Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Matt vs blank botten

  • kele

    Medlem
    2 september, 2001 vid 09:41

    Jag hörde en gång att botten skall slipas med 400 våtslip för bästa
    vattensläpp. För att en vanlig dödlig skall märka någon skillnad, gissar
    jag att man måste ha absolut koll på trim på övrig utrustning.

  • frank

    Medlem
    2 september, 2001 vid 13:31

    har hållt på och tävlat ganska mycket i kanot, där finns dom som slipar botten matt, tanken är att vattnet ska fastna i lacken, då glider ju vatten mot vatten, alltså nästan ingen friktion, men jag tror inte detta gör någon större skillnad i praktiken, men du kan ju pröva.
    slipa på//
    frank

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2001 vid 19:25

    de hade väl några nya dräkter när de simmar på elitnivå som gjorde att det gick mycket snabbare, borde man inte kunna göra det på brädor oxå? 🙂

  • henrik_a

    Medlem
    2 september, 2001 vid 20:22

    För lägsta motstånd skall ytan vara blank. Ju högre hastighet desto större krav på hög ytfinish. Det finns doch vissa strukturer som har en bevisad friktionsminskande effekt, men dessa mönster måste vara mycket precisa med mönsterdjup runt 20-40 micrometer (finnare än möstret på en LPskiva). Tror inte Mistral lyckats åstakomma detta utan det bara är taskig ytfinish.

    Henrik wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2001 vid 20:58

    Fel, minst friktion ger vatten mot vatten och som frank skrev slipar man ytan så att vattnet bildar en hinna på brädan och vattnet glider då mot hinnan av vatten. problemet e bara att det gärna fastnar en massa skit i det så det e snabbt bara ett litet tag

  • petter

    Medlem
    2 september, 2001 vid 21:24

    Teorierna är många men personligen tor jag det är mest psykologiskt.
    Psykologi och känsla är dock viktiga faktorer så tycker du att det
    går bättre med matt botten så är det bara att slipa i annat fall kan
    du lika bra låta bli. Tror största vinsten i fart kommer genom att
    förbättra tekniken.

  • leoboy

    Medlem
    2 september, 2001 vid 21:30

    så är det ju i allt…
    men tekniken e svårare att förbättra än prylarna!!

  • petter

    Medlem
    2 september, 2001 vid 21:34

    och det är roligare att köpa nya prylar än att nöta teknik!!!!!

  • leoboy

    Medlem
    2 september, 2001 vid 21:35

    jo det e ju det det är…man vill ju inte offra en bra dags surf för monotomt nötande…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 15:08

    Så du menar att friktionen går ner om man ser till att vattnet får bra fäste mot brädan.
    Det tycker inte jag verkar riktigt genom tänkt.
    En skrovlig yta kommer att öka den turbulenta intensiteten i gränskiktet och ger därmed en kraftigare hastighets gradient nära ytan, vilket i sin tur ger ett större motstånd.
    MVH Henrik A

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 15:39

    Har för mig att det är ett vedertaget faktum att en våtslipad yta på tex segelbåt går lättare genom vattnet än en blank. Detta beroende på att det blir ett tunt lager som följer med båten.
    Frågan är dock om detta gäller i surfsammanhang när man har ganska höga hastigheter och planar? Får en känsla av att det inte går att likställa vindsurfing med segling eller kanot…

    /Mats

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 15:47

    1 Det finns inga särskilda naturlagar för vindsurfingbrädor.
    2 man beöver inte göra ytan skrovlig för att vattnet skall följa med. Det gör det ändå.
    3 Vattenslipa segelbåtar och kanoter gör man för att få så blank yta som möjligt.

    MVH Henrik A

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 15:49

    Snarare så att gradienten får ett annat utseende med en kraftigare lutning alldeles i gränsskiktet men mindre utanför, sen om den nya utseendet medför mindre friktion eller ej, det orkar iaf jag inte tänka ut!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 15:56

    Snarare så än vad????????

    /Henrik

  • frank

    Medlem
    3 september, 2001 vid 17:13

    känns som det är dags att lägga ner detta, det är ju ändå ingen som kan det här ändå.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Matt vs blank botten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.