Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui dec ’08-jan ’09? Fler som ska iväg?

  • Maui dec ’08-jan ’09? Fler som ska iväg?

    Publicerad av davo på 26 juli, 2008 vid 23:43

    Jag tänkte dra i mitten på december, en månad.
    Ska fler dit vid den tidpunkten? Vore kul att veta.
    /David

    robtheblob svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • robtheblob

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 20:44

    Jag åker dit med familjen i början på november och stannar tills nån gång i mitten på december.

    Har du tänkt att ta med dig prylar, eller kommer du att köpa/hyra?

    Vad tror du att det är för bräd och segelstorlek som gäller den här tiden på året.

    Sist men inte mist, uj vad gött det ska bli att åka!

  • krippe

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:52

    Jag åker dit med familjen i mitten på Dec. Stannar 1 månad. Ska bo i Sprecks.

    Can’t wait
    :laugh:

    Har varit där över julen senaste 2 åren.
    Funderar på att köpa ny vågis
    http://www.quatrointernational.com/boards/2009/wave.php

  • davo

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 16:16

    Sweet. Jag lyfter den 12:e december och stannar till den 15:e januari. Med lite flyt går inte dollarn upp ännu mer *suck* och United trafikerar fortfarande flygrummet.
    Jag hyr och köper. har en 83:a kvar här hemma som jag inte tar med mig, så blir det kasst med vind hyr jag nåt liknande eller större. Sugen på att få med mig hem en mindre vågis och ett par nya segel. Har sålt allt gear så… Blir nog en del vågsurfing oxå och hiking och foto/film.
    December/Januari är ju lite osäkert vad gäller vind…men det kan bli jävligt stora vågor….för stora för min kapacitet iallafall. men 4,7-5,7 lär kunna levereras. Riktigt blåsiga dagar kanske kommer lysa med sin frånvaro, men det återstår ju att se. Senaste 2 åren har det nog varit ganska hyffsat om jag inte har fel…vår jords väder är ju rätt uppfuckat. Var där senast våren ´97, feb-maj.
    Jag bor i Paia och det finns all anledning att träffas ett gäng över massa öl o BBQ under denna månad.
    Håll tummarna för billig $, tur med väder, flyt med massa annat och att flygbolagen inte går omkull. Ska bli kul det här 🙂

    Aloha/David

  • krippe

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 14:47

    Kul!

    Vi får också hoppas att Jaws kommer att leverera. Jag var där ett par dar och kollade ifjol, men det blev aldrig riktig fart.

    Fär 3 år sedan var jag också där och kollade och då var det kanon. Många av de stora namnen var där och det var minst sagt oförglömligt…

    Krippe

  • robtheblob

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 17:50

    Jaws låter spännande. Jag läste någonstans att det ibland kan krävas 4×4 att ta sig dit om det har regnat mycket, men det återstår väl att se om det blir en leverans av swell:en.

    Här är en länk till Google maps som visar var Jaws ligger:

    http://maps.google.se/maps?f=q&hl=sv&geocode=&q=jaws&jsv=134d&sll=20.953104,-156.322403&sspn=0.151493,0.209427&ie=UTF8&latlng=20941113,-156305065,977482220610920128&ei=KfMJSbezE4HsoQOs5bHnAQ&sig2=1hTpjTgOXIGCyWOwxIfm-g&cd=1

    Det ser ut att vara grusvägar hela vägen fram. Är det dom man ska åka på?

  • svartepeter

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 20:12

    Var glad om det finns väg överhuvudtaget till Jaws, när vi var där var det en ravin på 3 meter rakt över “vägen”. Kan för övrigt rekomendera att hyra grejerna i Neilpryde shopen, kanonservice och allt nytt i NP och JP. 45USD/dag inkl bräda och 2 riggar.:cool2:

  • krippe

    Medlem
    20 november, 2008 vid 16:05

    Japp 4X4 krävs för att komma dit. Och inte ens då kan du vara säker på att ta dig ner.

    Det är en rätt spännande tur dock och kan rekommenderas. Första gången fick jag punka därnere. Inte kul kan jag säga. Fick dock hjälp av några Amerikaner som slet hur mycket som helst för hjälpa mig och min familj. Många Amerikaner är otroligt hjälpvilliga.

