Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfotsplacering, brädan för stor?

  • Mastfotsplacering, brädan för stor?

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 september, 2004 vid 12:29

    Hallå!

    Körde min nya Mistral Switch 87 för första gången i går. Brädan är bara 56 bred och jag tänkte att den skule tåla väldigt mycket vind innan den började kännas stor.

    Igår kändes det ändå som om den lätt fladdrade upp och lyfte med nosen och fick en massa vind under sig. Jag körde 4.7 på brädan och mastfoten nästan längst bak. Tänkte att det skulle bli bra speed och ganska lagom till 4.7. Tror ni det är lättare att pressa ner nosen och slippa få massa ofrivillig luft under brädan om man flyttar fram mastfoten? Flyttade fotstropparna fram och åter för att försöka få till nåt men blev aldrig helt nöjd. Var tycker ni jag skall ha mastfoten med ett 4.7? Andra idéer för at hålla brädan trygg på vattnet?

    /Kristian

    anonym-anvandare svarade 19 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • robin

    Medlem
    13 september, 2004 vid 12:54

    Jepp, flytta fram mastfoten några centimeter så blir det säkert bättre. Långt bak är i och för sig bra för speed och hoppiga saker men det hjälper inte mycket om man inte har någon kontroll.

    Hur kändes brädan i övrigt? Var den snabb, lättplanad, svängig och lätthoppad precis som man vill?

  • garage

    Medlem
    13 september, 2004 vid 13:28

    Hej!

    Expert är jag inte men det låter för mig som du kanske skulle ha mindre fena.

    Lycka till!

    /Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2004 vid 13:30

    Den kändes väldigt snabb och väldigt svängig! Det går fint att bränna av bra hopp också om man vågar satsa ordentligt. Däremot är den väl inte extremt lättplanad men det känns orättvist att bedöma den innan man lärt känna den bättre.

    Pusslade, som sagt, en del med fotstroppsplaceringen. Först sat dom främre stropparna längst fram, längst in. När dom sat där kändes det nästan som man skulle flyga av brädan när det brallade i. När man stod lagom på kanten hade man bara tårna i stropparna. Jag flyttade dom längst ut, längst bak, men det kändes inte heller helt idealiskt. Skall nog flytta fram dom ett snäpp (finns 6 olika positioner på varje framstropp)

    Hoppas jag får lite bättre kontroll imorgon med mastfoten lite längre fram och stropparna ett pinnhål framåt även dom. Tack för tips!

    /Kristian

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2004 vid 13:38

    Jag funderade också över det. Fenan var originalfenan på 30 cm, en ganska smal och bakåtsvept sak. Känns långt till en 87-litare tänkte jag men SP säger att det motsvarar typ en 27:a som är lite fetare vid infästningen. Tror ändå att en kortare fena kan vara bra till 4.7. Några tips på vilken fena som borde kunna funka? Har en Josh Stone 27 som jag kört till min gamla Air på 95 l. Det kanske inte är så stor skillnad mot den jag kör idag eller?

    /Kristian

  • surfen

    Medlem
    13 september, 2004 vid 13:53

    Har själv en V87/97 och fenan som följer med är bra för speed men brädan blir väldigt orolig när det blir krabb sjö. Så mitt tips är att du köper en freeride fena som är bakåtsvep kör själv med (Flowens orginal fena på 27cm och en MFC Freeride båda har bred bas) så ska du se att det blir en stabil bräda igen, sen när det tutar i mer ändå så sätt på en wave fena så blir brädan hur stabil som helst i vattnet. Mast i mitten på skenan, inte framför strecket som indikerar mitten på mastskenan då kommer den att bli svår att gippa om det blåser för lite…..Annars en kanon bräda.

    Angående planingen både V87/97 planar upp snabbt mycket snabbt skulle jag vilja säga, det negativa man ska säga om brädorna är att dom är för snabba, som vädret var i Varberg i söndags så kändes det bra att få på en Wavefena på V87 så det inte gick så jäv.a fort

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2004 vid 14:03

    Ah! Fint med tips från äkta switchägare! Vad kör du för fena till din 87:a när du kör 4.7 eller liknande storlek? (Har du förrsten både en 87.a och en 97:a?) Hur stort segel kör du på din 87:a? Tacksam för ytterligare tips!

    /Kristian

  • the_novice

    Medlem
    13 september, 2004 vid 14:08

    Jag har en V87 och håller med om att original fenan passar bra för speed/freeride. Jag tycker brädan är himla go i vågor och kör därför med stopparna inställda för det dvs långt fram och in (och en stropp i mitten där bak). Jag körde med 4.4 i Lejet igår (bytte brädan istället för segel när vinden var lite ostabil) och hade masten på 135 cm (ungefär i mitten).
    SP har en fena som dom kallar pro-am eller ngt (röd med svart kolfiber, 600:- tror jag) som jag tycker funkar bra, har storlekarna 27 och 29 cm. Ger bättre grepp i låga farter jmf med original fenan och brädan svänger bra. Tycker brädan är ganska känslig för mastfots positionen och jag har den nästan alltid på 135 cm, relativt oberoende av segelstorlek (kör mest 5.3 och 6.4). Med mastfoten långt fram så känns brädan för trög och längre bak så gräver den ner sig. Tror det beror på att den har en ganska kort del av rockern som är platt.

  • surfen

    Medlem
    13 september, 2004 vid 14:33

    Ja jag har V87/97 vågfenan är en North Shore 22cm biter fint när man trycker till med 4,2m² på v87, till 4.7m² kör jag Pro-Am Mistral CustomFlow original fena på 27cm finns visst upp till 34cm en skön fena som känns stabil i vattnet och svarar bra på fottryck finns på SP.
    Upp till 5,9m²kör jag på V87 och väljer fena därefter men tror att den tar upp mot 6,5m², men mest gäller 4,2 till 5,9m². V97 kör jag mellan 4,7m² till 6,9m² men mest North 5,9² Volcano då går det undan;=)
    Ska du ha den till Freeride så sätt på dubbelstropparna i bak inte för långt bak för då pressar du bara ner aktern och den har svårt för att plana upp. Plus att du kan pressa ner kanten i bak så att inte brädan kantrar på egen kraft av fenan och börjar fladdra i choppen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 september, 2004 vid 11:08

    Jag har precis varit ute och haft underbar segling med min switch! Allt känns mycket bättre nu. Flyttade fram fotstropparna ett snäpp, satte mastfoten ungefär i mitten och provade min Josh Stone 27 fena med betydligt bredare bas än originalfenan. Helt annan kontroll och inte alls samma problem med fladdrande nos. Det blåste iofs inte lika mycket som i söndags men ändå. Körde först 4.7 med halvhyfsat tryck och sedan 5.4 med ljuvligt tryck! Tycker brädan känns ännu mer optimal med 5.4 än med 4.7. Tack för alla tips! Skall forsätta fintrimma lite grejer förstås men nu känns det bra i grunden.

    /Kristian

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfotsplacering, brädan för stor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.