Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Materialsentimentalt jidder

  • Materialsentimentalt jidder

    Publicerad av mountainfarm på 17 oktober, 2008 vid 21:03

    Vart tog de “exotiska” Amerikanska vägen?

    Seatrend, Logoz, Gulftech, Windwing, Aerotech, NoLimitz, Dill, Roberts, Sailboards Maui, HT, Angulo, Maui Sails (Tri Panel), Naish, Hood Sails, Radz, Tinkler, North Wave, Bill Foot (?), Craig Maisonville, Alex Aguera, Matt Schweitzer, Ian Boyd, Jill Boyer m.fl.

    Blaskorna var sprängfyllda med läckerheter från The US och någon la upp en Mike TinklerCustom “Tinkler Tail” på Dogge. Varvid vi stod som gapandes “vill-ha-na’bes” Hood Sails var kungarnas val… vi seglade ohanterliga Briand Sails… Cheese rolls var någåt som setts på video. På Dogge sågs det live utav “han med Tinkler tailen”, Mag’s polare Claes. Tomas sydde protos (Persson/Aagesen) för glatta livet och vi köpte, gladeligen fullcambrat utan dragkedjor, masttopp och nedhal. Seglade som gudar gjorde man ändå men framförallt så hade man infernaliskt roligt. Polarna kom hem från OZ med nya brädor (Wavescalpel, Wind Tech). Givetvis köpte man de oxå. Att leva mitt i utvecklingen av det som (nästan) betyder mest var/är en sällan skådad möjlighet, om vi nu snackar windsurfing. Pretantiöst kan tyckas men känslan som finns går inte att ta fel på, eller ersätta med något annat.
    Lägg därtill alla våra egna hjältar så som t.ex. Wallén, Wave Action, CLS, GWS, Liljegren
    m.fl. Besöken på alla båtmässor för att hänga i montrarna och känna, klämma och lukta windsurfing.

    Keihei Kids…

    johanc svarade 15 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 21:20

    eee…jo, just de. Knappt så man vill hålla på längre för att de va så mycket bättre o roligare då. Tror ja iaf….eller typ hur menar du????

  • mountainfarm

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 21:31

    Klart man vill hålla på… hallå..!

    Ibland så blir det lite soulsearching och för min del hamnar jag i WSRF80/90-tal. Man blir aldrig för gammal och det är aldrig dags å sluta. Jag tror du hajjar va jag menar, känslan liksom (Mistral Challenger flex… more funk than function).

    Tur ibland att Stable Road finns och att man inte slångt VCR’en… :smirk:

  • doffe

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 22:01

    @Mountainfarm 509016 wrote:

    Klart man vill hålla på… hallå..!

    Ibland så blir det lite soulsearching och för min del hamnar jag i WSRF80/90-tal. Man blir aldrig för gammal och det är aldrig dags å sluta. Jag tror du hajjar va jag menar, känslan liksom (Mistral Challenger flex… more funk than function).

    Tur ibland att Stable Road finns och att man inte slångt VCR’en… :smirk:

    Ok! som när man gick på Kattegatt 86-87 och varje rast gick över gatan till “Bullshit” och drägglade på prylar och njöt av hans abnorma överdrifter typ 6 skateboard på varandra i brant slalombana bla bla bla bla……………….
    “Bullshit” R.I.P:smirk:

  • surfslusken

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 22:02

    Beach Board, Sailboard 335, Kompass hängselesväst osv osv bla bla bla. Visst vet ja va allt sånt gammalt skräp e för nåt. Men du tycks ju sakna skiten, o de kan ja inte direkt säga att ja gör. Om du nu tycker de va bättre då så kan man ju inte låta bli o undra va du sysslar me ida? Kör KONA eller???

    (Och i o m att ja skrev den svordommen så är förmodligen även denna tråd körd)

  • mountainfarm

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 22:14

    Klart som fan man saknar det, på sätt å vis! Det var ju uppväxten. Därmed inte
    sagt att det var bättre. Jag njuter i fulla drag om jag så bara får lite ankle slappers på Dogge. Fattar inte varför du är så negativ och tror det värsta/sämsat om folk!?!?!?

    Nä, seglar inte KONA. Stashet med Tabou 73:a och 85:a plus goa Simmer räcker flott.

    //Bottensväng

  • mountainfarm

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 22:22
    doffe;509022 wrote:
    Ok! som när man gick på Kattegatt 86-87 och varje rast gick över gatan till “Bullshit” och drägglade på prylar och njöt av hans abnorma överdrifter typ 6 skateboard på varandra i brant slalombana bla bla bla bla……………….
    “Bullshit” R.I.P:smirk:

    Sannerligen en del av känslan!
    Sällan sett någon göra längre duffys och wheelys dock…
    Eller den gamla trick-school, högkant – flare – backside osv.

