Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Med rätt att surfa i fågelskydd!

  • acemattias

    Medlem
    18 juli, 2012 vid 23:51

    Jättebra!
    Dom glömmer bara att undersöka hur köttkvaliteten på alla skrämda kor påverkas.

  • above_the_law

    Medlem
    19 juli, 2012 vid 00:41

    …och att Naish siluette skulle kunna påverkar de små liven något mer p g a formen av en hök. Se “Hawk-Goose Effect” (Studie utförd av Nobelpristagare)… 😉

  • above_the_law

    Medlem
    19 juli, 2012 vid 00:54

    Bra, MEN det finns ju redan studier gjorda av Nobelpristagare (Tinbergen Brothers) som tydligt visar att drakar (som inte ser ut som siluetten av en rovfågel) inte har någon som helst effekt på lång sikt (se “Hawk-Goose Effect). Fåglarnas beteende är betingat, d v s om inget ont händer när de exponeras för en kite (viss siluette) så lär dom sig att det inte betyder “fara” o s v…
    Källa: http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/economics/articles/leen/

  • henric

    Medlem
    19 juli, 2012 vid 08:18

    Då är vi igång igen =). Jag hade kontakt med Länsstyrelsen i dessa frågor för ett år sedan ungefär. Då med inriktning på JP-håla där ett naturreservat planerades. Vi var ett par stycken som var nere i Malmö på möte med ansvariga tjänstemän och kom överens om att det i förslaget skulle läggas in en zon med tillåten vattensport.
    Vår kontakt på Länsstyrelsen tog tjänstledigt och en annan tog vid. Jag har ingen kontakt längre.
    Hur ser kontakten ut nu? Någon som fortfarande pratar med Länsstyrelsen?
    Lobbyverksamhet är ett måste då vågskålen tyvärr inte väger riktigt jämnt i alla sammanhang.

  • jaca

    Medlem
    19 juli, 2012 vid 13:30

    Väldigt intressant!

    Jag pratade med en erfaren ornitolog i förrgår och diskuterade detta kära ämne. Han sa att man måste inse att tillgången till våra skyddade naturreservat inte kan nyttjas exklusivt av särintressen utan länstyrelserna måste ta hänsyn till den starkt ökande intresset för friluftsliv i alla dess former. Fåglar häckar överallt och det finns alltid en risk att dom överger sitt bo om dom blir skrämda. Det spelar ingen roll om det är motorbåtar, hundar, rovdjur, vindsurfare, kitesurfare, vandrare eller ornitologer som skrämmer fåglarna. Härligt att få höra detta av en positiv glad ornitolog!

    Det finns redan idag utlysta fågelskyddsområden som oftast ligger i anslutning till naturreservat. På dessa råder det landstigningsförbud under häckningsperioden (oftast fram till 15 juli). Jag anser att om man håller sig väl ifrån dessa så är det inte några problem. Dessutom häckar alla fåglar jag vet på fast land, några ruvande fåglat ute på vattnet har jag aldrig sett. Så om man håller tillräckligt avstånd från fågelskyddsområdena under tiden som fåglar ruvar så borde man få tillgång till naturreservaten i enlighet med de redan befintliga reglerna. Märk väl att dessa basregler kan variera beroende på vilken länstyrelse eller kommun som naturreservatet finns i.

  • christian

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 08:34

    Precis som Jaca seglar jag på torhamns uddes naturreservat merparten av den tid jag tillbringar på vattnet. Ornitologerna där ute är som regel positiva till både vind-och kitesurfing. Vi har sedan flera år ett ypperligt samarbete med dem i klubben.
    Vi har tillsammans med dem ritat upp ett tillåtet område på en karta som i princip överensstämmer exakt med den yta vi alltid seglat på.
    På vattnet har vi lagt ut bojar för att markera gränserna. Det är två halvdagars jobb vår och höst men det underlättar eftersom vi slipper diskussioner om att vi varit på fel ställe och vi vet med säkerhet att har någon stört så är det inte vi.
    För två år sedan hävde vi ett kiteförbud för reservatet i torhamn och det var till stor del på grund av att vi kunde visa exakt var vi körde

    Förutsättningarna för att kunna få segla på reservaten skiljer för varje reservat. Det finns alltid ett eller flera syften med ett reservat. För Torhamn är det att skydda djur- och växtliv samt att tillgodose behoven för det rörliga friluftslivet. Avseende djur och växter finns det två rödlistade arter på reservatet (sandödlor och skräntärnor).
    Utöver de fågelskyddsområden som finns på öarna i reservatet behöver man ta hänsyn till att torhamns udde är en rastlokal för flyttande fåglar och då skall de få äta upp sig i godan ro. Det innebär att det i princip är känsligt på strandängarna året om. På flera platser (exvis ottenby) löser man en sådan situation med ett beträdnadsförbud och där är alla portade, även ornitologer.

