Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfotshaveri

  • Mastfotshaveri

    Publicerad av jomensaatt på 2 juni, 2006 vid 20:10

    Var ute och körde idag och den jädra mastfoten gick av mitt ute på fjärden. Bara att simma in med grejerna.

    Akta er för Local Sprirt, jag har bara haft problem med denna mastfot, pinnen gängar upp sig osv. Provat loctight utan speciellt bra resultat och superlim, det funkade iofs hyggligt, tog lång tid innan problemet kom igen. Men nu gick eländet av…

    Således funderar jag nu på att köpa antingen en Chinook eller Steamlinder mastfot (cup). Lutar åt Chinook då en polare ska till Varberg i helgen, så han kanske kan springa in hos Fahlén, annars måste jag beställa (det är väll bara HOT i sthlm som säljer Steamlinder annars?)
    Vad tycker folk om Chinooks mastfötter, har de bra joint? Och är det samma diameter som Steamlinder? Så att man kan köpa deras joint när jointen ska bytas ut så småningom? Locar Spirit har ju en annan diameter men jag antar att det bara är dom som håller på med andra diametrar…

    jomensaatt svarade 17 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jonaish

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 21:03

    superlim… ööööö…..

    testa med svets……

    hur ser det ut när joint fan är borta ?

    tror de går att fixa en ny pin bara å lr svetsa dåå…

  • surfridern

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 21:15

    ja du måste ju få ut bulten på något sätt. antingen borrar du ett hål i bulten vilket verkar skitjobbigt. rostfritt är ju hårt som berget. eller så svetsar du på något så du kan dra loss gängan om den nu varit limmad med loctite om jag fattat det hela rätt? om inte det funkar så gå och köp en chinook fot med förlängare, det är fruktansvärt bra prylar tycker jag personligen.

  • jomensaatt

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 21:47

    Men snälla någon, självklart har jag inga planer på att laga den, speciellt inte med superlim, var fick du det ifrån?

    Det jag påpekade är att den _gängat upp sig_ och att den gjort det även fast jag använt loctite mm. Dock så gick den av idag.

    Så frågan är alltså (till övriga än Jonaish 😉 ) hur chinooks mastfötter är (cup modell) eller om man får tag på Steamlinder i Varberg. Kan Ila ha några på lager man kan köpa iom att han är ombud åt HOT Sails?

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 juni, 2006 vid 21:50

    Har haft andra mastfötter med pinne där pinnen gängar ur hela tiden. Köpte en Chinook där pinnen är integrerad med övre delen av mastfoten och den är riktigt gedigen. Köp en sån!

  • bananen

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 22:04

    Jag har råkat ut för precis samma haveri. Jag tycker oxå att local spirit’s kvalitet är diskutabel, men, jag vet varför din bult gick av – pinnen jängade ur. Se till att dra åt den ordentligt då och då (sätt fast skiten i skruvstädet och dra åt med skiftnyckel. Som du ser på bilden är pinne fyrkanlig i botten för att man skall kunna göra det). Hade dragit fast den hade det inte hänt.

    Frågan är om man slipper problemen om mna köper annat? Jag har bytt till NP mastfort och peppar peppar, än så länge har inget hänt.

    Ett varningens ord för SurfersParadises jointer dock – nu har jag avverkat tre styck på tre år. Sist jag var inne så flinade John åt mig när jag klagade på kvaliteten – arrogant. Dom har reda erkännt att det är skit en gång. Skandal tycker jag, det problemet hade man inte för 5 år sedan. Det värsta är att de dessutom tar 150 spänn för 5 cm gummi/plast.

  • mrfreeride

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 00:06
  • speedjanne

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 05:56

    Hej!

    Kan rekommendera Arrows mastfötter,har haft min i c:a 5år(250-300 surftillfällen) utan problem.Finns hos surfcompaniet i GBG.

    Mvh Janne

  • piotr

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 08:03

    Jag kör med np:s mastfötter och har haft dem de senaste åren och lyckats ha sönder en enda (som då var minst tre-fyra år gammal..) vilket ioförsig trasade sönder brädan lite oxå. Men cls-uffe finns ju alltid för sånt..
    Har inte kört med “pinne-systemet” utan med de kraftigare kopparna dock..
    Peder

  • styret

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 09:28

    mastfötter är en slitvara. folk byter segel och brädor och grejer varje år men mastfötter skiter dom i.
    Jag smäller alltid av ett par stycken per år på lite olika ställen.
    det får man leva med tycker jag, det lär ju vara en enorm kraft i den leden rätt ofta.

  • bjarke

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 10:54

    Chinooks alt-i-en-bit är överlägsen om du absolut vil köra med Europin. Annars bytar du til Push Pin och köpar Streamlined, Chinook eller NP. På just det här punktet är Push Pin mycket bättre (sen är den krångligare at kopla ifrån med frusna/slitna fingrar etc.). Tror nog dom fleste formulaseglarna som ju slitar en del på mastföttarna kör med Puch Pin just for at dom är starkare.

  • herodude

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 12:26

    bort med skiten local spirit suxxors, det är värt pengarna, men jag har råkat ut för samma sak, det är alldeles för mycket jobb med att försöka få ut och fixxa till den pinnen så ta med dig det till sp, så klirrar de en ny pin och bult de skruvar nog ihop den åt dig med… inte så dyrt så det är värt det…

  • jomensaatt

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 15:08

    Jo det blir en ny Steamlinder eller Chinook pushpin mastfot det är helt klart.

  • surfslusken

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 17:52
    JoMenSåAtt wrote:
    Så frågan är alltså (till övriga än Jonaish 😉 ) hur chinooks mastfötter är (cup modell) eller om man får tag på Steamlinder i Varberg. Kan Ila ha några på lager man kan köpa iom att han är ombud åt HOT Sails?

    Ja brukar/försöker ha nån i lager men de va många som skulle ha så just nu har jag ingen. Om jag får lägga mej i valet av modell/typ så kan jag bara reka “Kopp” modellen oavsett märke. Visst händer det att även dom pajjar, men det är alltid pga slitage. Men skillnaden är att på “kopp” modellen märker du tydligt när de är dax att byta. Dvs du kan göra det i god tid och slipper den otrevliga överraskningen, som dessutom kan sluta betydligt värre än med en längre simtur, att den sticker mitt i surfen.

    Antar att du ska ha en ny fot “helst igår” och då har jag inga inne, tyvärr.

    Lycka till!

  • jomensaatt

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 18:25

    Jo jag har absolut tänkt mig en kopp, okej det var synd att du inte hade någon på lager, och jo jag vill ju ha det “igår”. 😉 Tråkigt om man måste stå på land om det blir vind snart.
    Får kolla med de andra HOT killarna eller köpa en Chinook hos Fahlén.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfotshaveri

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.