    Tror nog Mr. Action Sports var bättre än de flesta på Old School freestyle.

    //F

  • mag

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 22:23

    Ohhhh, tårar i ögat!
    Det var tider det, eller?!? Angulo och HT custom var hetast av allt. Windsurfing Hawaii gjorde det mest hållbara av allt. Ampro´s master likaså.

    Vart tog de vägen – innovatörerna och entreprenörerna. Rökte de mer gräs än krökte vågro och blev omkörda av verkligheten??? Ungefär som surfslusken? 😉

    I helgen blir det vind igen, oj va jobbigt!
    /Magnus

  • doffe

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 22:47

    @Mountainfarm 509026 wrote:

    Sannerligen en del av känslan!
    Sällan sett någon göra längre duffys och wheelys dock…
    Eller den gamla trick-school, högkant – flare – backside osv.

    Tror nog Mr. Action Sports var bättre än de flesta på Old School freestyle.

    //F

    Jag tror dig. Tyvärr har jag aldrig haft nöjet att se honom segla men kan tänka mig att skulle han skulle kört skiten av oss alla då. Det jag menar är att det var så gött att hänga i butiken och njuta av hans otroliga beskrivningar som säkert bidrog till att många av oss faktiskt fortsatte med w-surfing.
    “Action Sports” djävlar vilket bra namn det var egentligen.

  • pedersen

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 14:05

    Jag kommer ihåg att Arkå sålde Vinta. Jag pryade (OBS inte prao, pyro) -85. Hela källaren full med surfprylar, man kunde gå och drömma om. Undra om dom inte hade Klepper också.

  • andreas-t

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 16:05

    Apropå Klepper: En dag i somras när jag var en kort vända till landet började det att blåsa. Hade inte med några prylar, men abstinensen blev för stor, så jag dammade av en Klepper 272 från -88 (Illgrön med rosa stjärnor på) som hade blivit liggande i en skrubb där. Tillsammans med ett NP RAF CAM Slalom från -90 bar det av, och det gick faktisk över förväntan. Brädan planade ganska lätt, kanske tack vare bra bottendrag i seglet (rätt mycket buk och lång bom). Känslan var dock rätt annorluna jmf med dagens prylar. Det kändes som om man hade en hel bandyplan att stå på mellan stropparna och mastfoten, och även den bakersta stroppen var rätt långt fram, så det var svårt att få känslan av att köra på fenan som man är van vid nu. Visst var kul med lite retrosurf, men när det blev dags för nästa resa till landet packades bilen full med surfprylar hemifrån… 🙂

    Pryo -85? I min skola hade det bytt namn till prao redan -82. Prao kom väl med Lgr80?

  • m-c

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 17:33

    Verkar som om både Doffe och Mountainfarm tittat lite för djupt i vinglasen(läs: nostalgiglasen) denna fredagskväll…:laugh:
    /”Ian Boyd skips school to be in this competition…”

  • pedersen

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 17:52
    Andreas T;509199 wrote:
    Pryo -85? I min skola hade det bytt namn till prao redan -82. Prao kom väl med Lgr80?

    Jag kanske blev för exalterad i min nostalgi-iver. Kanske det var Prao iallafall och storasyrran som pryade, dessutom kanske inte änns årtalet stämde :blush:

  • andreas-t

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 18:12

    @Pedersen 509243 wrote:

    Jag kanske blev för exalterad i min nostalgi-iver. Kanske det var Prao iallafall och storasyrran som pryade, dessutom kanske inte änns årtalet stämde :blush:

    Eller så var det att Lgr80 infördes lite successivt och i lite olika takt på olika skolor 🙂

  • styret

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 11:43

    handlar det inte lite mer om att man kanske inte saknar just grejerna men känslan och faktumet att det var en pionjäranda på den tiden?

    Idag köper man sin produktionsutrustning, kör med sin pålitliga bil till samma spot som alla andra och så är det bra där.
    Jag saknar pionjärsandan inom vindsurfing, jag var alltså inte med när den fanns så det kanske är helt fel observerat av mej, allt är så jävla orienterat mot stora märken, tysk grafik, crowded spots och pryltest.
    Jag vill testa nya flippade designer, åka till ovanliga resmål, skapa media med lite edge och vara lite individuell.

  • johanc

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 14:12

    Mycket strömningar i politik och utrustning går mycket bättre att förstå bara man tänker frasen – “Vi vill ju bara ha det som det var förr – fast bättre!”

    JOhanc

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Materialsentimentalt jidder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.