Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mer kraft i seglet

  • Mer kraft i seglet

    Publicerad av alex_ på 23 augusti, 2006 vid 11:37

    Tja jag har hört att man ska kunna justera kraften i seglet genom att tajta bomuthalet olika hårt… stämmer det? och hur hårt/löst kan det vara innan det blir skit av alltihop?

    tex svarade 17 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • manno

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:44

    Beror på vilket segel du har, kanske nån som har trimmat just ett sånt. Annars är det bara att testa olika lägen, lätt att göra på vattnet om du surfar där det är långgrunt, många segel går att köra med väldigt lite uthal.

  • alex_

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:49

    för jag är nämligen ute efter att öka trycket lite i trasan… men när jag inte har den max-spännd så börjar seglet beté sig konstigt, när man bytar håll så är lattorna fortf böjda på andra osv…

  • manno

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:53

    Såg att du har ett challanger från s220, vet att dom var lite speciella att trimma men schyssta när man fått till det. Fråga tjockisen du köpte det av, han vet 😉

  • alex_

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:53

    will do!

  • tex

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 12:03

    För mer drag ska du ha mer/djupare buk. Det får du av att ha mindre nedhal (mindre nedhal ger även mindre fledder i toppen) och uthal (ska dock inte gå emot bommen). För hårt uthal brukar också göra det svårt att få balans i seglet/veta var man ska sätta hängseletampen eftersom tryckpunkten blir stor när seglaet blir platt.
    Ja tror dock att det mest är bottendraget som ökar och att topspeed kan minska vid för stor buk.

    Problemet med lattorna kan väl lösas genom att rycka till ordentligt eller trycka till med ena våfflan/handflatan, det får ja göra med mitt cambersegel.

    Ja som skrivit det här är dock inte expert eller så, bygger bara på egna erfarenheter.

    /Ted

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mer kraft i seglet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.