• Masttips?

    Publicerad av psn på 7 juni, 2007 vid 15:50

    Jag ska köpa en 430 mast då jag ledsnat på att köra med 460 mast och hembyggd variotop. Andrahandsmarknaden för 430 verkar inte den bästa heller (folk verkar köra tills de går sönder), så jag funderar på att köpa nytt.

    Alla skriver att det är värt att satsa på en bra mast. Men, märker jag skillnad på t.ex. 20/30 % kol och 55 %? (Jag är på nivån att precis lärt mig vattenstart) De med mindre kolhalt är onekligen mer ekonomiskt attraktiva.

    Sen ska det visst spela roll vilket märke det är också för att få en bra mastkurva. Jag har ett 6,2 Challenger freeridesegel och ett rätt illa åtgånget 5,4 NP segel. Vilka master skulle kunna passa till dem?

    Är tacksam för alla svar!

    p.s. någon som råkar veta var man kan få tag på en sån där liten plastburk som sitter i seglet, mastkopp kallas det tror jag?

    nlc svarade 16 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    7 juni, 2007 vid 16:35

    @psn 388964 wrote:

    Jag ska köpa en 430 mast då jag ledsnat på att köra med 460 mast och hembyggd variotop. Andrahandsmarknaden för 430 verkar inte den bästa heller (folk verkar köra tills de går sönder), så jag funderar på att köpa nytt.

    Alla skriver att det är värt att satsa på en bra mast. Men, märker jag skillnad på t.ex. 20/30 % kol och 55 %? (Jag är på nivån att precis lärt mig vattenstart) De med mindre kolhalt är onekligen mer ekonomiskt attraktiva.



    Det här är en fråga som går att vända och vrida på en del. jag skulle säga att kolhalt har större betydelse ju längre masterna är. Jag har en rätt fin 460 sen 430 har jag runt 55% och 400 runt 30%, mindre kol (förutom rdm) är hållbarare också, det kan vara värt att tänka på.

    Man kan också tänka att master är inget man byter sådär jätteofta, det är ju själva stommen, och kommer påverka prestandan på alla segel du köper i framtiden, tänker man så kan det kanske vara värt att lägga lite extra på just master, och bommar.

  • ola_p

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 17:04

    Prepreg/inte prepreg är nästan viktigare än kolhalten (de flesta högkolmaster är dock prepreg byggda).

    Skall du köpa ny 430 slår jag ett slag för en RDM, det lönar sig i längden… En 30% mast kan göra ett segel rätt tråkigt… (men utan referenser till en 100% kol 430 på 1.5kg så är det svårt att märka/se vilken skillnad det gör)

  • psn

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 17:51

    tack för svaren, där fick jag något att tänka på .. såg att vindsurfing.se hade en 430 RDM i 70% kol “kaos 70”, 2,3k . Någon som har erfarenhet av den?

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 juni, 2007 vid 18:06

    Knäckte min kaos 70% förra helgen, lite halvtaskig kvalite.
    Sprickor i överdelen efter några månader, sedan nu efter lite mer än ett år, efter inköp, knäcktes underdelen.

  • psn

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 18:12

    ok, den blir det inte då 🙂

  • smurff

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 19:38

    @Oregistrerad 388997 wrote:

    Knäckte min kaos 70% förra helgen, lite halvtaskig kvalite.
    Sprickor i överdelen efter några månader, sedan nu efter lite mer än ett år, efter inköp, knäcktes underdelen.

    Författaren ovan nämde dock inte vad han brukar göra med sina master för att de skall spricka så lätt 😉 det kanske blir kaos med vindsurfing.se vad vet jag?

    Det är definitivt skillnad på vem som använder en produkt och hur länge de håller. En seglare som håller på och lär sig framåt och bakåtvolt och sätter hälften av dem med masten neråt kanske får erfara att masten snabbt får sprickor. Däremot finns det seglare som aldrig kommer inärheten av att testa en framåt etc eftersom de kanske inte har intresse av det som skulle kunna ha samma mast i 10 år eller mer.

    Det du skall fråga dig är: vem är du? En vindsurfing.se mast kanske passar dig alldeles utmärkt. Tycker inte att ovan nämnda uttalande säger något om kvaliten generellt på kaos masterna.

  • psn

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 20:01

    kanske inte, men han är iaf den enda som uttalat sig. Någon som har en kaos 70 och kan motsäga “oregistrerad” här ovan?

  • marden

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 20:31

    har du sett min mast på köp o sälj (challenger 430 rdm 100%kol 1,5 kg)verkar va precis va du söker om du har ett challenger segel riggen blir grymt mycke trevligere me en lätt o snärtig mast
    edit challenger masterna sägs ha samma böjkurva som np också sen är nog masten den del av utrustningen som 1kg märks mest i

  • _frippe_

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 21:40

    Jag lade nyss upp en 430 mast på säljes som kanske kan vara av intresse: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=13215

  • nlc

    Medlem
    8 juni, 2007 vid 05:12

    För ungefär ett år sen tvivlade jag starkt på att köpa något annat än de billigaste masterna (20-30% kol, t.ex . FiberSpar 3200, NP X3), men efter att ha provat master med lite högre kolhalt (NP X6 400 och Simmer SC6 460) så tycker jag nog att man var lite dumsnål. Förstå mig nu rätt, en 30%-mast fungerar alldeles utmärkt i läget där man drar rigg och lär sig plana på en lite större bräda, men när man sen tar steget till att beach/vattenstarta, (duck)gippa och köra lite mer på allvar märker man snabbt hur mycket lättare det blir att hantera en lättare rigg.

    @Mården 389045 wrote:

    challenger masterna sägs ha samma böjkurva som np

    Är det så ? Det låter ju mycket intressant isf eftersom Challengers erbjuder flera olika modeller (priser) av RDM master jämfört med NP som “bara” har en RDM mast i sortimentet. Sen tycker jag konceptet med att köpa t.ex. en 400 mast å få en 30cm extender på köpet och alltså få två master i ett är grymmefett för en ickeproffs som jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.