• Mastkurvor?

    Publicerad av stinger på 18 januari, 2008 vid 11:13

    Mastkurvor på olika fabrikats master, Constant curve (CC) är ett uttryck som dyker upp både här och där. Men vad är CC? I mina öron låter det som masten böjer sig som en pilbåge dvs man får största nedböjningen precis på mitten, men hur stämmer det med att exempelvis Powerex:
    “Alla master har Constant Curve, 64% böjning i basen och 76% i toppen” Borde väl böja mer i toppen än i botten??

    Är CC en typ av standard? Vilka böjsiffror (%) har andra master?

    Jag har hittat (400 RDM):

    Powerex 64%/76% CC
    Simmer har jag hört ska vara samma som Powerex (?)
    HotRod 65%/79 CC?
    Challenger ??%/??% CC
    NP “NP Progressive Flex bend curva” (?!?)

    Ja listan kan göras längre och syftar såklart till att kombinera ihop segel med passande mast. Enkelt egentligen just nu för mig som har Simmer att köpa Simmer/Powerex men har lite i bakhuvet att byta segel i en inte alltför avlägsen framtid så jag vill inte måla in mig i ett hörn utan kanske snarast hitta en mast som passar det mesta.

    Fyll gärna på med böjsiffror och andra synpunkter/vetande.

    alexasu svarade 16 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jester

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 11:27

    Sanningen är hård… För att få optimal prestanda måste man använda tillverkarens rekommenderade mast. Är ju en del segeltillverkare som kör Simmer/Powerex, men dom flesta större, och en del små segeltillverkare kör med egna master.

  • swe-496

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 16:40

    Men även bland de större kan det funka bra ibland bättre med en annan mast.
    Vet att Markus Rickardsson körde med en Gulftechmast i ett pryde racesegel för ca 2 år sen. Han tyckte att det kändes som att det gav mer respons. Seglet stod lika bra som med en NP-mast. Men som du säger Jester..
    Rek mast till segel funkar klart bäst, kan ju bli lite dyrt att hålla på att testa olika master…

  • goose

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 19:20

    Jag skulle köpa ett mastmärke som inte säljer segel, typ Powerex. Då de inte har ett eget segelmärke så är det viktgt att de passar de flesta segel, annars säljer de inget…..Enligt tester i olika surftidningar är det långt från självklart att rek mast funkar bäst. BOARDS hade ett masttest förra året, gå in på deras hemsida så ser du data från testet.

    Powerex passar defintivt NP, Simmer och Gaastra. Vet av egen erfarenhet och efter dialog med olika användare. Kolla de olika forumen som finns på nätet så får du nog mer info. Har även hört att Ezzy master passar de flesta segel.

  • donpedro

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 19:47

    är inte Ezzy och powerex samma?

  • goose

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 13:56

    @donpedro 439402 wrote:

    är inte Ezzy och powerex samma?

    Intressant, det visste jag inte. Var har du hört det? Då förstår jag att Ezzy master passar de flesta segel!

  • alexasu

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 23:19

    @donpedro 439402 wrote:

    är inte Ezzy och powerex samma?

    vad jag konfat mig till så var de det tidigare, men nu tillverkas ezzymasterna av no limitz-fabriken. Dock med egen böjkurva som sägs vara samma som den gamla.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.