Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui-rapport

  • dannew

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 12:50

    Tjenare Ola! Hur kan ni göra så mot oss med så läskande bilder!? Man blir sjukt ressugen! Här sitter jag och jobbar och får se sådana bilder, GUD vad jag längtar hem till Maui! Ser hur underbart ut som helst..

    Njut av resan! Jag njuter av bilderna.
    //Danne B

  • koa

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 12:52

    Ser underbart ut!

  • mats_o

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 14:29

    Najz!!! Det var på tiden!

  • rrd

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 16:28

    Otroligt fina bilder! Allt i färg, här känns allt svart-vitt…

  • mag

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 19:38

    Snyggt!
    /Magnus

  • per_m

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 20:31

    grymma bilder ola! Ni ser ut att ha det bra….blir inte lite sugen.
    Tur att jag bokade resan i november förra veckan (6 veckor) bra att du pushade på!
    /P

  • jesper_b

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 07:04

    Härligt – keep the stoke up och hälsa familjen. Sort tack till fotograferna också! /Jesper

  • adde

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 16:44

    Ola och familj fastnar på bild…

    http://mauisurfreport.blogspot.com/

  • mag

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 19:28

    Isla ej att förväxla med Ila!!! 😀
    eller Gisela…

    /Magnus

  • poopzilla

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 21:05

    Sköna bilder!

    Snygg bräda du skaffat också, vem har shapat?

    Fortsätt mata oss med bilder så att vi som är hemma överlever den här jävla årstiden med slask och snor.

    Thomas

  • ola-h

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 11:02

    VARNING FÖR LÅNG UTRUSTNINGSRELATERAD NÖRDPOST

    Förra året var det ju lite utrustningssnack att rapportera från Maui, men min känsla i år är att det är betydligt lugnare på den fronten. Twin fin-frenesin har lugnat ned sig. Inte så att färre kör twin, men det är liksom inte så mycket snack om det. Med andra ord, vi är tillbaka till vanlig Mauilunk där folk rippar och möjligen diskuterar vågornas karaktär hellre än att snacka brädor.

    Men visst har det hänt en del. Många av Quatros seglare (som t ex Jason Polakow, Keith, Pascal etc) verkar köra på lite kortare brädor i år (ett par tre cm under 230 stället för att par tre cm över 230). Keith själv är bortrest så jag har inte hört hans förklaring på detta. Kanske testar jag någon Qatro senare.

    Jag har fått en del frågor om min egen bräda. Jag har ju designat en själv från kurvor i matematikprogrammet MATLAB.

    bb2_matlab.jpg

    Grunden till brädan är min Starboard ET70 twin fin som är 55cm bred och har 72 liters volym. I princip ville jag ha en smalare version, så jag mäta av ET70:an. Det jag gör då är att jag mäter rocker, outline, tucked under, railens höjd, konkav, v, dubbelkonkav, tjocklek (och tre andra mått på däcket) var 10:e cm längs brädan. Sedan plockar jag in dem i MATLAB. På rockerkurvan och outlinen räknar jag ut krökningen, som är en ny graf som i princip säger hur originalkurvan “böjer”. Om jag vill ändra rocker eller outline så ändrar jag sedan krökningen och så får ett program räkna ut den nya rockern/outlinen åt mig.

    I det här fallet hade rockerkurvan lite “ojämnheter” i sig som jag slätade ut, men rockerkurvan är i princip samma som på “originalet”. Däremot ändrade jag konkav/v-konfigurationen lite. ET70 har en konkav som går in i ett v/dubbelkonkav i höjd med framstropparna. Eftersom min smalare bräda skule bli tillräckligt loose ändå lade jag istället in en enkelkonkav hela vägen. Konkaven flackas dock gradvis ut (brädan är i princip plan längst bak i tailen) vilket ger den intressanta effekten att det bli mer rocker längs railen än längs själva centrum.

    Outlinen jobbade jag lite mer med. Förs gjorde jag ela brädan 2cm smalare (=53cm). Sedan lade jag in lite mer kurva från 100 till 150cm där ET 70 är extremt rak. Även den nya är rak, men alltså inte lika extrem i detta avseende. För att få ihop det hela flyttade jag också bredaste punkten en liten aning framåt (3cm).

    Resten av modifieringarna handlade mest om att anpassa tjockleken till den smalare outlinen och göra några justeringar i railen. ET70:an har rätt tjocka rails i nosen. Det är iofs skönt eftersom det gör brädan väldigt förlåtande. Men nu ville jag tunna ut railen i nosen lite för att det skulle bli lite mindre “bromseffekt” när (=om) man får ned rejält med rail i bottensvängen. Även om man får ned nosen under vattnet i toppsvängen kan en lite smäckrare nos vara skönt.

