Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastkompatibilitet mellan årsmodeller (Naish)?

  • stinger

    Medlem
    5 september, 2010 vid 16:54

    Tim: Nej jag har inte provat 400 i 5.8:an, intressant rykte, jag är lättviktare så det ska jag prova när jag har en 400 firestick.

    Bra info om 60%aren.

  • doc

    Medlem
    5 september, 2010 vid 18:23

    Humhum.
    Jag har aldrig kört Naish med fel mast, men jag har kört Gaastra med Powerex, just för att man sa att det skulle funka helt OK. Det gjorde det också, med samma effekt som beskrivs ovan. Ingen bra rotation på de nedre lattorna och för mycket fladder i toppen. Så testade jag med Gaastramast. Herreguuuuuud vilken skillnad! Min erfarenhet är att de som säger att “Det funkar helt ok med den och den masten” i allmänhet inte har testat med originalmast och helt enkelt inte vet vad dom går miste om. Precis som jag.

  • kinabalu

    Medlem
    6 september, 2010 vid 21:02
    stinger;629424 wrote:
    I Boards masttest från 08 var Firesticken topstyv. Jag vet inte vilket år de bytte. Om ingen på surfzone svarar kanske man kan maila Fahlensurf eller Naish.

    Ett masttest låter guld värt! Går det att hitta detta test på nätet eller har du möjlighet att scanna och maila mig det?

  • _frippe_

    Medlem
    6 september, 2010 vid 23:19
    Doc;629712 wrote:
    Humhum.
    Jag har aldrig kört Naish med fel mast, men jag har kört Gaastra med Powerex, just för att man sa att det skulle funka helt OK. Det gjorde det också, med samma effekt som beskrivs ovan. Ingen bra rotation på de nedre lattorna och för mycket fladder i toppen. Så testade jag med Gaastramast. Herreguuuuuud vilken skillnad! Min erfarenhet är att de som säger att “Det funkar helt ok med den och den masten” i allmänhet inte har testat med originalmast och helt enkelt inte vet vad dom går miste om. Precis som jag.

    Exakt, det är många som säger att den och den masten funkar bra med mitt segel men frågan är vad man jämför med då? Funkar bra är relativt och så länge man inte jämför med den mast seglet var designat för så vet man inte hur mycket bättre det kunde ha varit. OK det kanske är små skillnader men varför lita på rykten på stranden istället för fakta. Seglen är designade på en viss mast och visst vore det bra om specen på den masten fanns angiven på seglet? Det kan ju innebära att en annan mast passar lika bra och man slipper byta ut sina master för x tusen vid segelbyte… Ibland känns vindsurfing som en väldigt omogen branch, på gott och ont ska jag väl tillägga 😉

  • stinger

    Medlem
    7 september, 2010 vid 07:27
    Kinabalu;629955 wrote:
    Ett masttest låter guld värt! Går det att hitta detta test på nätet eller har du möjlighet att scanna och maila mig det?

    Här finns det:

    http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Mast-stiffness-and-bend-curve-measurements/?whichpage=-1&REPLY_ID=293436

  • star

    Medlem
    7 september, 2010 vid 07:31

    Jag har alltid provriggat nya segel med de master jag haft innan köp. Aldrig ett säkert kort att använda sina “gamla” master till nya segel trots samma tillverkare. Bytte t ex NP Combat -08 till -09 och trodde att mina Gulftech 100% kol RDM skulle fungera i uppgraderingen av årsmodell. Fungerade inte alls, trots att även proffsen i butik försökte. Resultatet blev nya NP Combat master för x pengar. Som Frippe säger surt sa räven… Finns någon referensmast t ex Powerex?

  • fraddanr

    Medlem
    15 september, 2010 vid 14:05
    Ola H.;629431 wrote:
    Naish och Gaastra (som också “bytt i tysthet”) till skamvrån.

    Naish har inte bytt mastkurva varken från 07-08 eller någon annan gång. Samma kurva, nya master, möjligen lite nya tekniker i produktionen, men som sagt; samma kurva. Sedan så har Naish unik böjkurva, även om de är tillverkade i powerex. Av de powerex-producerade masterna är såklart vissa mer lika varandra än andra. Firestick fungerar “bra” (alltid ett relativt uttryck) de flesta märken med undantag av North.

    Allt ovan enligt Michi Schweiger på Naish och Fahlénteamet håller med. Nä nu blåser det, ses på vattnet :laugh: //Fräddan

  • getwet

    Medlem
    15 september, 2010 vid 14:26

    Så här skriver Michi till oss i teamet.

    – we did not change bend curve from 07 – 08 or in any other year.
    – our mast curves are exclusive to us
    – all of our sails, no matter from which year work equally well on all Naish masts that we launched
    – our masts are nicely competible to most other sail brands. The only brand where I would not recommend them is North sails.
    – our masts are slightly stiffer in the bottom then the Simmer masts

    Hope this helps

    Michi

    Så nu var det avklarat, med alla spekulationer……..

