Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastproblem eller…???

  • Mastproblem eller…???

    Publicerad av raggarn på 4 oktober, 2014 vid 09:57

    upptäckte efter senaste seglingen att min Powerex Rdm 430 90%kol
    glappar i skarven mellan ö-del å u-del…dvs kör man ihop masten och fixerar överdelen genom att lägga den på ett bord t.ex. och för underdelen uppåt å nedåt så är det ett tydligt glapp i skarven….???
    har ej märkt detta förut…….bra el an,,s…???

    vad gör man åt det hela…har synat skarvarna utvändigt men hittar inga sprickor el liknande….
    ska försöka kolla me ficklampa invändigt efter något slitage…..

    kollade även min andra som är Simmer sc-rdm 430 90% och det var samma där..??

    nå´n som har efarenhet av liknande……el kolla era master….!!

    KÖPES: Stiltje på köp å sälj om man inte vill ha en kite..?? 🙁
    så jag skickar en blänkare här ….köper gärna ett freeride freemove powerwave el liknande
    i stl 6,6 till 7,0 (typ äldre 2001-2006) billigt men fräscht gärna Nisse P el annat som går på flextop till CC-mast

    pm,a om du hittar nå´t långt in i förrådet…..

    ..

    svensson61 svarade 9 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • the_novice

    Medlem
    4 oktober, 2014 vid 13:06

    Om det är själva skarven mellan de två masthavorna som glappar lite så har det väl ingen betydelse, när seglet är riggat så kommer det ändå att tvingas åt ett håll hela tiden.
    Se bara upp med att få in sand i skarven, det kan bli svårt att få isär dem efteråt…

  • john1

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 12:11

    Tejpa lite innan du riggar så inget rör sig när du förer masten inn i mastfickan.
    JJ

  • jr555se

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 15:43

    Tror mig förstå vad du menar. Pluggen som sitter fast i underdelen har lossnat och följer med överdelen? Såg liknande på näsa igår då ett par nybörjare riggade ett äldre np segel. Skulle gissa att epoxy löser problemet..

    -johan

  • raggarn

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 17:17

    så här ser överdelarna ut …….Powerex överst…..har pluggen åkt in el…???

    ..

    ..

  • henryk

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 18:03

    Pluggarna är ju bara till för att vatten inte ska komma in i masten, har inget med passningen att göra, har ju samma mått som masten… (Eller finns det såna skarvar, har jag aldrig sett) Lite glapp i skarven har jag haft på en del master, har hållit ändå. Bara att köra skulle jag säga… 😉

  • jr555se

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 19:15

    =D missförstånd.. Jag vet inte vad man ska kalla den. Det är som en massiv rörbit instucken och limmad i nedre delen. Det är oxå den delen som går in i övre delen av masten och förbinder de två där man lämpligt tejpar skarven för att den inte ska dela sig vid rigg=mastbrott.. Hoppas det förklarar bättre vad jag menar. Den pluggen eller rörstumpen hade lossnat på den masten jag såg och antog att du råkat ut för samma?
    Känn på den om den är lös..
    -johan

  • raggarn

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 20:04

    Njaa…..dom här ska väl va s.k. integrated ferrule som Fiberspar dvs dessa (skarvbiten) är en del av överdelen numera, inte instucken å limmad för det va väl där dom äldre masterna gick sönder…??
    el har jag massuppfi–at det hela…?? dom är inte lösa iaf.

  • jr555se

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 20:12

    Ok. Bra. nä jag hade inte ägnat den(skarvgrejen) en tanke innan jag såg den gamla masten de hade där den var lös fast man fick rycka lite för att se det. Nä då var det jag som missuppfattade din problematik.
    Och nej mina master går inte att vicka märkbart på som jag antar att din gör, låter ju lite oroväckande..
    -johan

  • bicless

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 21:34

    Dålig passform är inte kul men jag tror det kommer hålla. Masttillverkarna har det ju lite knepigt, gör de för tajt så kan det fastna vid minska sandkorn eller tom temperaturförändring. Gör de för mycket glapp stör man sig på det och vid viss nivå lär det påverka hållbarheten kan man gissa. Tejpförslaget är bra om det inte blir för tjockt. Man blir så sugen att vicka bara när nått glappar, ungefär som en lös tand…..

  • swe-496

    Medlem
    7 oktober, 2014 vid 17:52

    Lite glapp är inget att bry sig om. Rekommenderar att lägga en bit packtejp runt skarven när masten är ihopsatt för att undvika att sand kommer in och kärvar ihop masten vid nedriggning.

  • raggarn

    Medlem
    7 oktober, 2014 vid 19:00

    har kört me tejp i ett par år nu….mest för att se till att det sitter ihop ordenligt under riggning…har knäckt en flång ny sdm-mast under riggning när den bara va halvt inne…. inte roligt , därav tejpen.
    har vad jag kan minnas inte kännt glappet förut…därför fundersam..!

  • svensson61

    Medlem
    9 oktober, 2014 vid 14:42

    En rulle silvertejp i bilen. Ett varv runt och du slipper glapp, sand och annat skräp och inga problem att masthalvorna glider isär vid riggning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastproblem eller…???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.