Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastplacering

  • Mastplacering

    Publicerad av saratoga på 11 april, 2008 vid 10:05

    Kan man generellt säga att man ska ha masten längre fram eller längre bak om man är nära att vara överriggad eller nära på underriggad? (förutom övriga egenskaper mastplaceringen medför)
    Kanske helt fel fundering?

    Ofta känns allt rätt och i bra balans med olika segel till min TrippelX 115l men förra säsongen seglade jag endel med en Spark 6.0 som ibland kändes grymt bra men på vissa pass bara bångstyrig. Själva riggningen påverkar givetvis men kan mastens placering ha med saken att göra?

    /Peter

    rasmus_w svarade 16 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    11 april, 2008 vid 10:19

    @saratoga 457729 wrote:

    Kan man generellt säga att man ska ha masten längre fram eller längre bak om man är nära att vara överriggad eller nära på underriggad? (förutom övriga egenskaper mastplaceringen medför)
    Kanske helt fel fundering?

    Ofta känns allt rätt och i bra balans med olika segel till min TrippelX 115l men förra säsongen seglade jag endel med en Spark 6.0 som ibland kändes grymt bra men på vissa pass bara bångstyrig. Själva riggningen påverkar givetvis men kan mastens placering ha med saken att göra?

    /Peter

    Ja, mastplaceringen kan ha med saken att göra! Långt fram = bra när du är överriggad; långt bak = bra vid lättare vind.

    Men prova att ha den ca 2/3 eller 3/4 långt fram och kör med denna position jämnt! Det är alltid bra att vänja sig, sedan kan man ändra någon cm hit eller dit. Stora förändringar gör bara att det känns konstigt.

  • p-malmkvist

    Medlem
    11 april, 2008 vid 10:42

    Är inte helt med ovanstående.. När du planar med brädan så ska du kunna stå på över chop.. Känns det som om brädan smäller in i choppen, dvs inte flyter över ojämnheter smidigt så är det bra att flytta bak mastfoten.. Placera mastfoten så långt bak som möjligt utan att brädan börjar gå på tailen och på så sätt bromsa farten.. Mastfotsplaceringen kommer då kännas för långt bak vid icke planing..

  • oscar

    Medlem
    11 april, 2008 vid 11:12

    Har inte läst en enda intervju med världscupseglare där de säger att de flyttar tillbaka mastfoten närde är överriggade……för att få en lugnare gång vill man ha ner nosen och få en längre vattenlinje. Antingen flyttar men fram amstfoten nån cm eller så sänker man bommen nån cm.

  • gustav1980

    Medlem
    11 april, 2008 vid 22:25

    I ett läge då brädan NÄSTAN kommer över planingströskeln fungera det alltid för mig om jag skjuter mastfoten längst fram i skenan.

    Måste väl finnas fler här som känner igen sig i det?

  • surfmeister

    Medlem
    12 april, 2008 vid 06:06

    Långt fram=
    (+) höjdtagning, tidig planing, bättre kontroll vid överriggade/choppiga/snabba förhållanden
    (-) “stelare” bräda dvs mindre manöverbar bräda

    Långt bak=
    (+) mkt mer manöverbar bräda (=roligare!).
    (-) höjdtagning, sen planing, kontroll vid överriggade/choppiga/snabba förhållanden

    Du kan också påverka ovanstående med fenposition/storlek. Du placerar mastfoten långt fram då du har svårt att komma upp i planing (du ökar den “våta ytan”) samt då du har svårt att kontrollera brädan (du får mer tryck längre fram på brädan vilket gör att den inte studsar omkring).

    Om du vill ha en bräda som svänger mkt placerar du mastfoten långt bak, t ex om du vill segla i onshore vågor där du svänger mer på den bakre delen av brädan i bottensvängen (och använder bakfoten mkt). Däremot om du seglar i sideshore/side-off placerar du mastfoten längre fram eftersom det är snabbare förhållanden och du vill få ner railen i vattnet. Det är definitivt värt att lägga ner lite tid och leka runt med mastpositionen då det har en stor påverkan på brädan. För vågridning brukar de flesta ligga runt 132-137cm från änden på brädan. Det lägre spannet för onshore och det högre för side/side-off.

  • johanc

    Medlem
    13 april, 2008 vid 08:53

    @Oregistrerad 457732 wrote:

    Ja, mastplaceringen kan ha med saken att göra! Långt fram = bra när du är överriggad; långt bak = bra vid lättare vind.

    Men prova att ha den ca 2/3 eller 3/4 långt fram och kör med denna position jämnt! Det är alltid bra att vänja sig, sedan kan man ändra någon cm hit eller dit. Stora förändringar gör bara att det känns konstigt.

    Precis rätt fast tvärtom enligt mina erfarenheter…..

    lyssna på surfmeister och tänk på bomplaceringen också i marginalplaning..

