Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Max förlängning?

  • tim-eriksson

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 21:53

    http://ohana.jetshop.se/default.aspx
    Chinook för 395 kr, rdm och sdm

    kanske något?

  • niceride

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 22:48

    Love maxade sin förlängare i aluminium varpå den böjdes och blev förstörd, kanske borde man köra på kol som är mer flexiblet?

  • surfmanj

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 12:39

    @NiceRide 440761 wrote:

    Love maxade sin förlängare i aluminium varpå den böjdes och blev förstörd, kanske borde man köra på kol som är mer flexiblet?

    RDM eller SDM?

    Har kört min 47cm RDM på fult och aldrig varit några problem,

  • hampuss

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 21:06

    Nu har jag iaf beställt en 45cm alu förlängare, får se hur den fungerar..

  • thomme

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 21:20

    alu 38 cm förlängning + racing segel =

  • thomme

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 21:30

    Körde i dag med 42 cm förlängare på NP search 6,2 utan problem ( 430 mast/471 luff Chinook karbon förlängare).

  • N14

    Gäst
    28 januari, 2008 vid 22:53

    Jeg har knekt tre kolfiber forlengere vednår forlengningen er over 30cm. Det går ikke i lengden.

  • ola-h

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 07:42

    N14: Vilka förlängare? Alla kolförlängare är inte desamma.

    Jag har sedan 2001 regelbundet kört förlängning över 40cm (Libertys kolförlängare) utan hållbarhetsproblem, trots att det ibland handlat om hyfsat stora vågor och rejäla spolningar (Maui mm).

  • jester

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 08:58

    kol höll inte för mina segel heller (rejs). Körde NPs kol-längare först, där började den spricka i en av “förlängningsringarna”. Bytte därefter till Liberty. Dom eggade såpass mycket att röret sprack. Kör numera med NPs MXT-längare. Känns som om dom kommer hålla väldigt länge. Och då körde jag 42 cm förlänging. Har inte testat RDM.

  • svenne

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 09:23

    Snabb marknadsanalys:
    Vad kör formula mest med, pin eller US-kopp?
    Vad kör speedarna mest med, pin eller kopp?

  • ola-h

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 09:41

    För wave är nog kopp fortfarande dominerande (trots att systemet egentligen är vansinnigt för en rdm-förlängare).

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 09:42

    Tror ni att det är problem att köra en vindsurfing.se kolförlängare 35 cm med max förlängning? Ca 1 dm kvar på röret i masten då.

    Riggar inte så hårt som ni race pojkar gör utan det tuffaste blir nog ett simmer zero five 🙂 Jag har en längre längre chinook alu förlängare men den strular litegrann och tycker att kol förlängaren är skönare pga står antal cm på den.

    Har kört den några gånger hittils och det har fungeat, borde jag fixa till min chinook förlängare och köra med den eller kan jag med gott samvete fortsätta köra?

    Irreterade att mina onshore segel vill ha 35 cm förlängning eller 0 beroende på vilken mast..

  • jester

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 09:57

    Svenne: du glömde NPs MXT-system. Det är ju en kombination av pin oc us-kopp, och när dom väl fixade mastfoten så är det systemet uber-bra. Speciellt nedhalstrissorna är kanon. Tampen går spikrakt upp mellan seglens block och förlängarens block.

    Har sett både pin och kopp bland speedare.

  • jesper_b

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 10:01

    Men hörrni, ni måste skilja på stora racesegel och små vågsegel.

    En formularigg med 11 kvadrat segel knäcker och böjer det mesta, även de dyraste och finaste alu och kol har stora problem där. Det blir inte bättre av om det är en stor och kraftig norbagge som knäcker precis allt som seglar. I formula är problemet välkänt och man mer eller mindre vet att det knäcks förlängare då och då (liksom master) vid normalbelastning

    Ett 5.0 vågsegel med en 80kg ripper har så oerhört mycket mindre spänning i riggen. Helt omöjligt att jämföra. Även i brutal surf håller det mesta av någorlunda kvalitet. I denna typ av vindsurfing kan extrema situationer uppstå som kan ha sönder en bra förlängare, både kröka aluminium eller knäcka kol – men då har man oerhörd otur.

    En bra skinnykolis behöver faktiskt inte väga speciellt mycket – klart lättare än en alu – och håller för 99,9999 av all typ av segling vi utsätter den för.

    Sen finns det ju riktigt billiga grejor som kanske passar bäst till plattvatten och mindre segel. Vette 17 om jag skulle ut med dem i riktiga vågor och jag skulle absolut inte rigga mina stora formulasegel på dom. Men som sagt för lite normalstora freeridesegel i plattvatten funkar de säkert bra.

    /Jesper B

  • svenne

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 11:45
    Jester;441453 wrote:
    Svenne: du glömde NPs MXT-system.

    MXT är mönsterskyddat, och jag har fått frågan om jag kan göra en überkraftig förlängare till en snubbe. Men eftersom jag ska göra en kan jag lika gärna göra 10. Frågan är nu om ska jag göra 10 US eller 10 Pin…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Max förlängning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.