Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui med småbarn?

  • Maui med småbarn?

    Publicerad av surfmeister på 11 februari, 2007 vid 19:41

    Hej!
    Nu ska det bara bli av!!! Min stora dröm sen jag började surfa för typ 20 år sen har varit att resa till Hawaii och vindsurfa och nu i samband med föräldrarledighet måste det hända!

    Vi är två par med varsit småbarn som planerar att åka till Maui i September (och stanna i två månader), barnen är då 10 resp 13 månader. Skulle vara mkt tacksam om någon som åkt med barn tidigare kan ge lite bra tips, typ var det finns bra boende för en småbarnsfamilj, vad det finns mer att göra än surfa (tjejerna är inte så sugna på att nöta strand hela dagarna) etc etc.

    Tack!!

    frippe75 svarade 17 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 08:43

    Maui är ett perfekt ställa att resa till med småbarn. Om man inte åker på extrembudget är det bäst att bo i Paia, 5min bil från Hookipa, ca 15minuter från staden Kahului (och Kanaha). Ring t ex Steve på 579-8728. Bil är ett måste, Word of Mouth (googla) är ett bra ställe att hyra småbilar. Man kan också hyra större vans på Maui Windsruf Vans, men om ni är två par så är nog två bilar bättre än en stor van.

    Det finns hur mycket som helst att göra på Maui, allt från surfing, snorkling kayak till diverse naturexpeditioner. Givetvis funkar också shopping och vanligt strandliv. Viktigaste är dock att se till att komma in i det låga tempot på ön och helt enkelt ta det lugnt.

  • irieman

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 08:50

    @surfmeister 364683 wrote:

    Hej!
    Nu ska det bara bli av!!! Min stora dröm sen jag började surfa för typ 20 år sen har varit att resa till Hawaii och vindsurfa och nu i samband med föräldrarledighet måste det hända!

    Vi är två par med varsit småbarn som planerar att åka till Maui i September (och stanna i två månader), barnen är då 10 resp 13 månader. Skulle vara mkt tacksam om någon som åkt med barn tidigare kan ge lite bra tips, typ var det finns bra boende för en småbarnsfamilj, vad det finns mer att göra än surfa (tjejerna är inte så sugna på att nöta strand hela dagarna) etc etc.

    Tack!!

    Hej!

    Jag var på Maui med min familj våren 2005, barnen (2 st) var 2,5 år och och 10 månader gamla.
    Vi planerar nog att åka tillbaka snart igen förhoppningsvis.
    Vi var där nästan 4 veckor och bodde uppe i Haiku, 10 minuter med bil till Ho’okipa och Paia. Vi bodde på Mana Aina som
    ägs av Francisco Goyas föräldrar, mycket trevliga!

    Jag tyckte generellt att det funkade väldigt bra med barn på Maui, klimatet är perfekt. Det är varmt men inte ruggigt varmt,
    det ligger väl runt 25 grader ungefär mest hela tiden. Se’n är det inte långt till skugga, det är en lummig ö och det finns mycket träd,
    t ex på Kanaha Beach Park så är det stora träd som ger skugga ifall man vill det.

    Boende, som sagt uppe i Haiku-området kan ni säkert hitta nå’t bra och barnvänligt, ska man ha riktigt nära till alla beacher så ska man bo
    i Paia, gångavstånd till Ho’okipa bl a. Där kan det nog vara lite liv på kvällarna beroende var man bor nå’nstans. Annars finns det ju Sprecks-
    området, också nära till surfspotsen.

    Förutom surf så kan jag rekommendera Road to Hana, otroligt vacker väg som måse upplevas med alla sina vattenfall m m. En tur upp på berget Haleakala
    kan också rekommenderas. Se’n har vi alla beacher som ligger mera söderut och västerut med bra snorkling och dykning. Ifall man vill åka till mera
    turistiga ställen så har vi Lahaina t ex med en massa restauranger och shopping.

    Enligt vad jag har hört så ska det även vara väldigt bra och billig shopping i Kahului (huvudstaden), speciellt kläder och skor, inte minst för barn.

    Irie Man

  • surfmeister

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 19:03

    Hej!
    Tack för svaren. Gällande boende; vilken prisnivå anser ni är rätt riktvärde? Jag har tittat lite på nätet och det verkar finnas allt från 150 USD till 600 USD per natt. Det är svårt att bedöma vilken standard man får för pengarna. Hur mycket betalade ni för ert boende?

    Ola, vem är denna Steve? Äger han något bra place som du har bott på (om inte var har du bott?)? Som det ser ut nu är det framförallt ett bra boende som är det svåra att hitta.