    Rob om Kanha: Javisst det är ett perfekt ställe att lära sig på. Vågorna kan vara allt mellan 1,5m och uppåt och då menar jag uppåt. Skulle nog säga att de för det mesta är större än logo högt på vintern. Men men, det finns en bra kanal att segla ut genom vilket gör att man kan komma ut utan att riskera att bli spolad. Ganska strömt på Kanaha om man fastar i zonen. Har faktiskt kört simträning senaste månaden för att komma lite mer förberedd…

    25 dar kvar 🙂

  • robtheblob

    Medlem
    23 november, 2008 vid 06:44

    Nu har vi varit på Maui i ca 2 veckor och Kanaha stämmer mycket bra på din beskrivning Krippe. Man tar sig lätt ut i kanalen mellan “lower” och “upper” och sen är det bara att hänga med en stor swell som kommer in. Vågorna är riktigt fina och för mig som precis har kommit igång med vågseglingen passar det perfekt. Sen att det blir “plattvatten” efter vågorna är ju inte så tokigt det heller. Gott om tid att föbereda sig för att ta sig ut genom vågorna igen om man nu har kasat ner en bit och inte kan ta sig ut i kanalen.

    Jag har hyrt prylar på Hi-Tech och det blev en Quatro 78l med segel i storleken 4.5-5.0-5.3 m2. Den bästa dagen hittils var det 5.3 m2 med fina vågor, mist 1.5m skulle jag tro.

    Vi ses på Maui!

  • mag

    Medlem
    23 november, 2008 vid 10:40

    På lördag kan nog Jaws börja röra på sig!
    Och Kanaha visar sig från min favoritsida, masthögt. Tyvärr ser vinden ut att bli nordlig… Inget bra för North Shore spotsen tyvärr.
    /Magnus

  • krippe

    Medlem
    25 november, 2008 vid 08:29

    Låter ju perfekt Rob.

    Om vågorna är små och vinden finns är det ju också bra att passa på att segla Hookipa. Inte många dar på vintern som det är lättseglat där…

    Funderar ju på att köpa Quatron själv. Kanske 86l 2009. Får se på priserna dock. Lite trist att dollarn blivit snordyr igen.

    Jobbar just nu med att få ner min egen vikt tills det är dags den 15e. Vet hur det är att ta sig ut i svag vind genom bjässar som bara vill mosa en. Man ber till gudarna att man kunde plana lite tidigare och komma undan…

  • krippe

    Medlem
    25 november, 2008 vid 08:40

    Rob hur blev det med boende förresten, blev det Kihei?

    Vad gäller bil har jag tidigare hyrt Chevrolet TrailBlazer på National som haft överlägset bäst priser på långtidshyrning.
    http://www.nationalcar.com/fleet.do

    Har ni hittat ngt annat att rekommendera?

  • robtheblob

    Medlem
    26 november, 2008 vid 07:21

    Krippe, vi hoppade lite fram och tillbaks i tankarna angående norr eller sydsidan och till slut så blev det som vi först hade tänkt oss, dvs på norrsidan. Vi hittade ett bra boende, men det var inte tillgängligt direkt så vi bodde i Kihei de första 6 dagarna. Det var helt ok då det inte var någon vind :-).

    Vi bor i ett litet hus som ligger precis efter brandstationen i Paia. Om du kommer från Specks så svänger man av vänster efter brandstationen och sen är det ett par hus ner på den vägen. Det tar ca 1 minut att gå ner till Paia “centrum”.

    Visst skulle Ni bo i Specks? När det inte har varit vind så har vi provat baby beach som är helt perfekt för vår minsta familjemedlem. Bor Ni i Specks så får Ni inte missa detta guldkorn.

    Vi kollade på dom “vanliga” biluthyrarna, men det tillkommer en massa avgifter för extra förare, försäkring, osv. Vi hyrde bil på Word Of Mouth istället. Bilarna har några år på nacken, men en billigare prislapp. Vi har en Toyota Corolla med automat och AC. Här hittar du mer info: http://www.maui.net/~word/

  • davo

    Medlem
    30 november, 2008 vid 15:07

    Tjena Rob. Vad fick ni pröjsa på Word? Har kollat lite på Manaloha rental cars, men inte bestämt mig. Jag drar den 12:e och kommer bo i Paia.
    Vi andra ses oxå!
    Aloha!/D

  • robtheblob

    Medlem
    2 december, 2008 vid 05:39

    Jag kan inte hitta hyresavtalet för bilhyran, men jag tror att det rör sig om ca $150 i veckan och då ingår extra förare och försäkring om man skulle åka in i någon annan. Om jag jämför mot en av dom vanliga bilhyrarna så skulle dom ha $10 om dagen för en extra förare och för oss skulle det bli ca 3300 kr för de 42 dagarna vi är här.

    Jag ringde även Manaloha Rent A Car men dom hade ingen bil ledig för den periden som vi är på Maui, det var full rulle under thanks giving. Han sa dock att det skulle bli lugnare framåt slutet på November.

    Det har varit lite dåligt med vind de senaste dagarna så ta med lite vind från Sverige när Ni kommer hit. Vi ses!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui dec ’08-jan ’09? Fler som ska iväg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.