Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Materiel vs kyla&vintersurf?

  • Materiel vs kyla&vintersurf?

    Publicerad av anonym-anvandare på 19 november, 2001 vid 14:40

    Tena, jag har någon gång funderat på att surfa långt fram i nov. Har tillräckligt varm utrustning o rutin.
    MEN håller materielen för KYLAN???? När spricker kolmasten? Blir monofilmen spröd o spricker??? Vad tål brädan?????

    Någon som har erfarenhet o kan klargöra………..

    Tacksam för svar.

    /Nyfiken

    anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 november, 2001 vid 15:04

    Aluminium blir starkare.
    Termoplast sprödare (särskilt ABS)
    Har vintersurfat mycket förr och hade inga problem,
    förutom nedisning, som kan vara lömskt.
    Jag vägde en gång ett 6,3 Camber-segel när jag kom hem
    och trots att mesta isen släppt (eftersom jag rullat seglet)
    hade det ökat 4kg i vikt -och man kunde knappt se att
    det var någon is på!
    Se även upp med något som är värre -små isflak/bitar
    som släppt från bryggor el. dyl.
    Annars är det ok.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 november, 2001 vid 15:46

    ….is på seglet…….hur klarade brädan isen, is även där, halt värrre eller???

  • fjant

    Medlem
    19 november, 2001 vid 19:28

    Själv har jag kört av 2 bommar (!) och en mastfot de senaste 2 helgerna. Om det beror på kylan eller ej vågar jag inte svara på…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 november, 2001 vid 09:00

    vad jag försöker säga är att man kan ha nerisning utan att veta det, man tycker bara att det börjar gå trögt/tungt.
    Ingen missar att han/hon har is på brädan, men risken för det är inte så stor som för segel och bom (en nedisad bom är som att hålla en istapp.
    Och om du får is på brädan, så vill du vara nära land -det lovar jag, men du har fått många varningar innan dess (“glasyr på dubbelneopren, mastpads, upphalslina mm).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 november, 2001 vid 10:27

    Vad var det för lufttemperatur o vindstyrka (köldfaktor) när du fick problem med is?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 november, 2001 vid 19:41

    Det var 1,5C i vattnet har jag för mig och någon minus i luften.
    Men Man skall komma ihåg att då var jag i bräckt vatten i blekinge, på västkusten är det saltare och fryser senare.
    Man skall passa sig när det har varit kallt länge och blåst mycket, det kan bli så kallat underkylt vatten som i princip innebär att vattnet är under fryspunkten men inte lyckats frysa pga vågorna. I blekinge ligger denna brytpunkt vid ca minus 0,5C att gå ut i sådana förhåålande är suicide. På väst kusten är det saltare=lägre fryspunkt.
    Och i stockholm är det sötare. Men vad sjutton det finns säkert kärnkraftverk med året-runt surf eftersom de kyler bort 7o% av energin..
    Kom ihåg kolla luft OCH vattentemp testa att doppa ett tygstycke och se vad som händer när du tar upp det i luften/vinden- Droppar det av eller fryser direkt?
    Att ha någon på land som kollar läget är aldrig fel, jag vintersurfade en del utar för lotsarna i Karlshamn (ibland bröt de tom en ränna åt mig -tack gubbar), en av dem surfade lite då. Att man skall ha laddat med dricka och vara mätt behöver väl knappast påpekas heller, det går ju lättare att simma hem om man får “punka” då, det är livsviktigt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Materiel vs kyla&vintersurf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.