Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

  • Mest hållbara mastfoten?

    Publicerad av robin på 14 januari, 2015 vid 19:59

    Dags att köpa ny mastfot och jag undrar vilken man ska satsa på.

    Prio 1, 2 och 3 är hållbarhet. Prio 4 är pris. Inte så sugen på att lägga tusentals kronor på NP eller Norths speciallösningar utan vill hålla mig till pinne eller QR.

    Jag har förlängare för pin men eftersom pinnen kan råka skruvas ur på de flesta mastfötter funderar jag på att byta till QR. Chinook har en pinne som är i ett stycke med basen men jag undrar om det inte lätt kan bli en brottsanvisning vid den skarpa kanten mellan pinne och bas.

    Några förslag?

    cobainwindsurfer svarade 8 år, 10 månader sedan 27 Medlemmar · 70 Svar
  • 70 Svar
  • bicless

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 20:08

    Chinook verkar hålla för det mesta, vi har sålt dem i 3 år nu och hittills ingen som reklamerat en enda och vi själva har aldrig ens kört av jointen på våra demomastfötter.

  • jonteasu

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 20:37

    Aldrig haft eller hört om en Chinook pin som pajat. Jag har själv haft en i 6-7 år. Byter jointen varje år, i förebyggande syfte. Har svårt att tro att pinnen skulle knäckas. Nu för tiden kör vi bara Chinnok pin på vindsurfingskolan i Lomma också. Andra billigare pin mastfötter vi haft innan höll kanske i snitt 1 år och höll pinnen längre var det ofta jointen inte gick att byta för skruvarna hade pajat.

  • haraldpost

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 21:39

    Jeg har dårlig erfaring med Streamlined. Jeg har en mistanke om at gummiblandingen i deres tendon ikke tåler nordiske temperaturer særlig godt. Dessuten er de amerikansk og nekter således å følge metrisk standard. Det kan være noe drit da du skal inspisere tendon. (Jeg måtte ha tilgang på skrustikke.) Etter 1 år byttet jeg tendon, den var halvveis revet av. Deretter brukte jeg basen i et halvt år, anskaffet så Chinook og brukte den i et halvt år. Så seilte jeg noen økter på Streamlined igjen, så knakk faan meg skjiten. Easy freestyle seiling på flattvann med 5.4. Mastefoten hoppet av og slo hull i decket på mitt daværende nesten nye JP Pro Edition. #¤%¤#!#!

    Jeg bruker nå den nyeste utgaven av Chinook i rustfritt stål, dreid ut av ett stykke. Denne virker solid, har etter mitt inntrykk noe mykere gummiblanding, og rask og enkel å demontere for å sjekke tilstand på tendon. Den veier nok litt mer enn Streamlined som er laget i T6 Aluminium. Men det er ikke ille, og det gir litt “peace of mind.”

  • m-c

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 23:11

    Norrbaggen ovan måste ha haft otur…
    Personligen har jag svårt att se några giltiga skäl att köpa någon annan mastfot än:
    http://streamlined.us/twist-on-tendon-joint-us-base-cup.html

    /Måns

  • john1

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 08:27

    Jag har siste 10 åren använd Chinook, nu helt gått över till chinook på alla mina mastfötter med helsvarvat pin/stycke. Om pinnen skall lossna måste du stå i minst 30 min med metalsåg för att pinnen skall gåa av, och hvem har med sig metalsåg ut i öppet vatten. Rekommenderar starkt Chinook med helsvarvat pinne och 2 punktsfäste i brädan.
    Manövrering av mastfoten i längdriktning reduceras ett par cm, men det är det värd.
    Kan köpas här utan problem:
    http://www.2xs.co.uk
    som just nu är svår att öppna, finns kanske att köpa i Sverige, men själva bulten finns i Sverige.
    Jag har också chinook med samma bultar och det gammaldagse stora gummijointen. Mastfoten har jag alltid sittande fast i brädan.

  • robin

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 08:28

    Jag har själv nyligen haft av en tendon joint (North) efter bara ett par månaders användning och funderar på om jag hade otur eller om konceptet med tendon inte är hållbart nog. Funderar på om timglasvarianten är bättre. Det mest hållbara är kanske timglas + QR. Jobbigt att behöva byta förlängare bara.

  • ola-h

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 08:48

    Jag har under åren varierat lite mellan chinook (tvåbults med QR vid brädan, både pin och US och både tendon och klassisk joint), Streamlined (både tidigare plastvarianten och den nya i alu) samt Simmer (tendon med pin QR). Håller man sig till kvalitetsmärken tror jag man är rätt säker. Det viktigaste är att byta joint/tendon ofta. Minst varje år. Ha alltid en extra med dig så att du kan byta “på impuls” och inte skjuter upp det bara för att du inte orkar beställa eller ta dig till en shop.

    Se dessutom till att säkerhetslinan (tendon) är funktionell. Personligen byter jag dem ibland mot en spectratamp.

