Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av tex.
- FörfattareInlägg
- 23 augusti, 2006 kl. 11:37 #788988
Alex_
MedlemTja jag har hört att man ska kunna justera kraften i seglet genom att tajta bomuthalet olika hårt… stämmer det? och hur hårt/löst kan det vara innan det blir skit av alltihop?
23 augusti, 2006 kl. 11:44 #1126660manno
MedlemBeror på vilket segel du har, kanske nån som har trimmat just ett sånt. Annars är det bara att testa olika lägen, lätt att göra på vattnet om du surfar där det är långgrunt, många segel går att köra med väldigt lite uthal.
23 augusti, 2006 kl. 11:49 #1126661Alex_
Medlemför jag är nämligen ute efter att öka trycket lite i trasan… men när jag inte har den max-spännd så börjar seglet beté sig konstigt, när man bytar håll så är lattorna fortf böjda på andra osv…
23 augusti, 2006 kl. 11:53 #1126663manno
MedlemSåg att du har ett challanger från s220, vet att dom var lite speciella att trimma men schyssta när man fått till det. Fråga tjockisen du köpte det av, han vet 😉
23 augusti, 2006 kl. 11:53 #1126664Alex_
Medlemwill do!
23 augusti, 2006 kl. 12:03 #1126668tex
DeltagareFör mer drag ska du ha mer/djupare buk. Det får du av att ha mindre nedhal (mindre nedhal ger även mindre fledder i toppen) och uthal (ska dock inte gå emot bommen). För hårt uthal brukar också göra det svårt att få balans i seglet/veta var man ska sätta hängseletampen eftersom tryckpunkten blir stor när seglaet blir platt.
Ja tror dock att det mest är bottendraget som ökar och att topspeed kan minska vid för stor buk.Problemet med lattorna kan väl lösas genom att rycka till ordentligt eller trycka till med ena våfflan/handflatan, det får ja göra med mitt cambersegel.
Ja som skrivit det här är dock inte expert eller så, bygger bara på egna erfarenheter.
/Ted
- FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.