  • pgvirtual

    Medlem
    15 september, 2010 vid 17:01

    Med det där stämmer ju inte alls med vad engelska Boards kom fram till när de mätte böjkurvan på olika master. Naish’s RDM var mycket toppstyv (10-11%), nästan som Gaastra och Maui Sails. Medan Simmer ligger på ungefär 13-14% … Vete fan vad man skall tro.

  • andersbq

    Medlem
    15 september, 2010 vid 19:14

    jag har Firestick 100 -07, -08, -09 alla är från Powerex och funkar precis lika bra. Ser lite olika ut på ytan 07 och 08 har olika dekaler, men som sagt, det är samma mastprestanda.

  • lars_k

    Medlem
    15 september, 2010 vid 19:40
    FräddanR;631271 wrote:
    Naish har inte bytt mastkurva varken från 07-08 eller någon annan gång.

    Så du menar att Naish-master alltid har varit toppstyva runt 10%? Då hade mitt Goya Guru sett ut som skit idag i Lejet, platt buk som en pannkaka med min Naish RDM 370 ’07.
    Men nu står det istället riktigt fint, säkert nästan lika fint som med en Goya-mast som ligger runt 14% i flex. 🙂

    …själv har jag mätt upp masten till 13.3% så en hund är begraven någonstans helt klart. 😛

  • _frippe_

    Medlem
    15 september, 2010 vid 20:21
    getwet;631272 wrote:
    Så här skriver Michi till oss i teamet.

    – we did not change bend curve from 07 – 08 or in any other year.
    – our mast curves are exclusive to us
    – all of our sails, no matter from which year work equally well on all Naish masts that we launched
    – our masts are nicely competible to most other sail brands. The only brand where I would not recommend them is North sails.
    – our masts are slightly stiffer in the bottom then the Simmer masts

    Hope this helps

    Michi

    Så nu var det avklarat, med alla spekulationer……..

    OK, det låter ju bra. När du ändå har kontakten, kan du fråga honom vad specen på en optimal mast för ett Naish 2010/11 vågsegel är? Ska dom ha en böjkurva runt 10?

    Om Naish och andra tillverkare skulle ange denna info på sin site så blir det ännu mindre spekulationer. Exempel på dom som gör det idag är t ex http://goyawindsurfing.com/masts/ och http://www.tushingham.com/masts/rd-wave-mast

  • doc

    Medlem
    15 september, 2010 vid 20:37

    Spännande, eftersom Boards test och likaså nån av dom tyska blaskorna har mätt upp Naish SDM till en helt annan kurva än Naish RDM som är mer toppstyva, i nivå med Gaastra.
    Jag testade Firestick 2007 i mina Gaastra med det såg inte alls bra ut, fick intrycket av att dom var för toppmjuka för Gaastra, som en standard Powerex ungefär vilket kanske stödjer Michis tes, men det är ju senare RDM som sägs vara toppstyva.

    Skulle Boards mätexemplar vara en “felaktig” mast?

    Surspots guide anger förresten att Naishmaster skulle passa riktigt bra till North 🙂
    http://www.surfspot.se/news/val-av-mast

  • stinger

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 12:35

    Hej där, livar upp den här tråden lite, mina Boxersegel som finns på bild tidigare i tråden. Nu har jag köpt mig en Firestick 60% istället för Simmer 60% jag hade innan. Var ute en sväng i ostvinden i torsdags och körde ett par timmar med Boxer 5.0.
    Var det någon skillnad då mellan firesticken och simmermasten? Jo jag tyckte nog att ett bra segel blev ett fantastiskt underbart segel. Riggningen blev självklar, liksom rätt direkt, inga tveksamheter, sen på vattnet var seglet bättre på allt, bottendrag, vindtålighet…rubbet. Skulle nog vilja säga att med rätt mast får jag ut ca 25% mer av seglet.

  • doc

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 21:19

    Yep. Minst.
    Läste om tråden nu.
    Vad Michi Schweiger säger ger jag inte ett ruttet lingon för. Att Naishmaster skulle funka bra i alla segel utom North är så kvalificerat snicksnack att jag blir alldeles trött. Men det är ju gemensamt för de flesta segelmakare.
    “Våra segel funkar sååååå bra på de flesta master och våra master funkar sååå bra till de flesta segel och vi har minsann aldrig aldrig aldrig bytt mastkurva, ens av misstag.”
    Att sedan teamseglarna byter mast för att de nya seglen inte funkar på fjolårets mast är ju en helt annan sak 😉

    En kompis bytte just sina Simmer 2010 till 2011 för att de gamla masterna funkade kass med nya Blacktip. Seglen kändes styva och oförlåtande men efter mastbytet är han helt lyrisk. Tror inte att Simmer kommer att verifiera den storyn…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastkompatibilitet mellan årsmodeller (Naish)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.