  • frippe75

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 08:35

    @surfmeister 364991 wrote:

    Hej!
    Tack för svaren. Gällande boende; vilken prisnivå anser ni är rätt riktvärde? Jag har tittat lite på nätet och det verkar finnas allt från 150 USD till 600 USD per natt. Det är svårt att bedöma vilken standard man får för pengarna. Hur mycket betalade ni för ert boende?

    Ola, vem är denna Steve? Äger han något bra place som du har bott på (om inte var har du bott?)? Som det ser ut nu är det framförallt ett bra boende som är det svåra att hitta.

    Det beror på om ni tänker bo ihop…. Jag tror faktiskt att det blir billigare att bo i varsin studio. t.ex LunaLodge. Räkna med 60$natten om ni hyr i 2 månader. LunaLodge ligger i Paia. Tydligen lite ljudstört ifrån närliggande restaurang.. Men inte så farligt. MÅNGA svenskar som bott där.
    http://www.mauilunalodge.com

    Vi sticker om två veckor men har bokat Plumeria Studio i Spreckelsville för 85$natten. http://www.spreckshouse.com/plumeria_studio/
    Boka direkt via ägaren Cindy enligt länk. Går att förhandla priser när ni stannar 2 månader.. Skulle tro att ni klara 80$ + tax på runt 12%.
    Cindy har även mindre studios.

    Förra året bodde vi i Haiku MoonVacation tror jag dom hette 70$natten + tax när vi hyrde 4veckor. DET VAR SUPER. STOR gräsmatta och sjysst gasgrill. Fräscht. Kanske litet för 2+2barn. Annars är vädret lite “sämre” uppe i Haiku. Lite kyligare kvällar. runt 15-16 kanske. Man får dra på sig långbrallor och tunnare långärmad.

    SE NU BARA till att inte boka dessa bra alternativ när jag ska vara där nästa gång! 🙂

    Vad gäller saker att göra på Maui så finns väl nästan allt man kan tänka sig. Ni kommer märka efter 1vecka eller 2 att det inte blir så mycket gjort i positiv bemärkelse… Man bara softar. Kanaha beachpark är ett klockrent alt. för barn+sambo’s . Finns som sagt stora gräsytor och skugga. Däremot inte samma hardcore segling som hookipa.. Men med facit i hand skulle jag nog hållt mig där dom första dagarna för lite uppvärmingssegling. Fick smaka revet första dagen på hookipa 🙂 Samt andra och tredje. Lite klurigt med vinden.

    Om ni väljer Paia/Sprecks som boende får ni inte missa stora lekparken uppe i haiku.. Åka ifrån Hookipa upp mot Haiku. Förbi “centrum” (typ litet postkontor + matbutiker). Fortsätt kanske 3-4minuter och håll koll till vänster.
    Perfekt start på dagen innan det blir varmt!

    Trevlig resa!

    Nere i Paia är det shorts+t-shirt.

  • surfmeister

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 07:47

    Hej Frippe!
    Tack för svaren! Fråga; jag har hört att det kan bli en del oljud pga starter/landingar från flyplatsen om man bor i Sprecks-området. Vet du ngt om detta? Annars låter som sagt Sprecks rätt najs och vi kommer kontakta berörd för lite mer info.
    Ha det!

  • frippe75

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 20:12

    @surfmeister 365947 wrote:

    Hej Frippe!
    Tack för svaren! Fråga; jag har hört att det kan bli en del oljud pga starter/landingar från flyplatsen om man bor i Sprecks-området. Vet du ngt om detta? Annars låter som sagt Sprecks rätt najs och vi kommer kontakta berörd för lite mer info.
    Ha det!

    Har inte bott på sprecks tidigare men det står ju i nästan alla hyrobjekt att det dom ligger längst inflygningen till kahului men jag tror inte att det är något problem.. Kan ju återkomma om 1 vecka när vi är på plats 🙂

  • surfmeister

    Medlem
    22 februari, 2007 vid 18:48

    Hej igen!
    Ni som åkt med barn, hur fungerade det på flyget? Köpte ni en extra stol eller fick ni en säng åt barnen, tänker då framförallt på spädbarnen (typ under 1 år). Har hört runt på flygbolagen och de flesta har restriktioner på sängen vilket gör att man måste antingen ha barnet i famnen under resan eller köpa en extra stol.

    Fick ni säng åt era barn och i så fall vilket bolag flög ni med?!?
    Tacksam för svar!