    JohanC

  • p-malmkvist

    Medlem
    13 april, 2008 vid 09:44

    Kul med så olika erfarenheter av mastfotsplacering.. Vissa säger att bättre höjdtagning ges av mastfoten långt fram.. Hmm då jag seglar formula eller slalom brädan vill jag inte ha mastfoten för långt fram eller bommen för lågt på någon bog.. Jag vill ha mastfoten tillräckligt långt fram så tail-walk undviks som bromsar farten, men tillräckligt långt bak så att choppen enkelt försvinner under brädan.. Har jag mastfoten för långt fram då jag tar höjd smäller nosen i choppen och bromsar farten effektivt vilket resulterar att jag måste falla av för att bibehålla farten.. Javisst kan man lungna ner brädan genom att flytta fram mastfoten så att tail-walk undviks=snabbare, men inte för långt bara..

    Om jag surfar i ickeplanings förhållanden med en division2-bräda kan jag tänka mig att mastfoten längre fram ger bättre höjdtagning då man lutar ut brädan för att belasta centerbordet och då får extra lyft..

  • knodden

    Medlem
    13 april, 2008 vid 10:56
    P Malmkvist;458052 wrote:
    Kul med så olika erfarenheter av mastfotsplacering.

    Håller med!

    Min erfarenhet är att det mer handlar om seglet än om mastfoten. Visst påverkar man känslan en del med mastfotsplaceringen, men sådär jätteradikal skillnad tycker jag bara segeltrimmet gör.

    Mitt tips: Se till att skaffa riktigt bra segel som går att trimma om ordentligt.

    Nöj dig inte med en billighetstrasa som bara kan köras “tokdragen” för att funka. Testa t ex Sail Works Hucker. Jag kör ett 5.6 och ett 6.6. Dessa 2 räcker för i stort sett alla förhållanden som jag utsätter mig för. Trim-möjligheterna är i det närmaste oändliga. Det är först upp över 15 m/s som jag behöver plocka fram ett “lillsegel” för att klara av förhållandena.

    Blåser det riktigt lite så kör jag 6.6:an “slappedraget” med en massa veck och skit, men balansen är fortfarande perfekt i riggen. När vinden ökar är det bara att börja dra i tåtarna. Uppåt 15 m/s drar jag 5.6:an riktigt hårt a´la fiolsträng, och då twistar det ut så känslan blir mer som ett 4.8.

    Ja, jag vet att detta hamnade lite i utkanten av ämnet, men va f-n…

  • saratoga

    Medlem
    14 april, 2008 vid 06:19

    Att jag har mycket kvar att lära mig om trim hade jag redan listat ut för länge sedan…! Printar detta och laminerar så ska jag ha med mig det i bilen! Tackar för alla tips!

  • saratoga

    Medlem
    14 april, 2008 vid 08:14

    Trimmar ni om ute på vattnet också? Bomhöjd, mastplacering?

    Själv brukar jag göra det oftast på land eller i strandkanten, men borde kanske ta och dra åt grejerna mindre så man kan kan lösa det ute på vattnet också. Själv lite svårt att ändra bomhöjden när uthalet är utdraget bara, blir så lätt att bomfästet poppar ur läge och så får man börja om och då är det mycket enklare på stranden.

  • knodden

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:11

    Det är en bra idé att inte dra åt alltför hårt från början!

    Själv drar jag sällan uthalet sådär jättehårt, så då blir det inga problems att ändra bomhöjd. För visst trimmar man om ute på vattnet.

    Även nedhal funkar om man gör en pålsteks-ögla i änden av linan och krokar i den i sel-kroken. Håll emot med knän eller fot/fötter mot mastfoten och spänn åt!

  • ola_p

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:20

    Bomhöjd trimmar jag bara om i nödfall på vattnet (typ om man har en dålig bom som glider ner, lånar någon annans grejer eller var så hög när man riggade att man satte bommen i knäveckshöjd). Mastfotsplacering är dumt att flytta på i vattnet, svårt att dra åt den ordentligt när man ligger och simmar. Hängseletampar och uthal funkar däremot rätt bra att flytta på i vattnet.

  • oscar

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:56

    Jag trimmar uthal och nedhal i vattnet (power XT).

  • swe-496

    Medlem
    14 april, 2008 vid 13:21

    Allt går att ändra ute på vattnet om man bara vill. Men klart det är lättare att ta sig in till stranden och ändra något.

  • saratoga

    Medlem
    14 april, 2008 vid 19:19

    Oftast har jag alltid för bråttom ut på vattnet och slarvar och tänker att riggningen nog duger… Bättre att komma ut, men sen efter en repa så brukar jag dra upp grejerna på stranden och göra om helt… Slår sällan fel ;o)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastplacering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.