Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maxsegel+Techno

  • martin

    Medlem
    9 december, 2001 vid 10:39

    Jag har kör Technon med ett NP Supersonic 9.0 som största segel. Det fungerar utmärkt, även om det seglet har ett ganska smalt vindregister. Till det seglet använder jag en 50 cm:s Select TeamZero. Det är en väldig skillnad på höjdtagning och fart på kryssen med den fenan jämfört med orginalen (46cm svept). Jag tror inte det lönar sig att gå över 9.0 i storlek. Dessutom är nog runt 50cm det största man vågar testa i en trimbox.

  • feg

    Medlem
    9 december, 2001 vid 10:44

    Vadå? ska man behöva byta fena?

    Jag och en polare har kört Techno 283 med orginal fenan och Neil Pryde Diablo 9,2 i två år och tycker att det funkar utmärkt.

    Eftersom jag inte fattar allt för bra har jag inte funderat på om man ska behöva byta fena, jag tycker att det funkar skitbra som det är.

    /Fegisen

  • feg

    Medlem
    9 december, 2001 vid 10:52

    Har funderat på större fena för att plana bättre/tidigare vid lättvind, är det rätt tänkt?
    Varför tycker du att trimbox inte fixar större fenor än 50cm?
    Varför tror du inte att ett större segel skulle löna sig? Jag skulle vilja köra med ett segel upp mot 12 för att kunna segla riktigt lättvind. Måste man köpa en formula för att bära större segel än 9.0?
    /Fegisen

  • lagvast

    Medlem
    9 december, 2001 vid 11:46

    Tack för dom svaren.Techno 283 är en väldigt allround bräda.Vem säljer 50 fena till trimbox?

  • martin

    Medlem
    10 december, 2001 vid 14:19

    En större fena gör det i alla fall lättare att plana tidigt. Skillnaden mellan en 46:a svept och en 50 race är inte så stor om man kör halvvind/slör och pumpar upp brädan i planing. Men på kryssen går 50:an mycket bättre. Det går fortare och man kan ta mer höjd med mindre ansträngning.
    Jag tror att det är en chansning rent hållbarhetsmässigt att sätta i en fena över 50cm i en trimbox. Jag har självt sett då boxen (plus halva botten) slets ur brädan på en Fanatic. Iofs lär du inte kunna få tag i något större i alla fall.
    Technon är ju bara 69 bred och tar inte så stora segel. Slänger du på en 11.0:a eller kanske ännu större kommer den att protestera genom att gå på tvären och det kommer definitivt inte bli någon balans i paketet (jag har inte testat, men jag antar att det blir så). Du kommer inte att plana tidigare.
    Det finns många som säljer 50-fenor till trimbox. Exempelvis finns det en 50cm:s Select i det vanliga “Booster Kit”-paketet som de flesta Bic-handlare har.

  • feg

    Medlem
    10 december, 2001 vid 17:30

    Sjysst svar.
    Det låter som jag ska köpa en 50cm fena. Kanske senare en bredare bräda… jag VILL segla i lättare vindar (man behöver ju nästa 8m/s innnan det planar med 9.0, ok det blir nån halvplaningsskvalpande i vindar ner mot 6m/s men det är ju inge kul)

    /Fegisen

  • adde

    Medlem
    10 december, 2001 vid 17:43

    Eller sa kan du ova pa din planingsteknik, jag planade med 6.5 (Naish Edge) och min TT medium i 7 m/s. Med min nya TT wave hoppas jag kunna fortsatta med det…

    Behover du 8 m/s for att dra igang ditt 9.0 sa bor du se over din riggning (ratt mast, ratt nedhal osv) och din teknik. En storre fena hjalper sjalvklart till med att flytta planingstroskeln nedat..

    hare
    /adde

  • feg

    Medlem
    10 december, 2001 vid 17:56

    Japp, jag vet att jag e usel på att segla. Det ska bli bättre.
    Just nu skyller jag på fetma, små segel och små brädor.
    Ibland, när det går riktigt illa brukar jag även skylla på att vattnet är kallt och att jag därför är för feg för att våga satsa på att komma över i planing.

