Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?

Taggad: 

  • Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?

    Publicerad av the_novice på 7 september, 2006 vid 18:42

    Jag har problem med att hitta rätt mastfots position och tycker det beror väldigt mycket på hur mycket tryck man har i seglet. Skall det vara så?
    Tycker inte alls att det är lika känsligt på slalom prylar, när man väl hittat rätt en gång så behöver man sällan ändra.

    Tyvärr så är det ju lite meckigt att ändra mastfotspositionen ute på vattnet, har provat en del att ändra bomhöjden istället men tycker inte riktigt att det har samma effekt. Hur gör ni andra?

    canoya svarade 17 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • swe-496

    Medlem
    7 september, 2006 vid 19:14

    Jag justerar mer bomhöjd än mastfotsposition.
    Men blåser det mycket med mycket sjö så ska mastfoten fram och bommen ner för att få mer tryck på brädan, sen spelar ju fenan en viss roll i det hela också.
    Jag har alltid först hittat den position som ger rätt balans mellan bräda och rigg, sen får man laborera lite beroende på vindstyrka.

  • soundwave

    Medlem
    9 september, 2006 vid 16:40

    Jag har börjat dra streck vid bakkanten på mastfoten, det funkar skitbra. Jag ändrar +/- 2 cm åker sedan in och testar vidare och är jag nöjd drar jag ett streck efter hela sessionen… jag använder bomen för finjustering. Iofs har jag inte lyckats hitta trim för hårdvind ordentligt ännu men i lättvind har trimmet blivit markant bättre!

  • the_novice

    Medlem
    10 september, 2006 vid 18:40

    Var ute och testade lite idag med 11.5 och jag har nog kört med mastfoten för långt bak hela tiden men har tyckt att det funkar lite bättre på slören. Problemen beror kanske på att jag är van att köra mindre brädor och fenor, medans formulan kräver att man har tryck på fenan även på slören…

  • jesper_b

    Medlem
    11 september, 2006 vid 09:08

    Min sitter där jag satten dag 1, dvs i mitten… Men så har jag inte tittat på Formulagrejorna sedan SM. Ska plocka fram dem till nästa helg och segla av möglet tänkte jag. Fasen vad svårt det är att hålla igång formulaseglandet när det drar på med vågseglingsförhållanden… Lika dant varje år för mig. Skitmotiverad fram till mitten Juli, sedan kommer ett lågtryck och man får smaka på vågsegling – plötsligt finns där ingen som helst formulamotivation.

    Hur gör ni andra med detta i och för sig mycket treviga dilemma?

    /Jesper B

  • canoya

    Medlem
    11 september, 2006 vid 09:24

    För mig som inte tävlar utan bara har formulan som ett sätt att få köra lite oftare än med mindre grejer, så tycker jag att formulamotivationen ökar ju längre tid det gått sedan man fick segla överhuvudtaget. Så fort vinden tillåter mindre grejer så får formulan vila, men boendes i Jönköping så är det formula som krävs för att plana vid bortåt hälften av gångerna man kommer iväg. (25 gånger hittils i år, varav 8 med formula)

    /Håkan

  • the_novice

    Medlem
    11 september, 2006 vid 11:55
    Jesper_B wrote:
    Min sitter där jag satten dag 1, dvs i mitten… Men så har jag inte tittat på Formulagrejorna sedan SM. Ska plocka fram dem till nästa helg och segla av möglet tänkte jag. Fasen vad svårt det är att hålla igång formulaseglandet när det drar på med vågseglingsförhållanden… Lika dant varje år för mig. Skitmotiverad fram till mitten Juli, sedan kommer ett lågtryck och man får smaka på vågsegling – plötsligt finns där ingen som helst formulamotivation.

    Hur gör ni andra med detta i och för sig mycket treviga dilemma?

    /Jesper B

    Jag hade ju mycket hellre sett en repris på förra söndagen i Åsa när Formula gubbarna var de första på plats! :cool2:
    Kändes allt lite overkligt att rigga 3.7 och damma av 62 litarn efter att mest ha kört Formula under sommarn…
    Nu gäller det väl mest att uppbåda de sista krafterna inför Fiskebäck tävlingen, sedan får det gärna bli vågbräda resten av året för min del.

