Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mercedes v230

  • Mercedes v230

    Publicerad av ekern på 5 december, 2005 vid 17:21

    Hej alla surfbuss ägare!
    Har ännu inte investerat i en buss, men e grymt sugen.
    Har kikat lite på mercedes vito bilarna men dessa verkar ha för litet lastutrymme 250 cm tror jag det är. Blev därför mer intresserad av v230 bussen vet inte måtett mellan bakdörren och de främresätena men jag tror att man kan få in brädorna där.
    Hade tänkt att riva ut sätena där bak och på så vis få plats med säng och förvaringsutrymme. Vet att Basse har en v280 vad är skillnaden mellan dessa bussar? Det jag också undrar är om den räknas som vanlig personbil?
    Hade tänkt mig att ha en diselvariant och skulle gärna se att man kunde regga den som “något” som gör att man slipper diselskatten…
    Andra förslag på lämplig surfbuss mottages också tacksamt.

    /Erik

    toka svarade 18 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • basse

    Medlem
    5 december, 2005 vid 18:14

    Tja,
    skillnaden mellan 230 och 280 är som med alla andra MB motorns storlek. Dvs 280 är en 2.8l V6’s som drar 1,08 om du är duktig och 1,25 på vintern med korta sträckor och kallstarter hela tiden.
    På sommaren har vi inte sätena i där bak utan har en säng med utrymme för prylarna under och på. På vintern kör vi med stolarna i eftersom de måste vara i på besiktningen om det skall vara lagligt att köra folk i den. Skåpvarianten vet jag inget om men med dagens allt kompaktare brädor borde det inte vara några problem. Man kanske kan såga upp ett litet hål om det skulle vara på det berömda. Alla våra brädor går in bakom framsätet om de är lutade lite. Rutan i dörren är nämligen ca 5-8 cm längre ut än insidan på luckan längre ner. Det ser du på bilden.
    Se upp för rost i dörrarna. MB hade stora problem med detta runt 98-01. Däremot är det inga problem med resten.. vad jag hört. Jag hade iof lite otur med ett lager som skar vid fläktremmen med det är det enda också.
    Vi gick för bensinare eftersom vi inte kör så mycket på vintern och därför inte kommer upp i de mil som krävs för att skatten skall räknas hem på bränslepriset/förbrukningen. Iaf inte när vi handlade men nu blir det ändra bullar när det gäller diselskatten så kolla upp det ordentligt så att du inte går bort dig.

    På bilden är bussen vinterinredd. 3 surfare, 1 stol bak, 6 brädor, säkert 10 segel, 5 bommar och alla annan skit. Detta är taget när vi bytte spot i halmstad så grejjorna är bara inskickade, med lite planering finns det massor med mera plats.

  • gnutten

    Medlem
    5 december, 2005 vid 18:17

    Får försöka vara före Patrikol; Multivan… tongue.gif Nejdå, Mercedes bussarna verkar väldigt schysta.

  • ekern

    Medlem
    5 december, 2005 vid 18:43

    ok, tackar. Då kanske det är en bensinare man ska välja. Min längsta bräda e 260cm lång så den måste gå in hade jag tänkt. Det verkar dock inte vara några problem nu när jag ser er välpackade bil hehe.

    /Erik

  • svenne

    Medlem
    5 december, 2005 vid 22:24

    Okej, jag vet att tråden handlar om 230/280 och jag vill inte dissa Vito-ägare om det finns några här – MEN…

    Jag har haft en massa bussar, allt från 500 kronors junk till sprillans nya, och är det något jag har lärt mig så är det att man hellre svär i kyrkan än köper en Vito.

    De är väldigt sköna att köra, nästan som att köra en personbil. Men det hjälper inte när de kostar mer i reparationer än vad den kostade i inköp. Och de går garanterat sönder. Jag hade en lista tidigare med alla tänkbara fel som andra ägare hade varit med om och jag kan inte säga något gott om kvalitéten över huvudtaget när det gäller Vito. Av ett 30-tal bussar var det endast två som hade fungerat felfritt, och det var endast ett fåtal som var äldre än -98…
    Vanliga fel är:
    ¤ Bromsoksrenovering fram ett måste innan 12000 mil.
    ¤ Drivknutar måste bytas någonstans mellan 6000 och 12000 mil.
    ¤ Kulleder i framvagnen är slut innan 10000 mil.
    ¤ Rostar innan de ens har passerat två år.
    ¤ Styrboxen havererar, kostar 20-35000 kr att byta.
    ¤ Insprutet lägger av, spridarbryggan måste bytas vilket inte går att göra på plats.

