Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Matcha våtdräkt med väder?

  • Matcha våtdräkt med väder?

    Publicerad av apelgard på 20 april, 2016 vid 04:56

    Behovet av flera våtdräkter är kanske givet men vilken tjocklek brukar ni ha på sommaren. Har en 5/4 idag men inser att det kanske blir lite varmt på sommaren?
    Och om 5/4 blir för kallt hur stor skilnad gör ett underställ? Eller byter ni till torrdräkt istället? Tacksam för tips.

    malibu svarade 7 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • billie

    Medlem
    20 april, 2016 vid 08:32

    Jag har en Ascan polar 5/4. När det går in i november så tar jag på mig en undertröja av ull. I mitten av december kanske jag kompletterar med långkallsonger av ull. Samma på våren fram till mitten av april. I mitten av maj så går så går 3/2 kortärmad eller långärmad bra. Sommaren är det ju skönt att segla i shorty. Det här gäller mig och västkusten djupt vatten

  • pelle-surf

    Medlem
    20 april, 2016 vid 09:18

    Blir ju lite svårt när man pratar om Svensk sommar/vinter när det gäller temperaturer. Julafton har väl varit varmare än midsommar senaste åren, iaf i södra Sverige. En “sommardag” med 12 grader i luften, snedregn, kuling o 16 grader i vattnet så är det absolut 5/3 som gäller för mig iaf. Är det däremot 28 grader, sol, måttlig vind o 22 grader i vattnet så funkar det med shorty.
    En tunnare dräkt är ju bra för dom riktigt varma dagarna, tunnare dräkter brukar ju oftast vara lite billigare. Sen funkar nog din 5/4 bra och komplettera med underställ på vintern som Billie skriver.
    Är det riktig isvinter och du ska köra så är det nog en riktig vinterdräkt som gäller. Våt eller torr är smaksak, jag föredrar absolut våt.

  • malibu

    Medlem
    21 april, 2016 vid 14:43

    3/2 funkar från Juni-sept. 5/4 övriga månader. Jan-Feb komplettera med underställ. Själv har jag en 2mm kortärmad dräkt med korta ben under och då är det hur varmt som helst. Men man klarar sig på en 5/4 hela året, även om det kan bli lite svettigt på sommaren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Matcha våtdräkt med väder?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.