Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui feb-april

  • Maui feb-april

    Publicerad av surfmeister på 3 december, 2011 vid 09:56

    Hej!
    Nu har vi äntligen gjort det man borde ha gjort för länge sen, nämligen bokat en resa till Maui! Vi (jag, fru och två barn 3 resp 5år) ska vara borta 6 veckor från slutet av februari till april och vi har fixat boende (nära Mama’s) och resa.

    Jag skulle vilja ha hjälp med lite tips och råd gällande surfhyra (har bestämt mig för att inte ta med egna prylar) samt bilhyra.

    – Gällande bil har jag fått Franks Friendly Cars som alternativ. Erfarenheter? Finns det andra som ni kan rekommendera?

    – Gällande surfhyra har jag hittat Kanaha Kai (SB/HS) samt Maui Windsurf Company (Goya). Några som testat? Finns det andra bra alternativ som ni kan rekommendera?

    Några andra “bra-att-veta” tips/råd inför en första resa till Maui?

    Tack!!
    /Jonas

    surfmeister svarade 12 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • carrera

    Medlem
    7 december, 2011 vid 08:06

    Hej Jonas!
    Jag med familj har varit över två gånger 2008 & 10 och har varit nöjda med bilhyran på http://www.mauivans.com/ där fick vi med barn-sitsar och lite strandleksaker, strandstolar, kylbox också! inte helt fel ;-).

    Gällande surf hyra så har jag provat lite olika men kommit fram till att killarna på Hi-Tech spec. Alex som är svensk är mycket trevliga att ha o göra med. Fördelen där är att du betalar bara för de dagar du seglar, ska familjen hitta på något under några dagar så lämnar man in grejerna o hämtar när det är dax igen! För mig blev det billigare över 5 veckor än om jag hyrt hela tiden någonstans. Även om det blir skador på grejorna är de lätta att komma överens med ;-).
    Länk: http://www.surfmaui.com/index.php?main_page=page_2
    Riktigt fräscha grejer från Quattro, naish, Ezzy, Goya.

    Var även nöjd med grejerna på http://www.neilprydemaui.com. de var dock lite svårare att får vettiga hyr priser ifrån! Dock alltid senaste modelerna från NP segel och JP-brädor. Trevlig butik som även frugorna gillar 😉
    Kittade upp mig med lite segel själv därifrån innan hemresan, man gör ju alltid lite fynd 🙂

    Lycka till!
    Bara lite avis

  • jesper-b

    Medlem
    7 december, 2011 vid 15:51

    @surfmeister 676706 wrote:

    Hej!
    Nu har vi äntligen gjort det man borde ha gjort för länge sen, nämligen bokat en resa till Maui! Vi (jag, fru och två barn 3 resp 5år) ska vara borta 6 veckor från slutet av februari till april och vi har fixat boende (nära Mama’s) och resa.

    Grattis!!!!

    Friendly frank är en gammal kompis som vill dig sååå väl. Maui windsurf vans är lite fräschare men jag tror också lite dyrare.

    Det bästa är att knalla in till hi-tech’s hyrverk och bara plocka ut utrustning direkt dag 1. Då har du när förhållanderna slår till. Blåser det inte tar du ut en longboard eller två och tar hela familjen till sydsidan för surf. SEDAN kollar du runt i de olika butikerna. Du passar på att prova alla roliga segel, brädor mm. Det du fastnar för kanske du till och med vill ta med hem. Priser är förhandlingsbara. Du måste in till Kanaha Kai och prova alla hotsegel, men du ska självklart kolla in allt därifrån hela vägen till Quatro uppe i Haiku.

    /JB

  • surfmeister

    Medlem
    8 december, 2011 vid 19:53

    Tjena!
    Tack för svaren. Mao rekommenderar ni att inte boka surfutrustning i förväg? Utan testa olika ställen när man väl är på plats? Vad skulle ni säga är fördelen med Hitech jmft med tex Kanaha Kai? Priserna skiljer sig en del….kan man deala till sig bra priser on-site?

