Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Max förlängning inuti masten?

  • Max förlängning inuti masten?

    Publicerad av erree på 31 januari, 2013 vid 15:03

    Har en RDM-förlängare på 30 cm, dvs man kan justera upp till 30 cm, sen är det 10 cm till ovanpå det (totalt sett alltså 40 cm stålpinne).

    Om man ska köra ett segel som inte kmr kräva någon förlängning alls, är det säkert att köra in 40cm i masten utan risk att skada denna, eller hade en kortare mastförlängare varit att föredra?

    Har aldrig riktigt greppat detta, hade uppskattat svar! :santa:

    jlhp svarade 11 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • robin

    Medlem
    31 januari, 2013 vid 21:22

    det funkar!

  • erree

    Medlem
    1 februari, 2013 vid 10:27

    @Robin 706303 wrote:

    det funkar!

    Men är det optimalt, eller är kortare bättre? Kände mig tyvärr inte mycket klokare av ditt svar Robin :cool2:

  • jester

    Medlem
    1 februari, 2013 vid 10:47

    Självklart är det inte optimalt, du kommer ju släpa omkring med onödig vikt i riggen. Jag skulle iaf aldrig ha gjort så.

    Men så länge det inte är så att du måste tvinga upp förlängaren (mao såpass långt in att masten börjar smalna av) så borde det inte finnas någon risk med det.

    Sedan är det ju så att jag aldrig skulle använda en förlängare med max förlängning heller. Vill gärna ha ett par extra cm för säkerhets skull.. 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    1 februari, 2013 vid 13:03

    Optimalt och optimalt, du kommer inte märka något negativt och masten kommer inte gå av. Kör bara! /JB

  • styret

    Medlem
    1 februari, 2013 vid 19:05

    Jag håller med alla utom jester… 😉

    jag kör ofta sådär. det extra hektot bjuder jag på!

  • jester

    Medlem
    1 februari, 2013 vid 21:40

    styret: vi syns på Haga vid Kristi Flygare??? 🙂

  • ola-h

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 07:47

    Optimalt måste ju vara att ha specialgjorda fast a förlängare i var och en av de längde man behöver. Eller varför inte specialgjorda master i varje längd, då ju också mastens karakteristik kan anpassas exakt till varje enskilt segel. Fast i praktiken blir ju det här snarare optimalt opraktiskt. Så som de andra säger, skit i det optimala och kör på.

  • john1

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 08:38

    Ezzy sails har sina Hookipamaster (constant curve). Har man 2 olika mastlängder kan man byta topp och botten enligt segelstorlek, tycker det fungerar bra.
    JJ

  • styret

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 10:23

    @Jester 706338 wrote:

    styret: vi syns på Haga vid Kristi Flygare??? 🙂

    Det gör vi och då ska du få lära dig ett och annat om förlängare…

  • rrd

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 15:03

    Om du har en lätt förlängare spelar det knappast nån roll. Om man gör en jämförelse med bommar så har du oftast lite onödigt långa, ev tunga o inte helt stabila rör jämfört med en fast bom för varje segel,då börjar det närma sig optimalt med avseende på vikt o styrka men inte så praktiskt, ekonomiskt förvarbart.

    Bringdal hade en fast bom per segel i vindsurfingens barndom…

  • jlhp

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 15:26

    @RRD 706556 wrote:

    Bringdal hade en fast bom per segel i vindsurfingens barndom…

    O innan dess hade man bara en bom till alla sina (två) segel (så det kunde vara ngn halvmeter mellan öljetten och bomnocken på stormseglet, o så kunde det vara nästan lika långt mellan masten och den främre bomänden beroende på hur duktig man var på att knyta “fast” den…) 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Max förlängning inuti masten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.