Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Max förlängning?

  • Max förlängning?

    Publicerad av hampuss på 23 januari, 2008 vid 20:00

    Hej!

    Vad tror ni om att köra ett severne blade 5.3 luff 435 med en powerex rdm 400 och severne redline 35cm förlängare i kol. är det dumt att köra med maximal förlängning eller klarar en kolförlängare av det?

    MVH Hampus

    ola-h svarade 16 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • aronh

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 20:54

    Jag kör med en 45cm vindsurfing.sekolförlängare och 400 mast till mitt Challenger Bash 5.9 med luff på 435. Det funkar bra tycker jag. Jag tror inte det skulle göras så långa förlängare om det inte funkade. Sen om det gör att man inte får ut det sista ur seglet vet jag inte och bryr mig faktist inte för jag skulle förmodligen inte känna någon skillnad ändå. Det är skönt att slippa ha en längre mast än 400 tycker jag.

  • hampuss

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 06:19

    Ok, då får jag vell åka förbi onwater i lund i eftermiddag då!

  • ola_p

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 07:54

    Risken finns att seglet behöver >35 cm… Kolla med någon som riggar den kombinationen, eller testa med dina grejer.

  • ola-h

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 08:17

    Som Ola P säger.

    Visserligen skall en bra designad förlängare gvetvis kunna köras på max förlängning (och n bra mast skall klara det) men det är vanligt att man behöver dra någon cm mer än vad tillverkaren anger. Dessutom mäter inte alla tillverkare på samma sätt och det är inte en säkert att alla master verligen är lika långa (en 400 kan vara 399 om du har otur). Många variabler alltå. Testrigga med prylarna i fråga och se till att du har minst ett hack i reserv om prylarna töjer sig lite och/eller om du vill dra lite extra nån gång.

    För övrigt är det troligt at seglet kommer funka mycket bra med en 400 mast som PX. Det är tom så att de flesta segel på marknaden med 435 luff verkar rekomenderas på 4m-mast. Det finns inte ens särskilt många förlängare som kan bli så korta som 5cm.

  • surfmanj

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 09:10

    Kör blade 5,3 och har provat med 400 mast, vet inte vad det är för årsmod på ditt men vet att -07 seglet blir väldigt VÄLDIGT svampigt när man har 400, gillade det verkligen inte! beror väll på din personliga smak förståss.

    Men skulle nog rekomendera dig att skaffa en 430 mast.

  • drakglenn

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 09:27
    SurfmanJ;440577 wrote:
    Kör blade 5,3 och har provat med 400 mast, vet inte vad det är för årsmod på ditt men vet att -07 seglet blir väldigt VÄLDIGT svampigt när man har 400, gillade det verkligen inte! beror väll på din personliga smak förståss.

    Men skulle nog rekomendera dig att skaffa en 430 mast.

    Får man fråga vad du väger?, kan ju skilja en hel del hur man upplever riggen beroende på hur tung/stor man är….

    //Glenn

  • wind-lover

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 09:43

    Samma segel som du, 5.3 -08:an av Blade. 400 mast men 35cm förlängare till de, blir för kort. Behöver ett par cm till så skaffa längre förlängare

  • surfmanj

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 10:19

    @Drakglenn 440581 wrote:

    Får man fråga vad du väger?, kan ju skilja en hel del hur man upplever riggen beroende på hur tung/stor man är….

    //Glenn

    Väger ca 65 kg, me Starboard-Flare 94L

    så vikten spelar inge större roll, Blade är som ni vet ett våg segel vilket skall vara stumt till skillnad ifrån ett Freestyle segel som kan vara lite mjukare!

    Tycker definitivt inte man skall köra med 400 mast, men visst prova går ju!

  • jesper_b

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 11:45

    Vågsegel ska defintivt inte vara stumma. Det finns många olika typer av vågsegel och många olika idéer bakom varför olika vågsegel ser ut och känns som de gör. De ska dock vara allt annat än stumma. Självklart vill Alboueu och Dunken ha relativt stummare vågsegel än till ex Keith Taboul, eftersom de förstnämnda är hur stora som helst och har race-bakgrund, dessutom seglar mer i hårda vindar. Men fortfarande gillar även dessa herrar en viss mjukhet i sina vågsegel

    Jämfört med freestylesegel är det också tveksamt om vågsegel ska vara stummare. Ett lätt krispigt freestylesegel har nästan alltid en mer nervös, om man så vill stummare, känsla än ett vågsegel. Rent shapemässigt har ett freestylesegel oftast ett lite tightare akterlik (leach) än ett vågsegel. Vågseglet måste kunna öppna upp mer i akterliket i cut-backs och vara extremt neutralt i bottomturn, medans freestyleseglet ska reagera på minsta lilla puff så att man kan få upp brädan i luften med minsta möjliga segelyta.

    Allt generellt och undantag finns självklart.

    Hoppla!

    Jesper

  • surfmanj

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 11:58

    @Jesper_B 440607 wrote:

    Vågsegel ska defintivt inte vara stumma. Det finns många olika typer av vågsegel och många olika idéer bakom varför olika vågsegel ser ut och känns som de gör. De ska dock vara allt annat än stumma. Självklart vill Alboueu och Dunken ha relativt stummare vågsegel än till ex Keith Taboul, eftersom de förstnämnda är hur stora som helst och har race-bakgrund, dessutom seglar mer i hårda vindar. Men fortfarande gillar även dessa herrar en viss mjukhet i sina vågsegel

    Jämfört med freestylesegel är det också tveksamt om vågsegel ska vara stummare. Ett lätt krispigt freestylesegel har nästan alltid en mer nervös, om man så vill stummare, känsla än ett vågsegel. Rent shapemässigt har ett freestylesegel oftast ett lite tightare akterlik (leach) än ett vågsegel. Vågseglet måste kunna öppna upp mer i akterliket i cut-backs och vara extremt neutralt i bottomturn, medans freestyleseglet ska reagera på minsta lilla puff så att man kan få upp brädan i luften med minsta möjliga segelyta.

    Allt generellt och undantag finns självklart.

    Hoppla!

    Jesper

    Håller med, Menar mer i masten en seglet i sig. Med tanke på diskussionen, du kör ju oftare med längre förlängning i ett freestyle segel ex Freek 35cm en va du gör på ex blade med 5 cm. detta gör ju att seglet blir mjukare i mast delen om du förstår vad jag menar?

  • jesper_b

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 12:10

    Längre förlängning = mjukare rigg (allt annat lika). Visst är det så! /JB

  • surfmanj

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 12:18

    gott snack

  • hampuss

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 16:43

    Seglet är 08.. Får vell köpa en 45cm förlängare för att vara på säkra sidan. En ny fråga kol vs. alu ?

  • tim-eriksson

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 16:49

    Tycker att min nya windsurfing.se kol väger lite mycket som min 8 år gamla chinook förlängare. Så spela roll? Fördelen med alu borde väll vara att den tål lite stryk och böjs innan den går av. En kol borde kunna gå rätt av efter en kraftig krach med något. kol tål ju inte slag så bra som alu..

    Windsurfing.se har för övrigt fortfarande “rea” på förlängare tror jag, och såg att någon sida hade chinook rdm för 400 kr ?

  • surfmanj

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 17:00

    @hampuss 440661 wrote:

    Seglet är 08.. Får vell köpa en 45cm förlängare för att vara på säkra sidan. En ny fråga kol vs. alu ?

    Gå på Alu, coolt att ha kol men kommer ju svida klart mer i plånkan 🙁

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Max förlängning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.