    Intressant teori att Streamlineds joint inte tål kyla. Faktum är att jag hade av en för ett par veckor sedan. Min enda någonsin. Men jag tror mer det berodde på att jag slarvat och faktiskt inte bytt tendon på närmare två år trots mycket segling. För trots allt har jag seglat väldigt mycket även rätt hård vågsegling i rätt låga temperaturer, även med exakt denna tendon och rent generellt med andra streamlinedtendons också. Kylkänslighet brukar inte vara ett “intermittent” fel utan går man under en viss gräns brukar känsligheten öka radikalt. Med så mycket vintersegling som pågår borde därmed ett sådant fel bli känt rätt snabbt.

  • sailortrash

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 08:59

    köp en chinok eller en north med svarvad pinne (om du väljer pinne).

    tung, rostfritt och enkel konstruktion = hållbar.

    jag har en av varje och har inte behövt byta ngn del än på 2 år. jointarna ser mjuka och bra ut fortfarande, trots mestadels formula segling (borde ju bli bra tryck med 11 m2 tänker jag då)..
    anledningen till att jointarna mår bra är kanske att de inte är så mkt salt i östkustvattnet, för de har väl åtminstone 100 dagar var på vattnet.

  • john1

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 09:16

    Tror det var här jag köpte masfoten med dubbelskrur:
    http://www.k-bay.co.uk/chinook-bases/euro-pin-system/2-bolt-quick-release/two-bolt-quick-release-rubber-euro-pin

    Något som säkert är bra att ta hem till butiker i Sverige så vi kan gynna svenska butiker!
    JJ.

  • erree

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 09:22

    Jag kör Boge mycket hellre än tendon. Tendon jointar kan ge upp ofta vid infästningen vid pinen där hålet har borrats ut, detta kan vara svårt att upptäcka utan att ta isär. En liten spricka krävs endast för kalaset ska lossna (sett detta händer många gånger) Boge däremot är mycket enkel att upptäcka sprickor i, och även om dessa finns brukar inte hela timglaset slitas av med en gång. Känns som en säkrare lösning för mig helt enkelt.

  • john1

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 10:47

    En sak jag har funderad på:
    Tidigare var det en metalhylsa i tendonhålet som skruen gick igenom, är det besparingssyfte att den inte längre finns eller är det ingen mening med det?
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 12:22

    Metallhylsan kanske skyddar mot skav från den genomgående skruven, men gör ju också hålet genom själva materialet onödigt stort. Mao, det är långt ifrån säkert att det blir starkare. Jag har svårt att tänka mig att det är en kostnadsfråga.

  • the_novice

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 12:44

    Jag kör med Boge på småbrädorna (där det är mycket “badande” och böjning av mastfoten) och Tendon på race grejor (där man nästan aldrig lägger ned seglet).

    Tendon tycker jag tog mycket stryk vintertid på vågbrädor, där verkar Boge hålla bättre/längre.

  • raggarn

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 12:55

    @john1 730239 wrote:

    Tror det var här jag köpte masfoten med dubbelskrur:
    http://www.k-bay.co.uk/chinook-bases/euro-pin-system/2-bolt-quick-release/two-bolt-quick-release-rubber-euro-pin

    Något som säkert är bra att ta hem till butiker i Sverige så vi kan gynna svenska butiker!
    JJ.

    Jamenvisst …Chinook is da shit…!!! har kört med sådana de senaste 15 åren…..
    efter att ha skruvat ur
    sådanadär enskruvs-skit i A-bay i 15m/sek +…..där for brädan å där försvann seglet :-0 !!!

    och när jag då i höstas hyrde prylar i Prasso på Rohdos hände följande lustighet…..
    Jp bräda å NisseP segel å riggprylar å ut å kör hinner dra 2 vändor när jag ser en snubbe ligga i vattnet längst ut å vinka febrilt….stannar till å kollar läget , hans enskruvs-mastfot har lossnat från brädan…. lägger mig i vattnet å ber honom hålla mina prylar och meckar dit foten igen…inte helt lått i chop å 10-12m/sek frånlandsvind på plattsidan (prova själv) tack å bock osv…. kollar att han kommer iväg ordentligt..ska ta upp seglet för vattenstart och då har min mastfort gängat ur…!!!!! va faaaaan…. å den drog jag fan helt säkert åt ordentligt innan……blir ca 10min till i vattnet innan den är på plats…..så man slapp förnedringen me säkerhetsgummibåten…..dom va upptagna på annat håll…(mastfotsproblem??? vet ej)
    så tvåbults Chinooken är den enda jag kör med när jag har egna prylar…
    köpte mina för hundra år sen hos Surfers…

  • john1

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 13:04

    Just det Raggarn. Tvåbults Chinook är va som gäller om du skall känna dig säker, dessutom är det möjligt lite dämpningseffekt i själva gummijointen. Angående trimming fram och tilbaka enligt segelstorlek så har riktiga proffs inga problem med den lilla inskränkningen i längdriktning.

    Finns med tendon också för den som “måste ha tendon:
    http://www.k-bay.co.uk/chinook-bases/euro-pin-system/2-bolt-quick-release/two-bolt-tendon-euro-pin-upper

    JJ

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.