Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastlängd???

  • Mastlängd???

    Publicerad av pedersen på 1 juli, 2008 vid 08:16

    Hur funkar det här:
    NS Duke 6.4: Luff max 4.71, rec. mast 430/460.
    Hur kan man ha 430 till luff 471??
    Min mastförlängare är 30cm och masten är 430 = går inte??
    Finns det längre mastförlängare, eller går det iallafall :confused2:

    pedersen svarade 15 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • lex-luthor

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:19

    Ja, det finns längre. Kolla i valfri surfbutik…

  • pedersen

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:28

    Hehe frågade först kollade sen. Fanns samma som jag har (Local spirit) som var 45cm. Inte en pryl till, jag pallar inte…..:crazy:
    Kollade på ett Neil P Search 6.2 (beg) med luff 466. Enligt säljaren så skulle det kanske gå med 430+30 förlängare. Jag är skeptisk…..??

  • svenne

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:35

    Det går nog, men blir mjukare i toppen. Dra inte fullt så mycket uthal som det är tänkt. Det går att rigga ett segel med mjukare mast för att kunna segla i mer vind. Jag har gjort så när det har varit byigt 7,1-väder.

  • stinger

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 09:21

    Lägg ut din 30-förlängare på köp-o-sälj och köp 45-förlängare, annars behåll 30:an och köp en till (45), så kan du rigga två segel samtidigt.

  • pedersen

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:17
    stinger;479127 wrote:
    Lägg ut din 30-förlängare på köp-o-sälj och köp 45-förlängare, annars behåll 30:an och köp en till (45), så kan du rigga två segel samtidigt.

    Ja om jag hade haft två master heheh

  • stinger

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 11:12

    😀 bra, då återstår bara första delen av mitt svar.

  • pedersen

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:07

    Jag har ett Challenger 6.0 på gång. Rätt mastlängd utan att byta förlängare 🙂 Tack för tipsen.

  • pedersen

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 15:18

    Har precis inhandlat ett Challenger Morpho 6.0. Det stämde med mastlängden och dök upp i Halmstad precis när jag behövde. Nu nästa fråga: Mitt Simmer Zero Five 5.4 har variotopp med en slags hylsa i toppen som passar perfekt på masten. Morphot har fast topp och slutar med ett plattband. Skall det finnas någon hylsa till detta också eller går det fint att bara rigga som det är??
    Killen jag köpte det av antyde att det var något som följde med när man köpte masten. Masten är en standard FiberSpar(köpt beg.).

  • pedersen

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 05:31

    Det kanske var en för dum fråga eller så lyckades jag inte förklara vad jag menade. Ny försök. Kort och gott går det att rigga ett Challenger Morpho med fast topp på en Fiberspar (std) eller behövs det någon typ av masttoppsadapter. Har hört att man behöver något som på tex NP segel eller så är det jag som är ute och seglar…..

  • stinger

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 06:14

    Det låter som du behöver en masttoppsplugg. En plugg som passar i masttoppen och den har ett “spår” för toppbandet. Kolla med nån surfshop i din närhet, ta med masten för säkerhets skull så kan du kolla att den passar.

  • pedersen

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 07:00

    Tackar. Skall kolla med O´Hana eller SP.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastlängd???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.