    Jag tycker det är toppen att det görs en vetenskaplig studie och jag hoppas verkligen det kan innebära lättnader i restriktionerna för de områden som är helt stängda

  • kinetic

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 08:53

    Störa fåglarna? Tveksamt. Eller JA man “stör” de om det är ett nytt ställe där fåglarna aldrig sett liknande “farkoster”. Men på Haga tex så är det banne mig inte rädda för vindsurfare iaf. En “fågeljävel” flög hela tiden ungefär 3 m ovanför mitt huvud i 10 min, typ som om den ville “attackera* :). Iaf jag lyckdes “skrämma” bort den i ungefär 3 sek genom att göra “oljud” med seglet, men sen var den tillbaka lika snabbt. Så jag köper inte det att vi stör, så länge man håller rimligt avstånd (typ 50m). Fan den där fågeljäveln som flög över mig i 10 min blev jag nästan skrämd av, trodde han var redo att störtdyka rakt genom seglet eller nåt*haha*, något för Länsstyrelsen att utreda kanske? “Skräms surfare av fåglar som flyger 3m över deras huvuden i 10 min? Skall vi införa fågelförbudsområden?”

  • christian

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 09:17

    Det är väl just den typen av beteenden hos fåglarna man vill undvika
    Den blir störd och lämnar ungar eller ägg för att försvara sig emot en inkräktare.
    Under tiden kommer det en trut eller kråka och tar en unge eller ett ägg.

  • sandstroem

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 09:31

    Ja, haha. Jag tänkte lika dant 🙂

    Dock så borde fåglarna runt Haga vara vanare än andra fåglar på just segel.

  • vogon-jeltz

    Medlem
    21 juli, 2012 vid 10:34

    Evolution . Dom fåglarna som inte klarar av stör moment från diverse källor är inte menade för den platsen . Djur som är anpassningsbara överlever . Jag klagar inte på att hajar lever i haven där jag surfar . Överlever inte en viss art då finns det en mening med det. Sen så kan man börja gräva i vem som etablera sig först på vissa platser . Som om det skulle kommit en rovfågel och etablerat sig för att profitera på nån stackars liten häckande fågel ,som gör att den arten dör ut . hmm ja vad händer då jo det kanske va naturen som sa ifrån att den arten inte ska finnas mer !?
    Misstolka mig gärna

  • acemattias

    Medlem
    21 juli, 2012 vid 17:05
    Vogon Jeltz;693662 wrote:
    Evolution . Dom fåglarna som inte klarar av stör moment från diverse källor är inte menade för den platsen . Djur som är anpassningsbara överlever . Jag klagar inte på att hajar lever i haven där jag surfar . Överlever inte en viss art då finns det en mening med det. Sen så kan man börja gräva i vem som etablera sig först på vissa platser . Som om det skulle kommit en rovfågel och etablerat sig för att profitera på nån stackars liten häckande fågel ,som gör att den arten dör ut . hmm ja vad händer då jo det kanske va naturen som sa ifrån att den arten inte ska finnas mer !?
    Misstolka mig gärna

    Det är inte direkt något naturligt utval när mäniskor dundrar in med maskiner och kemikalier.

  • vogon-jeltz

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 06:55
    acemattias;693687 wrote:
    Det är inte direkt något naturligt utval när mäniskor dundrar in med maskiner och kemikalier.

    Tja om man tänker efter så är det väl det ändå, Vi har väl utvecklats till denna dumma varelsen vi är idag ?

  • sailortrash

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 17:59

    Shit alltså…blanda inte ihop evolution och “naturens mening/syfte”…arter försvinner eller tillkommer inte för ett //högre// syfte, inte människans existens heller, och verkligen inte dess surfande.

    Allt som sker är väl naturligt, men utdöda arter kommer i te tillbaka för det

  • vogon-jeltz

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 20:36
    sailortrash;693749 wrote:
    Shit alltså…blanda inte ihop evolution och “naturens mening/syfte”…arter försvinner eller tillkommer inte för ett //högre// syfte, inte människans existens heller, och verkligen inte dess surfande.

    Allt som sker är väl naturligt, men utdöda arter kommer i te tillbaka för det

    Säger inte att det människan gör är rätt heller.
    Men om utdöda arter inte kommer tillbaka är väl det en del av evolutionen !?
    Ugh och Thug ersattes av:, låt os kalla dom, “Adam och Eva”. Så om nu en art dör ut så tror jag bestämt att den kommer att ersättas av något som fyller ut den utdödas syfte i naturen. Och att se hela detta som om “ja vi människor står över allt här i detta universum och tar på oss ansvaret att se till så att djur och natur mår bra” är bara löjligt i minna ögon .

  • kinetic

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 22:19

    Fågelbo mitt i viken? Typ 200 m till land lika långt till revet…Nej skulle inte tro det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Med rätt att surfa i fågelskydd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.