    Den nya Vito:n är bakhjulsdriven och ska ha bättre kvalitét men sämre komfort, jag har aldrig varit intresserad av den så jag kan inte säga nåt om den.

    Men om du faller för en äldre Vito till trots, satsa på en stor motor. Den får jobba mycket mindre och går både mjukare och mer ekonomiskt.

    –S

  • basse

    Medlem
    6 december, 2005 vid 06:51

    Jasså, det var tråkigt att höra. Snackade iof med en kille som hade haft 2 i familjen och han sa att de inte haft några problem alls… förutom rosten då. V-klassen kom inte förns 98 så den blir svår att hitta äldre. Viton kom nog lite tidigare.

    Vi får väl se.

  • mattap

    Medlem
    7 december, 2005 vid 10:13

    måste vara lite tråkig å slå ett slag för VW transportern!

    Köpte en diesel -99 och är helnöjd med den! Drar 0,85 när jag gasar fullt inne i stan, har inte kollat vad den drar blandad eller lågkörning än. Min är ett skåp, dvs 3 platser fram. Bak har jag brädorna på tvären, se blid under byggets gång i GetWets tråd ang surfbussar!

    Kör bussen varje dag till och från jobbet och har inte haft några problem, tycker den känns ruskigt solid, inga skakningar i varken bromsar eller styrning och motorn går som en klocka. Billig skatt å försäkring!

    Mao, jag är supernöjd! laugh.gif

    Lycka till med valen…

  • ekern

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 13:26

    Nu har jag velat länge. Har tittat på den längre modellen av transportern, säkert en grym buss. Det som jag är emot den är att den ser ut som fn. Jag kommer att använda bussen som enda bil och därför e det ju schyst om den smälter in någorlunda i andra sammanhang än surf.

    Nu är jag tillbaks i mercedes tankarna som jag hade tidigare. Jag hade velat ha en v230 disel. Problemet är att jag vill rega den som lättlastbil och på såvis få lite billigare skatt. Är det någon som vet vad som gäller för en sådan ändring? Antar att man måste fixa någon typ av skiljevägg och lastkrokar i det blivande lastutrymmet.. fler krav som måste uppfyllas? kostnader mm?

    hade gott

    /Erik

  • jonaish

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 15:22

    asså den Mercedesen som är på din bild är ju en Vito Basse åå är inte dem rätt så små ska man inte köpa något lite störe som en Sprinter lr va de heter det borde va lite bättre att ha en sådan (men man får ju hoppas på att hitta någon som är billig),, de där vito bilarna är ju inte stora bilar då är det typ lika bra att köpa någon Boxer kopia typ å sen om man vill ha tyskt kan man ju dra av någons Mercedes märke å tejpa på (lite som de gör på Toyota reklamen :D)

  • glen-alpin

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 18:48

    Har bara erfarenheter av diselbilarna och mitt tipps är att se upp med de första årsmodellerna! Har inga bra erfarenheter alls av dom faktiskt. Skulle kunna skriva att det är rena skitbilar… Dyra att service, dyra delar och knappt ihopskruvade (kunde få hela dörrsidan i handen när man stängde dörren till exempel) taskiga kylsystem och massor med tjuvströmmar i elsystemet så dom gick inte att få igång vid minusgrade. Kan fortsätta att spy galla över dom, men orkar inte. Det var ofta det inte gick att stänga av med nyckeln så man fick strypa bränsletillförseln med en lite arm i motorutrymmet! Men dom är ganska snygga 🙂

  • toka

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 11:20
    jonaish wrote:
    asså den Mercedesen som är på din bild är ju en Vito Basse åå är inte dem rätt så små ska man inte köpa något lite störe som en Sprinter lr va de heter det borde va lite bättre att ha en sådan (men man får ju hoppas på att hitta någon som är billig),, de där vito bilarna är ju inte stora bilar då är det typ lika bra att köpa någon Boxer kopia typ å sen om man vill ha tyskt kan man ju dra av någons Mercedes märke å tejpa på (lite som de gör på Toyota reklamen :D)

    v230/v280 har samma kaross som Vito vilket nog gör att du förvillas av bilden. Vad gäller storleken så bör man tänka på vilket syfte du har med bilen. Är det att bo mycket i den och bara köra till surf är det en sak. Ska man ha den som enda bil är det stora fördelar med en mer “hanterlig” buss. En viktig sak för oss var att se till att höjden klarade gränsen på Danmarksfärjan. De större Merca-bussarna gör att priset springer iväg rejält…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mercedes v230

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.