Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastkompatibilitet mellan årsmodeller (Naish)?

  • Mastkompatibilitet mellan årsmodeller (Naish)?

    Publicerad av _frippe_ på 3 september, 2010 vid 09:52

    Jag vet av egen erfarenhet att rätt mast i ett segel är minst lika viktigt som att seglet är “bra” i grunden. Jag menar alltså att fel mast i ett i grunden bra segel inte blir bra i slutändan.

    Därför undrar jag nu specifikt hur det är med Naishs RDM-master från 05/06 mot de som finns idag. Bytte dom inte segeldesigner någon gång efter det? Har det påverkat mastkurvan på deras master eller ska en Naish Firestick 100 från 05/06 funka bra i ett nytt Naishssegel (Force t ex)?

    jseeberg svarade 12 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • stinger

    Medlem
    3 september, 2010 vid 10:30

    I Boards masttest från 08 var Firesticken topstyv. Jag vet inte vilket år de bytte. Om ingen på surfzone svarar kanske man kan maila Fahlensurf eller Naish.

  • lars_k

    Medlem
    3 september, 2010 vid 10:43

    De bytte kurva mellan 07 o 08. De jävlarna. 🙁

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2010 vid 11:05

    Naish och Gaastra (som också “bytt i tysthet”) till skamvrån.

  • _frippe_

    Medlem
    3 september, 2010 vid 11:14
    Lars_K;629425 wrote:
    De bytte kurva mellan 07 o 08. De jävlarna. 🙁

    Det var det jag misstänkte… Inte kul att investera i en ny segellinje om den blir sämre riggad än de gamla…

    Det här med master är en djungel och väldigt få tillverkare nämner något om det. Goya verkar vara ett positivt undantag, dom har info om flex i base och top på hemsidan. Tänk om alla kunde ange och trycka det på masten… och sen matcha det på seglen. Gör dom inte det för att låsa in köparen till deras produkter eller för att dom inte kan garantera kvalitét på den datan över alla master som tillverkas?

  • lars_k

    Medlem
    3 september, 2010 vid 12:23

    Körde på Naish innan men sen kronglade de till det med mastkurvorna. Insåg att mina master skulle inte passa de nya seglena så jag bytte märke…
    Goya har också bytt mastleverantör 09-10 men verkar ha haft hyfs nog att behålla ungefär samma böjkurva.

  • pgvirtual

    Medlem
    3 september, 2010 vid 13:27

    Men gamla Naish RDM mäster torde passa perfekt till nya Simmer segel! Kan det bli bättre?

  • _frippe_

    Medlem
    3 september, 2010 vid 14:18
    PGVirtual;629450 wrote:
    Men gamla Naish RDM mäster torde passa perfekt till nya Simmer segel! Kan det bli bättre?

    Det gör dom inte kan jag säga. Provriggade ett Simmer Icon 2010 på min Naishmast och en Simmer och det blev en tydlig skillnad mellan det två masterna, mycket bättre på Simmermasten.

    Skrev följande i en annan tråd tidigare:

    Quote:
    Jag antar att det som ligger bakom frågan är om det är samma mast eftersom de är tillverkade av samma tillverkare. Jag har flera gånger hört att Simmer, Naish och Powerex är samma master eftersom de är tillverkade i samma fabrik. Fick i veckan beviset för att samma tillverkare inte är någon garanti för att det är samma mast. Erfarenheten är från RDM vågmaster men det kan säkert gälla andra också. Vi riggade ett Simmer Icon på både en Simmer RDM mast och en Naish RDM av ungefär samma årsmodell och det var uppenbart att dom hade olika böjkurvor. Seglet såg inte alls lika bra ut på Naishmasten som Simmers motsvarighet. I detta fall blev det för lite “fladder” mellan latta 1 och 2 och för mycket mellan 2 och 3. Vet inte exakt varför det blir så men har läst att Naishs RDM-master är toppstyva förut och det borde väl kunna ge denna effekt.
  • pgvirtual

    Medlem
    4 september, 2010 vid 04:40

    Så dina Naish RDM master från 2005 är mjukare i toppen än nya Naish-master, men styvare i toppen än nya Simmer-master? Kanske du borde prova masten på ett Gaastra segel, men då är masten antagligen för mjuk i toppen…

  • jesse

    Medlem
    4 september, 2010 vid 16:05

    Men så trevligt med en masttråd nu när jag själv behöver lite råd. 🙂

    Jag har köpt Naish force 4.5 och 5.0 2009 och jag undrar om de skulle funka med en Goya RDM 400, 100% kol från 2009. Har surfat runt en del på webben men tycker det är svårt att hitta info. Antar att det borde funka, eller?