    Våren kändes ju helt klart mer intressant med träningsläger mm, beror väl inte så lite också på alla nya prylar som plockas fram och en spänd förväntan inför vilken modell som går snabbast, hur går årets fanatic, kommer masterna att hålla osv…

  • soundwave

    Medlem
    11 september, 2006 vid 19:48
    Jesper_B wrote:
    Min sitter där jag satten dag 1, dvs i mitten… Men så har jag inte tittat på Formulagrejorna sedan SM. Ska plocka fram dem till nästa helg och segla av möglet tänkte jag. Fasen vad svårt det är att hålla igång formulaseglandet när det drar på med vågseglingsförhållanden… Lika dant varje år för mig. Skitmotiverad fram till mitten Juli, sedan kommer ett lågtryck och man får smaka på vågsegling – plötsligt finns där ingen som helst formulamotivation.

    Hur gör ni andra med detta i och för sig mycket treviga dilemma?

    /Jesper B

    Bor i Åmål? 😀

  • swe-1

    Medlem
    11 september, 2006 vid 20:49
    The_Novice wrote:
    Jag har problem med att hitta rätt mastfots position och tycker det beror väldigt mycket på hur mycket tryck man har i seglet. Skall det vara så?
    Tycker inte alls att det är lika känsligt på slalom prylar, när man väl hittat rätt en gång så behöver man sällan ändra.

    Tyvärr så är det ju lite meckigt att ändra mastfotspositionen ute på vattnet, har provat en del att ändra bomhöjden istället men tycker inte riktigt att det har samma effekt. Hur gör ni andra?

    Jag tycker det är precis så som du säger, att mastfotspositionen beror väldigt mycket på trycket i seglet. När jag seglar 11.6 så är det oftast hyfsat lätt vind så då brukar jag ha mastfoten på ungefär samma ställe, det rör sig bara om nån centimeter hit eller dit. Men med 9.8:an som faktiskt funkar förvånandsvärt bra i rätt lätta vindar så är jag tvungen att flytta bak mastfoten längre bak än vad jag har den på 11.6:an normalt, när vinden sedan ökar så att det blåser kuling måste den fram en bra bit framför 11.6:ans position för att jag skall kunna bibehålla kontrollen. Bomhöjden fungerar mer som finjustering av stancet anser jag. Bomhöjdens läge kan enligt min åsikt aldrig kompensera för en felplacerad mastfot. Rent teoretiskt så är det logiskt att man måste flytta fram mastfoten då tryckcentrum i seglet flyttas bakåt när vinden ökar.
    Anledningen till att du inte känner att du har samma behov av att flytta mastfoten på slalomprylarna kan kanske bero på att vindregistret är mindre jämfört med formulan och att ditt slalomsegel är stabilare så att buken inte vandrar lilka mycket som i formulaseglet…

    //JIMMY

  • the_novice

    Medlem
    12 september, 2006 vid 15:59

    Ok, då är det inte bara det att jag är velig med inställningen…

    Kan nog bero på vindregistret som du säger, på formula är ju spannet väldigt stort om man tänker efter. Ett 11.5 skall väl funka i vindar från 4 till 8 m/s (minst?) och det är ju en faktor två i vindstyrka. I slalom prylar skulle det ju motsvara att man kör med samma grejor i 10-20 m/s och det är det nog ingen som skulle komma på tanken att göra…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    13 september, 2006 vid 11:00
    The_Novice wrote:
    Ett 11.5 skall väl funka i vindar från 4 till 8 m/s (minst?) och det är ju en faktor två i vindstyrka. I slalom prylar skulle det ju motsvara att man kör med samma grejor i 10-20 m/s och det är det nog ingen som skulle komma på tanken att göra…

    Vindregistren i Formula verkar helt extrema, men denna jämförelse är nog inte korrekt.

    Visst är det väl så att kraften på en given yta ökar kvadratiskt med vindhastigheten? I så fall skulle en skillnad mellan 4 – 8 m/s motsvara något i stil med en skillnad mellan 10 – 14 m/s. Fortfarande stort register, men känns inte längre som en fantasi för moderna slalomprylar.

