Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui-rapport

  • rrd

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 16:14

    Vilket skönt nörderi! Du borde ju vunnit tävlingen i Sveriges Radio. Blir du inte osäker på vad du egentligen vill ha för bräda/or när du själv ska ta fram den?

    Du har väl länge/alltid haft en nära relation till custom. Började det med TwoField o CLS eller?

    //Magnus

  • svenne

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 16:28
    RRD;529876 wrote:
    Vilket skönt nörderi! Du borde ju vunnit tävlingen i Sveriges Radio. Blir du inte osäker på vad du egentligen vill ha för bräda/or när du själv ska ta fram den?

    Du har väl länge/alltid haft en nära relation till custom. Började det med TwoField o CLS eller?

    //Magnus

    Tveklöst ett missförstånd att Ola inte vann. 😀

  • stinger

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 16:49

    Snacka om att grotta ner sig i sitt intresse. Grymt att du fick till något som funkade ungefär som du hade tänkt dig på 1a försöket!!!

  • htn

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 18:08

    Intressant läsning. Nästan som en manual!
    CAD är kul!

  • mag

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 18:52

    Ola for windsurfing president!
    Jag måste få testa brädan när du kommer hem!
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 18:54

    @RRD 529876 wrote:

    Blir du inte osäker på vad du egentligen vill ha för bräda/or när du själv ska ta fram den?

    Du har väl länge/alltid haft en nära relation till custom. Började det med TwoField o CLS eller?

    //Magnus

    Det finns hur många olika koncept som helst som jag skulle vilja prova. Men i praktiken tror jag det enda vettiga är att utgå från en bräda man redan vet funkar och modifiera lite, som jag gjorde med denna brädan.

    Även om själva processen är rät teknisk, så är det en hel del “känsla” när jag bestämmer hur jag vill modifiera. Efter att jag har läst in originalbrädan och verkligen förstått hur den är shapad sitter jag länge och tänker på hur den känns att segla på och hur jag tror att olika aspekter av shapen påverkar just den brädan. Sedan har jag någon idé om något jag vill ändra och liksom visualiserar hur det skulle kännas att köra på denna modifierade bräda. Sen försöker jag gissa hur ändringarna kommer påverka andra aspekter av brädan och om man eventuellt måste komplettera med några “kompensationsförändringar”. Efter denna mentala resa börjar själva konstruktionen i MATLAB.

    Custom: Ja, 1993 byggda Delfs en för den tiden rätt radikal custom åt mig där jag visserligen inte gick lika långt som jag gör nu, men ändå hade bestämt det mesta av shapen. Det blev totalt tre brädor hos Delfs och en hos Uffe. Men det har varit en lång paus i “shapandet”. För lång.

  • mats_o

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 19:18

    Grymt Ola!
    Blev inspirerad så jag byggde en enkel mätrigg, ser risig ut, ha ha, men funkar fantastiskt bra. Bara brädan är i lod så är det enkelt att föra över alla linjer till papper men en stor vinkelhake. Fördelen är att man inte mäter inne i konkaverna som med andra konstruktioner utan alltid får den högsta punkten. Sen noterar man konkaver och V med jämna mellanrum. Kanterna är lite svårare att mäta. Nöjer mig med hur mycket tucked-under den är samt hur högt bredaste punkten ligger. Hur gör du Ola? Sen in i nån favoritmodellerare, typ Rhino. Hoppar över MatLab…

    Denna bräda ska få tunnare kanter samt annan bottenform under stropparna.

    Jädrigt kul det här;-)

  • svennebanan

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 19:28

    @Svenne 529878 wrote:

    Tveklöst ett missförstånd att Ola inte vann. 😀

    Jag var övertygad om att han skulle prata rockerkurvor, men istället handlade det om friheten på vågen. Iofs är kanske en hel del coolers surfdudes tacksamma för att han la sig;)

    Semicustom låter som en bra idé för vikt och talangmobbade som mig, givet man kan beställa med den volym man är värd förstås.

  • lars_k

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 20:37

    @Ola H. 529903 wrote:

    Men det har varit en lång paus i “shapandet”. För lång.

    Det är alla år med Starboard som hämmat dej Ola. Varför shapea dina egna plankor när det regnar brädor över dej som du måste testa och ge utlåtanden om på diverse forum. Nä, säj upp ditt Starboard-kontrakt och börja med shaping på heltid. Jag lovar att köpa en Ola_H shapad custom om du gör det! 🙂

  • mag

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 20:48

    Yeah Mats, way to go! 😀
    Fast om jag börjar mäta brädor inomhus får jag bo utomhus pga platsbrist, så jag får nog vänta på utomhussäsongen. Jag har ju 1 år på mig att bestämma shape till Maui.

    /Magnus

  • styret

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 20:58

    Antagligen den bästa vintertråden någonsin!

  • lars_k

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 21:12

    Hmm jag är nog lite nördig jag också. Kollade shapen på olika brädor genom att räkna pixlar i topp och sidovy i ett bildbehandlingsprogram och sedan räkna om till centimeter. Fotade min egen bräda i topp och sidovy och jämförde. Ingen exakt vetenskap men det gick rätt snabbt och smidigt… Kanske ett tipps att börja med om man inte orkar bygga en mättjigg.

  • lars_k

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 21:24

    Hmm jag är nog lite nördig jag också. Sparade bilder på olika brädor hos respektive hemsida. Kollade shapen genom att räkna pixlar i topp och sidovy i ett bildbehandlingsprogram. Och sedan räkna om till centimeter och plotta i Excel. Fotade min egen bräda i topp och sidovy och jämförde. Ingen exakt vetenskap men det gick rätt snabbt och smidigt… Kanske ett tipps att börja med om man inte orkar bygga en mättjigg.

  • svenne

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 22:07

    @Lars_K 529923 wrote:

    Det är alla år med Starboard som hämmat dej Ola. Varför shapea dina egna plankor när det regnar brädor över dej som du måste testa och ge utlåtanden om på diverse forum. Nä, säj upp ditt Starboard-kontrakt och börja med shaping på heltid. Jag lovar att köpa en Ola_H shapad custom om du gör det! 🙂

    Gör du, även om det är jag som bygger den?.. 😉

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 06:44

    Då måste jag nog först känna, klämma och framför allt väga en planka som du byggt. 😉
    Annars verkar den där Ubaldi ha bra koll…

Sida 2 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui-rapport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.