    Gällande bil; har inga behov att åka runt i lyxåk och undrar helt enkelt om Friendly Franks bilar är “säkra” och att frugan inte får en chock när man väl är framme……

    Fråga: vad är “….Collision (CDW) available at $12 per day and Liability (SLI) at $10 per day Package $19”. Jag förstår att det är kopplat till försäkringen men jag trodde det räckte med en CDW.

    Ska bli såååååå skönt att slippa vardagen och ersätta med värme och vind och surf och…… 🙂

    Tack!
    /JB

    Btw: Nu blåser det 29 m/s utanför Göteborg……

  • maca

    Medlem
    10 december, 2011 vid 11:26

    Sweet – då lär vi ses på plats!

    Har också slagit till och bokat första Mauiresan 4 feb – 25 apr med fruga, 3,5 åring & 8 månaders. Bor också nära Mama´s och hyr bil av Friendly Frank. Barnstolar och takräcke ingår utan extra kostnad. Bara bra erfarenheter hittills. CDW med $500 deductible är det enda som vart uppe med Frank. Det täcker ev. skador som du eller någon annan orsakar på bilen. Varför skulle det krävas ytterligare Liability?!?! Kanske någon av Mauirävarna som har koll…

    Lurar också på att hyra utr och ev köpa delar. Har spanat in Kanaha Kai, dels pga vitsord, men även pga segelmärke. Brädmärkena finns lite mer att önska runt 😉
    Hemsidan utlovar rabatt vid förbokning – vet inte gur det e med det…

    Antar att man behöver: klassisk 4.2-4.7-5.3, v-surf vågis, vågbräda för en själv och familj.
    Freestyle? Har svårt att släppa ambitionerna om att utvecklas även där…

  • svenne

    Medlem
    10 december, 2011 vid 12:02

    Kan bara säga gott om Kanaha Kai, Bart & Co är supertrevliga och hjälpsamma. Jag har för övrigt Kanaha Kai-stickers på min surfbuss. 🙂

    Freestyle? Då kan du åka till Fuerte istället. Nä, nu är det vågsurf du ska hålla på med!

  • maca

    Medlem
    10 december, 2011 vid 12:18

    hehe, men det fanns en baktanke också. Tänkte att frugan skulle få plana första gången på Kanaha 😉

  • svenne

    Medlem
    10 december, 2011 vid 12:54

    Äh, hyr en SUP istället. 🙂

  • surfmeister

    Medlem
    11 december, 2011 vid 07:28

    MacA, kul att vi blir fler barnfamiljer! Bra om kidsen får lite lekkamrater. Perfekt att du varit där en stund innan så kan du guida oss när vi väl är framme…..har du ett privatmail som vi kan hålla kontakten med?

    Ska tänka igenom lite mer om brädhyra då du vore trevligt att ha ett place med stort utbud och möjlighet att byta prylar kontinuerligt (samt ligga geografiskt bra till). Kanaha Kai passar väl in men jag är väl inte helt kompis med segelmärket 😉

    Har googlat lite på SLI och hittat:

    “……….Supplemental Liability Insurance, (also known as SLI, Top-Up and Top Guard Insurance) is an optional cover extension which covers your liability to third parties, resulting from an auto accident in a rental vehicle. Generally SLI provides cover for bodily injury, and property damage, other than to the rental vehicle, up to a maximum protection of $1,000,000 for each accident. It is worth remembering, that in the event of an accident. you can still be liable for third party damages, even if an accident was caused by someone else. In simple terms, if you are involved in an accident, irrespective of who is to blame, you may be sued and found legally liable to pay damages to the person or persons injured, should they win the lawsuit. This is Third Party Liability – you may be liable for any injuries to the third party.”

    USA is ett nötskal. Om du är inte är försäkrad ut i fingerspetsarna kan du bli stämd på miljonbelopp.

    För er som varit på Maui innan: hur är det med priser för surfkläder, rashguards, hängselar etc (dvs inte segel/bräda) jämfört med Sverige?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui feb-april

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.