får se den..

    Maglu, ja det där med lätt på fötterna.. kommer ihåg(hela den surfsessionen är på ngt vis utgråad i huvet) att jag kände att jag just inte var det..
    “Tycker” jag hänger bra i selen men med stor sannorlighet så sträcker jag nog bara ut den lite 😀
    Ska definitivt prova att hänga mer, försöka tänka just att vara lätt om fötterna.
    Bara det blir bra vind nu i helgen så man får träna lite på att falla av och försöka på det där med planing..

    -johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mastfotsbrott

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.