Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mäta vind med mobilen

  • Aquario

    Medlem
    2 juli, 2012 vid 22:04

    Ser ut som ett Aprilskämt. Det finns en mycket bra Androidapp (kahona Kustväder) som samlar in uktuella vindstyrkor.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kahoona.cws&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsInNlLmthaG9vbmEuY3dzIl0.

  • karl-petter

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 05:17

    Varför skulle det va ett aprilskämt?

    Verkar rätt praktisk tycker jag. Många har ju med sig en handhållen vindmätare och de är inte direkt billiga. Såg dock inte vad denna skulle kosta.

  • henke_a

    Medlem
    6 juli, 2012 vid 05:40

    dessutom kan den ladda upp data enkelt. det skulle jag nog säga är största fördelen.
    Har velat göra en sån länge, finns ju appar som gör det via micken, men det blir rätt kass (funkar hyfsat där man har identisk hårdvara typ iphone, men inte så bra för android, wp7).
    prismässigt kan jag inte tänka mig att det skulle vara så mycket dyrare/billigare att bygga nåt med phoneplug ist. för en display. Skulle nog tro att priset helt är en marknadsfråga snarare än teknikberoende.

  • jeppepeppe

    Medlem
    6 juli, 2012 vid 07:27

    Verkar vara grym, hoppas det blir något av den!

  • maglu

    Medlem
    7 juli, 2012 vid 15:20

    Borde va superlätt att bygga själv, t.ex av en liten pc processorfläkt, sätt på en 3.5 mm plugg.
    Fläkten borde ge en ton på mikingången vars frekvens är beroende av vinden, och är man det minsta fena på appar borde man kunna skruva ihop en som kalkylerar och presenterar…

  • simhud

    Medlem
    10 juli, 2012 vid 19:36

    Jobbar på en sån där för Windows Phone… CPU-fläkt + 3.5 plugg och en lödkolv.

  • brange

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 06:17
    Maglu;692665 wrote:
    Borde va superlätt att bygga själv, t.ex av en liten pc processorfläkt, sätt på en 3.5 mm plugg.
    Fläkten borde ge en ton på mikingången vars frekvens är beroende av vinden, och är man det minsta fena på appar borde man kunna skruva ihop en som kalkylerar och presenterar…

    Själva tekniken är ju inte så avancerad. Det som är svårt är att få rätt på vindstyrkan.

    Simhud;692868 wrote:
    Jobbar på en sån där för Windows Phone… CPU-fläkt + 3.5 plugg och en lödkolv.

    Hur har du tänkt kalibrera/beräkna vindstyrkan?

  • maglu

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 07:03

    Kul att du testar.
    En linjär kalibreringkonstant borde räcka om man kalibrerar i aktuellt område.

    Kalibrering är nog rättså lätt, gäller bara att ha en helt vindstilla dag och sen ut och åka cykel/bil/båt och logga hastigheter jämfört med utslag på mätaren. Gjorde det då jag byggde om en cykeldator till vindmätare för massa år sedan. Finns dokumenterat här någonstans 🙂
    Annars jämför med en kalibrerad mätare….

  • simhud

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 09:24

    Hade tänkt att som det postats senare köra en vindstilla dag, och enklast är ju att kalibrera med en redan fungerande vindmätare… Det är ju resan som är målet, så jag får väl åka Sverige runt och surfa så jag kan testa den…

  • g_l

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 09:25

    Kul att läsa kommentarerna från alla tekniksnillen här på Konfen! (även i andra trådar)
    Själv hade jag nog aldrig börjat leta PC-fläktar och pilla ihop en egen mätare (fast jag är ingenjör själv, men inom ett helt annat område).
    Lycka till med hemmabyggena, och återkom gärna med rapporter!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mäta vind med mobilen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.