  • frippe75

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 20:28

    @surfmeister 366443 wrote:

    Hej igen!
    Ni som åkt med barn, hur fungerade det på flyget? Köpte ni en extra stol eller fick ni en säng åt barnen, tänker då framförallt på spädbarnen (typ under 1 år). Har hört runt på flygbolagen och de flesta har restriktioner på sängen vilket gör att man måste antingen ha barnet i famnen under resan eller köpa en extra stol.

    Fick ni säng åt era barn och i så fall vilket bolag flög ni med?!?
    Tacksam för svar!

    Våran grabb hade paserat gränsen för när det finns säng.. Det finns om man ringer till flygbolaget i tid…

    Vi fick en sådan plats men ingen säng (han var för tung.. precis som sin far:-))

    Men extra ben utymme var kanon. Vi hade ju ingen extra sittplats. och vi fick turas om att sitta på golvet… funkade kanon…

    Vi hade laddat med lite presenter iform av leksaker som öppnades titt som tätt för att hålla humöret uppe. Sedan 2 battterier till den bärbara och movietime med godis …. Nästan helt smärtfritt…

    Dock stannade vi i Chicago 2 dagar och det blev 2 tidsomställningar vilket var otroligt jobbigt!!! Nu blir det Sanfrancisco och det värsta är gjort vad gäller tidzoner….

    I år har vi tvingats köpa en extra plats… hur det går återstår att se…. 3 batterier står på packlistan….

    lycka till!

  • surfmeister

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 09:06

    Tjena!
    Tack för svaren! Hur gammal (eller “tung”) var er pojke och vem flög ni med? Vi har tittat på alterntativet att stanna någon natt på vägen mest för att få ett litet break på vägen…..sitta på golvet….låter kanon……Vet du om man kan bli garanterad en plats längst fram så man får x-tra space? För jag antar att om man får ett vanligt säte blir det äckligt trångt! Jösses, det märks att det är första gången man själv ska resa med barn….innan har man bara svurit åt andra med barn……

    Gällande boende har vi hittat nedanstående vilket kommer kosta ca 2200 USD per par för 6 veckor (vi är två par med varsit barn).

    http://www.vrbo.com/25809

    Har någon bott där tidigare eller kanske vet var det ligger (relativt Paia, stranden etc) och om det är ett rimligt pris? Eftersom man aldrig varit där tidigare är det mkt svårt att veta samtidigt som hon som förmedlar bostäder inte direkt svarar på våra frågor…….

    Ha det!

  • frippe75

    Medlem
    25 februari, 2007 vid 21:02

    @surfmeister 366651 wrote:

    Tjena!
    Tack för svaren! Hur gammal (eller “tung”) var er pojke och vem flög ni med? Vi har tittat på alterntativet att stanna någon natt på vägen mest för att få ett litet break på vägen…..sitta på golvet….låter kanon……Vet du om man kan bli garanterad en plats längst fram så man får x-tra space? För jag antar att om man får ett vanligt säte blir det äckligt trångt! Jösses, det märks att det är första gången man själv ska resa med barn….innan har man bara svurit åt andra med barn……

    Gällande boende har vi hittat nedanstående vilket kommer kosta ca 2200 USD per par för 6 veckor (vi är två par med varsit barn).

    http://www.vrbo.com/25809

    Har någon bott där tidigare eller kanske vet var det ligger (relativt Paia, stranden etc) och om det är ett rimligt pris? Eftersom man aldrig varit där tidigare är det mkt svårt att veta samtidigt som hon som förmedlar bostäder inte direkt svarar på våra frågor…….

    Ha det!

    Han vägde över 10kg som jag tror var gränsen. Han var 1år 8månader. Vi fick platsen med extra benutrymme efter att ha ringt och tjatat, dock blir man inte garanterad annat än att man kommer med 🙂

    Vi flög med SAS till Chicago där vi stanndade 2 dagar för att ta igen oss efter flyget. nu gick det iofs smärtfritt och stoppet blev mest jobbigt. iofs vet vi inter hur det gått att flyga vidare. Det blev två tidsomställningar. Bara upp o leka vid 2 på natten.. plus massa gråt .. ursch!

    Från chicago med United fick vi ett gratis extra säte.. Det bästa med chicago var att det var 9 timmar dit och sedan 9timmar till Maui.. precis halvvägs.

    Iår (typ nu på fredag 🙂 ) flyger vi till SanFrancisco och stannar där 3 dagar . sedan vidare till Maui.. Tror att det kommer att kännas som 1 tidsomställing. det är bara 3 timmar mellan Sanfran och Maui.

    Kör hårt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui med småbarn?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.