  • lars_k

    Medlem
    4 september, 2010 vid 16:59

    Enligt dansken:
    Naish Firestick 400 From German “surf” mag. 400.0 21.0 9.7 65.1 74.8
    Flex 9.7. Styv i toppen alltså.

    Har en Goya RDM400 C100 2009:a som jag mätte upp hemma i vardagsrummet… Fick då 62% o 76%, flex 14 alltså. En mera normal kurva.

    Jag skulle tro att dina Naishsegel riggas rätt kass med en Goyamast. Blir bukigare där nere och mer lösa i toppen än vad som var tänkt. Men fan vet innan man testriggat.

  • stinger

    Medlem
    4 september, 2010 vid 17:56

    Två bilder på Naish Boxer: Det (mest) svarta seglet är 5.8 och är riggat på 430 firestick. Det andra (mest) röda seglet är 5.0 och riggat med Simmer 400 RDM6. 5nollan är betydligt lösare i toppen, mellan latta 1 och 2, nästan inte alls mellan 2 och 3 medan 5.8:ns “löshet” liksom avtar ju längre ner i seglet man kommer. Det funkar att köra 5nollan med Simmermast men jag tänker byta ut den mot en firestick så fort som möjligt.

  • doc

    Medlem
    4 september, 2010 vid 18:33

    Äldre Gaastra trivs inget vidare på Naish-master. Nya segel 2008 och framåt däremot helt OK. 2007 års Gaastra är luriga, där verkar den årgångens mast och segel bara fungera med samma årsmodell. Skumt. Kanske bara gäller de vågsegel jag känner till förstås. Min 2005 års Gaastra RDM funkar fint i nya Gaastra och nya Gaastramaster funkar nog rätt bra i Naishsegel skulle jag tro. Toppstyvheten är mer moderat än den brukade vara.

  • adde

    Medlem
    4 september, 2010 vid 20:03

    Sen powerex flyttade feabriken från Utah till Kina har masterna ändrats och märkena har större frihet att välja kurva. Notera att kolhalterna inte heller är samma längre. Naish har haft en 100 och en 85:a. 100 ska funka även i racesegel. Har inte mätt dem bredvid varandra, men naish rekommenderar 85:an i vågseglen. Till i år så byggs masterna i Italien…

    Noterar att stingers boxer är av olika årsmodell också, men båda riggas på kort längare (405 resp. 435?).

    Phu, långt att skriva med iphonen…

  • stinger

    Medlem
    5 september, 2010 vid 09:42

    Olika årsmodeller stämmer. 5.8 är 08 riggas på 430 luff 434 och 5.0 är 09 riggas på 400 luff 400. Riktigt goa segel tycker jag. 5nollan är skön även med fel mast så hur bra blir den med firestick!!??

  • tim-eriksson

    Medlem
    5 september, 2010 vid 12:07

    Naish Boxer 5.8 2007 med 424 i luff riggar jag på En powerex 400 95% från ca 2006 (?).

    Boxern fungerar kalas med powerex! DOCK så ligger lattorna mer “över” masten och t.om förbi med 2-3 cm. Dock så fungerar seglet grymt och när det trycker i lite är det inga som helst problem att få över lattorna.

    Riggar 4.5 och 5.0 session på powerex 400 60% mast från 2008 och det fungerar bra, inte 100% mer känns okej.

    Rigger även 3.7an samt 4.0an session på reptile 370 60%, fungerar grymt och seglet ser bra ut.

    Ps. Stinger, testat att köra din 5.8a på 400 mast än?… Min 07.a är ju specad för 400 och fungerar bra, ryktet säger att även de nyare boxern 5.8.orna går bra med 400 och mycket förlängning.

    ps.2

    Jag seglade 4.2 Force 2010 med den nya 400 60% masten. (sjukt fina, nu är de röda ;)). masten vägde en hel del… 2.1kg för en 400 60% mast men fungerade bra. Kändes bra men lite “stelare” än powerex masterna…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastkompatibilitet mellan årsmodeller (Naish)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.