    När jag jobbat färdigt alla kurvorna räknar jag om det hela till kontrollpunkter till en så kallad NURBS-yta som kan läsas in i Boardcad (boardcad.org). Där kolla jag att sektioner etc ser OK ut. Sedan exporterar jag till en .stp fil som alla stora CAD-program kan läsa

    bb2_boardcad.jpg

    bb2_rhino.jpg

    Jag hade redan tidigare kontaktar Maurizio Ubaldi som är en gammal räv i brädbyggarbranchen. Jag visste att han hade en fräs på Maui. Det visade sig att fräsen låg nedmonterad sedan han flyttat ut från sin lokal i Cannerryt. Han driver en stor brädbyggarfabrik i Kina (mest vågsurf och SUP, men de gör även T1 vindsurfingbrädor) och hade inte haft tid att bygga custom. Men han var sugen att bygga lite brädor och tog mitt projekt som en ursäkt att sätta ihop fräsen igen.

    Så, jag mailade mina filer och han fräste ut brädan och byggde den. Jag orkar inte gå in på konstruktionen, men det var en herrans massa lager kors och tvärs. Vet inte vad den väger, men den är inte superlätt. Strax under 6kg är en gissning.

    Ett kul projekt, eller hur?

    Här är brädan bredvid sin “förebild”:

    _Z0D9007.jpg
    _Z0D9009.jpg
    (Den nya ser lite konstig ut i tailen, men det är padsen som lurar ögat.)

    Så hur funkar den då? Jodå, riktigt bra så här långt. Det är otroligt hur mycket mer loose på vågen brädan är om man jämför med (den redan lättsvängda) 2cm bredare föregångaren. Ändå ligger den stablit i svängen eftersom man också får ned mer rail i vattnet. Mycket av det jag gillar med ET70:an finns kvar, t ex att man liksom kan lägga i den långa raka mittdelen på brädan och få en lång stabil sväng samt att den kurviga ytan mellan stropparna gör att man enkelt kan gå upp vertikalt (en del twin fins är inte så sköna när det gäller just detta, tycker jag). Den ny brädan är dessutom mycket lik föregångaren i “grundläggande känsla” dvs den har liknande balans, och man “trycker iväg” den på samma sätt etc. Detta var något jag verkligen villa ha.

    Nackdelarna med den nya är helt enkelt att den är mindre, 67 liter istället för 72. Man planar inte så mycket senare, men det märks när man står och sjunker och det är rätt mycket jobbigare att balansera på den när det blir total punka och man möter ett par tunga vågor på vägen ut (vilket är en helt naturlig del av seglingen på Maui). Inte heller i gippar och annat är den lika snäll som ET70:an utan man får vara lite försiktigare med hur man lägger svängen. Det är dock långt ifrån någon extrem hårdvindsbräda. Är det bara lite drag i femnoll så är det redan igång och ET70:an har förpassats till att vara min extrema lättvindsbrädan samt säkerhetsbräda när det är över mast (när det är skönt med lite volym för att enklare ta sig ut).

    Vad är nästa projekt då? Jag har en nästan färdig twin fin shape med baserad på en betydligt snabbare rocker som jag tror skulle vara grym i Sverige. Sedan skulle jag kunna tänka mig en variant av ET70:an med samma volym och bredd (kanska någon halv cm bredare) men med lite smalare tail. Tredje projektet är en tri fin.

    Så det gäller bara att hitta någon som bygger i Sverige också (tjena Svenne…). Eller så får de byggas i Portugal. Till nästa Mauitrip kommer jag givetivis också ha nå´t nytt på G.

  • mats_o

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 13:05

    Klockrent, speciellt att den i princip är shapad i Matlab;-) Så långt man kan komma från klassisk handshaping där färgade sidoljus får spela över ytorna i skön harmoni att det i princip vänt 360 grader och plötsligt blir ett enormt hantverk från Ola. Grymt inspirerande!

    Kan man shapa i Word?

  • rasmus_w

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 13:16

    @Mats_O 529858 wrote:

    Kan man shapa i Word?

    BOrde väl vara möjligt att skriva nån shaping-mjukvara i VBA för word. Däremot känner jag mig inte speciellt sugen på att bevisa det, speciellt med tanke på hur hårt Matlab rockar.

  • bjorn_surfer

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 13:28

    Hej Ola med familj!

    Skitläckra bilder å kul att nybygget funkar oxå…kör hårt!

    Mvh

    Björn

  • svenne

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 13:48
    Ola H.;529850 wrote:
    Så det gäller bara att hitta någon som bygger i Sverige också (tjena Svenne…). Eller så får de byggas i Portugal. Till nästa Mauitrip kommer jag givetivis också ha nå´t nytt på G.

    Att Ola kan designa brädor är härmed bevisat.
    Vi har pratat löst om att börja bygga custom i här hemma, och jag har långtgående planer på att bygga “semicustom” framöver. Dessutom kommer jag hänga i Portugal i sommar och testa mina egna brädor (och bygga).

Sida 1 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui-rapport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.