    Trots allt detta måste väl du vara ganska lätt va? Jag väger 95kg och tyvärr sitter inte allt på magen och kan agera “uthängningsvikt” utan det sitter hela vägen från lilltårna till öronen… fan.

    Vore nog bättre att vara en lätt liten räka än en fet elefant. 🙂

    /Fet fegis

  • adde

    Medlem
    10 december, 2001 vid 18:08

    Min offseasonvikt ligger pa ca 82-83 kilo men da skall det tillaggas att nastan allt ar muskler…

    /adde

  • fjant

    Medlem
    10 december, 2001 vid 20:04

    Men för faan, du får ju greppa hanteln så du är redo inför våren! Framförallt när vi drar till Dominikanska…

  • feg

    Medlem
    11 december, 2001 vid 06:12

    Fan. Jag måste ju vara redo till Jul, jag är ju tvungen att vindsurfa på Julafton för att smita från ett oönskat Julbord. BRRR, kallt.
    Ovadå hantel det är ju sådana som försatt mig i den här tunga positionen, utan hantlar osv hade jag ju varit en räka som alla andra…

    /Fegisen som inte törs äta julmat.

  • lagvast

    Medlem
    11 december, 2001 vid 09:47

    Hej Martin .9.3 är största man kan ha på en 283a enligt hemsidan,

  • pete

    Medlem
    12 december, 2001 vid 08:44

    Hej! Detta ämne har varit uppe tidigare, det finns en del trådar att söka på. Den 2/10-01 skrev jag t ex: “Jag kör en Techno 283 med en 55 cm trimbox Tekknosport racefena till ett 9.0-racesegel. Funkar mycket bra, tar bättre höjd och ger tidigare
    planing än originalfenan på 46 cm. Den brukar jag ha till ett 7.4-racesegel.

    Fråga: Tillverkas det några brädor med trimbox längre? Hur länge till kan man få tag på trimboxfenor???”

  • portin

    Medlem
    12 december, 2001 vid 10:37

    Tjena
    55 fena, låter lite stort! Hur mycket väger du? Jag är en klump ca 95 kg, så det blir nog lite tryck i boxen om jag köper en sån fena. Jag står och väger mellan en 52 el 54 fena.
    Till de tidigare svaren: Jag har ett Sailworks XT 9.1 -99. Med det seglet o orginal 46 fena sticker jag lätt(3-5 pump) iväg i 6m/s. I 8 börjar det kännas lite tungt men funkar juste ändå. Jag har seglat i tre sesonger=newbee. Med ny fena siktar jag på plan i 5.5 m/s.
    Finns det nått ställe där man kan få tag i en stor fena billigt. Ska man köpa en ny så kostar de ju 1600kr. mycke´peng.
    Är det någon som har pajat sin techno 283 pga för stor fena? (Den har ju ganska fet bakdel!)

    Mot Egypten på måndag. Johan

  • pete

    Medlem
    12 december, 2001 vid 11:20

    Hej igen!

    Med 55 cm & 9.0-segel planar jag precis innan det börjar synas nåt vitt på vattnet. Skulle tippa på 4-5 m/s; ska mäta lägsta planingsvinden i vår med en nytjackad Silva Windwatch.

    Matchvikten är 75 kg; de extra kg du kånkar runt på borde ju göra en del för planingströskeln. Å andra sidan kan du säkert hålla seglet längre i starkare vind jfrt med en lättviktare.

    Det finns ett amerikanskt forum för Techno 283 (de har en speciell entyps-tävlingsklass) där jag läste om fenor etc för nåt år sen. Har aldrig hört om nån som pajat Techno-trimboxen p g a för stor fena men det kan antagligen hända.

    Var kan man förresten köpa trimbox-fenor nuförtiden?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maxsegel+Techno

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.