  • the_novice

    Medlem
    13 september, 2006 vid 11:40
    fredrik.ygge wrote:
    Visst är det väl så att kraften på en given yta ökar kvadratiskt med vindhastigheten? I så fall skulle en skillnad mellan 4 – 8 m/s motsvara något i stil med en skillnad mellan 10 – 14 m/s. Fortfarande stort register, men känns inte längre som en fantasi för moderna slalomprylar.

    Vet inte riktigt hur du tänker där? I ditt exempel är det samma ökning i m/s men vitsen är ju just det att det inte är den absoluta ökningen i m/s som är det viktiga utan den relativa ökningen. Det är just det som gör formula segling extrem.

    Om man antar att kraften från vinden ökar kvadratiskt med vindstyrkan så ger en dubblering av vindstyrkan en fyrdubbling i kraften. Så om man tycker att man har lagom drag i 4 m/s så har man alltså fyra ggr så mycket drag i seglet när det blåser 8 m/s.
    I slalom fallet så motsvaras det av att man har lagom drag vid 10m/s och sedan så har man fyra ggr så mycket drag vid 20m/s…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    13 september, 2006 vid 11:53

    Tänkte fel! :blush:

  • svanvik

    Medlem
    14 september, 2006 vid 06:58

    Om buken vandrar säg 2% så ger det ett större utslag på en lång bomlängd än en kortare. Dessutom används motsvarande material i både slalom och formula segel vilket gör det rimligt att anta att vandringen blir procentuellt något högre med ökande bomlängd.

    Sammantaget ger detta att man måste flytta mastfoten för att få perfekt balans.

  • swe-1

    Medlem
    14 september, 2006 vid 09:21

    Kul att se att folk engagerar sig i trimmet för jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är på en Formula, och allt går så mycket lättare och bättre med rätt trim! Den info som har kommit upp i den här tråden tycker jag är mycket viktig då det verkligen underlättar att förstå vad det är som händer och vilka krafter som spelar in, orsak och verkan.

    Var ute och seglade i går med Micke Ö som är en duktig slalomseglare men ganska grön på Formula, han har verkligen farten i kroppen men lite problem med höjden. När jag testade hans prylar blev jag förvånad över att han seglade så pass bra som han gjorde, en förklaring kan va att han troligen är ganska mycket starkare än jag så att han kan kompensera med rå styrka, funkar i nån minut för mig sen kan/orkar jag inte hålla uppe farten. Mickes mastfot satt minst 5 cm för långt bak, helt omöjligt att stänga till med seglet mot däck (vilket är skitviktigt om det skall gå fort) och få ett skönt avslappnat stance (vilket är skitviktigt om det skall gå fort i mer än en minut), i stället var jag tvungen att kompensera med kroppen genom att verkligen hänga framåt, vilket resulterade i att jag fick alldeles för mycket tryck på bakfoten som överbelastade fenan, som i sin tur ville lyfta hela brädan ur vattnet när det började gå undan eller så blev det spinout när det gick långsammare, skitjobbigt och inte alls snabbt! Micke hade kopierat Per Boström och Jonas trim (mastfotsposition), haken är bara att de seglar på Severne segel och Micke har Maui Sails, stor skillnad på trim alltså! Sen hade Micke hängsele linorna väldigt olika, på styrbord satt de bra men på babord satt de rätt många cm för långt bak vilket blir mycket tröttande för den främre armen. Ett tips är att linda ett par varv tejp runt bommen ungefär där de skall sitta, det viktiga är bara att tejpen skall sitta på exakt samma avstånd från mitten på bombeslaget på båda sidorna så att man har en tydlig referens för det är mycket power i ett Formulasegel och man ska inte stå och ”bända” i onödan utan låta selen göra jobbet.

    Trimma på! 🙂

    //JIMMY

  • the_novice

    Medlem
    14 september, 2006 vid 09:41

    Haha, ja det där låter ungefär som mitt trim också!
    Fast jag kör redan med silvertejp på bommen…

    Men Jona har väl inte trimmat så mycket med sin mastfots position eftersom den sitter fast i mitten..? 😀

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.