Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui eller Jeri eller…

  • Maui eller Jeri eller…

    Publicerad av bill på 13 augusti, 2007 vid 19:39

    Ja, jag har använt sökfunktionen…

    Planerar att åka runt jul i 3 till 5 veckor, frågan är bara vart.
    Valet blir lite svårare av det faktum att min tjej inte surfar, hon trivs dock på stranden när jag seglar.
    När det gäller Maui så har jag läst att det är “regnperiod” runt jul.
    För egen del gör det kanske inte så mycket om det regnar men jag ser vissa problem i att min tjej inte får sin sol…
    Ni som har varit där runt jul, hur ofta och hur mycket regnar det egentligen?
    Några tips på bra boende för två, vi är inte petiga men vill nog inte bo i ett ruckel.
    För egen del undrar jag hur mycket det blåser, har ju läst en del om att det inte är så vindsäkert.
    Jag är en ombörjare och har väl hunnit komma upp i ca 50% torra gippar tack vare Tarifa i sommras, om det bara kunde blåsa lite i detta land…
    Jag vill köra vågor men får ju inte så mycket träning på det i norrland.
    Så det jag funderar på är hur mycket seglat jag får om jag måste guppa ut och bara använda vågen för seglingen.
    Har liksom aldrig provat att segla vågor utan vind och vet med andra ord inte om jag klarar mig utan vind?

    Skulle man åka till Jeri så behöver man nog inte fundera så mycket på om vinden räcker, dessutom sägs det ju vara ett riktigt bra ställe att lära sig rida vågor på.
    Kan däremot kanske vara lite begränsat med tidsfördriv för den som inte seglar?
    Dessutom har jag läst att det kryllar av semestrande Brassar som gör det väldigt trång på vattnet?

    Sen finns det ju alltid Kap Verde.
    Blir kanske i längsta laget med 3 till 5 veckor där?

    Lyxproblem, men vad fan gör man?

    mbkpeter svarade 16 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe22

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 21:59

    Maui är bra. Visst det är regnperiod. Det brukar väl regna nån liten skur då och då men det är ju ändå mest sol. Istället får man ju en skithäftig natur med mycket grönska, blommor och vattenfall som tjejer brukar gilla.. Min tjej surfar inte heller.

    Skrev lite dagbok första gången vi var där 2004 Kolla här

    På Jeri har jag inte vart men det är säkert bra där också.

  • mbkpeter

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 10:10

    Tjena Bill

    Jag har inget att säga om Maui, då jag aldrig varit där. Verkar vara en dröm.

    Har däremot lite synpunkter på Jericoacoara. Har varit där två år i rad och skall dit om 4 veckor (Sept-Dec).

    Åker du dit och lämnar stället innan Jul, så slipper du de brasilianska (toksnygga) brudarna som invaderar Jeri under Jul och Januari. Däremot är det ingen eller knappt några av dem som surfar. Det blir inte trängre på vattnet av att de är där. Det finns stora ytor att köra på. Två vågställen (ett snällt/ett med mer krav på kulor). Dessutom finns 1000 fotbollsplaners stort 4.2 freestyle plattvatten område, full fräs hela dagen. Sedan finns midje djupa laguner att surfa i (ta en buggy bil ca 30 minuter utanför Jeri) Frugan och kidsen(?) kan paddla kanot, rida häst och bara slappa.

    Vind är det Juli-Januari (4,2-4,7 varje dag, felar inte en enda dag). Skönt litet surfar hak helt enkelt. Video visning varje vecka under palmerna, världens finaste strand, bara sandgator i hela byn blabla. Läs mer på
    http://www.clubventos.com
    http://www.jeri.com

    Mer frågor ställer du här.

    //Peter

  • bill

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 19:28
    SWE22;405170 wrote:
    Maui är bra. Visst det är regnperiod. Det brukar väl regna nån liten skur då och då men det är ju ändå mest sol. Istället får man ju en skithäftig natur med mycket grönska, blommor och vattenfall som tjejer brukar gilla..

    Låter lovande, kollade lite fort i din resedagbok och såg att ni var där något tidigare än vad det blir för oss. Kanske inte är så stor skillnad på väder i nov-dec mot dec-jan?

    Är nog mest fundersam på hur jag klarar vindsurfing utan vind. Som jag nämnde har jag nyss börjat om efter ett uppehåll på 10 år (stupid). Segla omkring, ta höjd och hoppa (inget fränt dock) funkar bra. Har alltid hatat att träna på gippar så där ligger jag efter, har dock blivit en jävel på vattenstarter :smirk:. Eller hur lite vind är det egentligen under den “dåliga” vindperioden?

  • bill

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 19:56
    mbkpeter;405271 wrote:
    Tjena Bill
    Åker du dit och lämnar stället innan Jul, så slipper du de brasilianska (toksnygga) brudarna som invaderar Jeri under Jul och Januari. Däremot är det ingen eller knappt några av dem som surfar. Det blir inte trängre på vattnet av att de är där.

    Vi kommer åka över både jul och nyår, hur stor del av resan som hamnar före respektive efter jul får vi se. Låter ju bra att det bara är puddingar som åker dit vid jul (note to self: låt inte sambon läsa den här posten…). Menar du verkligen att det inte blir trängre på vattnet vid jul? Har läst att det kan vara ganska “trångt” redan före julen, mycket p.g.a. italienare som inte tar så mycket hänsyn?

    mbkpeter;405271 wrote:
    Vind är det Juli-Januari (4,2-4,7 varje dag, felar inte en enda dag). Skönt litet surfar hak helt enkelt.

    Har hittills bara varit i Tarifa på surfresa. Beror väl på vad man gör av resan men vi gjorde inte mycket annat än att ta det lugnt förrutom när jag seglade. Man kan kanske inte jämföra Jeri med Tarifa men i mina ögon är Tarifa ett ganska chillat ställe. Nu är i och för sig Tarifa rätt mycket större än Jeri men det var absolut inga problem att fördriva två veckor utan att göra något. Frågan är bara hur länge min sambo trivs med att chilla?

    Finns det fler bolag än TAP som flyger till Fortaleza? De biljetter jag har hittat har inte varit så billiga, man slipper i och för sig hyrbilskostnaden.

  • mbkpeter

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 21:00

    Tjena igen

    Jo de flesta som åker till Jeri för att surfa gör det under oktober-december med peak i skiftet Nov/Dec. Det är mycket folk på vattnet, men inte värre än andra bra (!) surfspots.

    Jag tror att tjejen skulle kunna spendera några veckor där. Det ÄR ett ställe för vindsurfing, no doubt about it, men det är ett galet skönt ställe. Soft mana attityd. Åk ut till lagunerna, gå på kokosafari, dynsafari, rida, softa, lära sig caipoera m.m. Påpekas bör dock att Jeri ligger helt enskilt. Som en guldklimp. Konstig resa på vägen, men finally kommer man fram och tror inte det är sant. Man kliver fullkomligt in i en annan värld och man vet att man är där, det känns definitivt på nått sätt. Helt avskuren från omvärlden. Klockan stannar. Surf, en av världens vackraste platser (Washington post), forro, caipoera och långa nätter väntar.

    Som dom säger i Jeri…
    Only in Brazil friend, only in Brazil

    //Peter

  • mbkpeter

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 21:52

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui eller Jeri eller…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.