Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

  • bananen

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 13:34

    Har haft chinook så länge jag kan minnas och ladrig pajat något annat än gummit sedan dess. Innan minns jag brutna pins, rostiga skruvar och annat nög men aldrig sedan jag bytt. Idiot säker.

  • lars_k

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 13:49

    Har kört med Chinooks US-kopp med BOGE joint i många år nu och har aldrig haft problem. Kör bara i vågor och de verkar hålla för allt. Det speciella är att det går en rostfri M8 upp i jointen samt en offsetad M8 ner i basplattan. Två separata skruvar med varsin uppgift. Blir hur starkt som helst. Och inget slår en fet naturgummi-joint när det gäller livslängd. Är också mjukare och mer dämpad än tendon vilket sänker lasterna och sparar brädan. En sån här alltså:
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_32&products_id=106

  • snaffe

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 18:11

    Den gillar jag med men tycker det är sjukt störigt att muttern inte sitter i mitten på undersidan. Jobbigt att justerna och få mastfoten i mitten av brädan utan att den antigen sitter löst eller att man skruvar nått jävulskt. Kanske jag som inte fattat hur man gör:)

  • haraldpost

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 00:18

    @erree 730240 wrote:

    Tendon jointar kan ge upp ofta vid infästningen vid pinen där hålet har borrats ut, detta kan vara svårt att upptäcka utan att ta isär. En liten spricka krävs endast för kalaset ska lossna (sett detta händer många gånger)

    Den ser gjerne helt strøken ut før den knekker.

    WP_000772.jpg

  • john1

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 10:14

    Det var ett nyttigt, men inget trevligt bild.
    Det visar att man kanske helt skall satsa på Chinook dubbelbult fäste och Boge joint med pinne som är helsvarvad med anlagsplattan mot bogejointen. Det betyder också att själva “kraften med brytmomentet” fördelas utöver jointens övre areal och minskar pinnens distala belastning, mycket bra tycker jag.
    JJ

  • oden031

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 11:16

    En dum fråga kanske, ni som haft mastfotbrott:
    Kan man segla in till stranden som vanligt när jointen gått av och bara hålls på plats av de säkerhetsnörena? Eller är de snörena bara till för att man inte ska tappa riggen helt, så att man måste simma in med hela utrustningen?

  • dude

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 11:49

    @M C 730228 wrote:

    Norrbaggen ovan måste ha haft otur…
    Personligen har jag svårt att se några giltiga skäl att köpa någon annan mastfot än:
    2000.jpg
    http://streamlined.us/twist-on-tendon-joint-us-base-cup.html

    /Måns

    En anledning att inte köpa den är att du måste byta din “tendon joint” en gång om året och hålla koll så den inte håller på att spricka för att den inte ska gå av ute på vattnet. Av erfarenhet kan det vara nog så jobbigt att den går av även om den hålls på plats av “3 line Dyneema safety”.

  • dude

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 11:52

    @Lars_K 730257 wrote:

    Har kört med Chinooks US-kopp med BOGE joint i många år nu och har aldrig haft problem. Kör bara i vågor och de verkar hålla för allt. Det speciella är att det går en rostfri M8 upp i jointen samt en offsetad M8 ner i basplattan. Två separata skruvar med varsin uppgift. Blir hur starkt som helst. Och inget slår en fet naturgummi-joint när det gäller livslängd. Är också mjukare och mer dämpad än tendon vilket sänker lasterna och sparar brädan. En sån här alltså:
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_32&products_id=106

    Jag håller helt med.
    Har själv en sån här:
    52-Two-Bolt-Rubber-MastBase-M.jpg
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_34&products_id=111
    som jag kört med sen 2009 utan att serva eller fixa med det minsta. Kör sommar som vinter.

  • dude

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 12:03

    @dude 730301 wrote:

    Jag håller helt med.
    Har själv en sån här:
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_34&products_id=111

    52-Two-Bolt-Rubber-MastBase-M.jpg
    Enda jag funderar över är att ha en med de två bultarna närmare mitten så att inte en så lång bit av mastskenan tas upp, för att kunna ha den längst bak i.

  • erree

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 14:07

    @oden031 730299 wrote:

    En dum fråga kanske, ni som haft mastfotbrott:
    Kan man segla in till stranden som vanligt när jointen gått av och bara hålls på plats av de säkerhetsnörena? Eller är de snörena bara till för att man inte ska tappa riggen helt, så att man måste simma in med hela utrustningen?

    På GC gick min tendon av (efter att en stor spanjor lånat prylarna och våldsamt frontloopat sönder den :cool2: ) då kunde jag lugnt segla tillbaka 500 meter, trots att man kände att den hamnat på snedden och något kändes fel. Men de säkerhetslinorna är inte alltid högsta kvalité så tror inte de håller för väldigt stora påfrestningar.

    Passar på att ställa en dum fråga själv, är någon villig att förklara hur man byter ut boge:n på en mastfot? Har tittat på lösa boges på nätet, och dessa verkar endast ha en gänga på ena sidan, borde inte en gänga finnas på båda?

  • lars_k

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 17:20

    @dude 730302 wrote:

    52-Two-Bolt-Rubber-MastBase-M.jpg
    Enda jag funderar över är att ha en med de två bultarna närmare mitten så att inte en så lång bit av mastskenan tas upp, för att kunna ha den längst bak i.

    Eller så tar du den varianten med endast en skruv. Visserligen med skruven i offset jämfört med jointen. Men det tycker jag inte är ett problem i praktiken. Antingen drar man foten den så skruven ligger framför jointen, eller så så drar man fast den så den ligger bakom. Mängden åtdragning handlar om ett kvarts gängvarv hit eller dit. Mer exakt än så behöver man ej dra fast foten mot brädan. Den sitter där den ska.
    Och med varianten med en skruv slipper man snabbkopplingen av joint mot basplattan som kanske kan strula. Enkelhet brukar funka bäst.

  • torvik

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 18:30

    @dude 730302 wrote:

    52-Two-Bolt-Rubber-MastBase-M.jpg
    Enda jag funderar över är att ha en med de två bultarna närmare mitten så att inte en så lång bit av mastskenan tas upp, för att kunna ha den längst bak i.

    skulle man inte kunna designa en “plugg/bricka” som man stoppar i det fyrkantiga hålet i kassetten? så man kan ha mast foten längst bak utan att den hoppar ur.. tänkte att man drar i ngr. varv på foten, och sedan stoppar i pluggen, och flyttar sedan bak, och låser så den inte kan hoppa ur?? Det är ju klart att den kan gänga upp ändå…men det är ju lättare att skruva fast innan den poppat ut…

  • spinl

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 19:19

    Bra tråd! Som relativ nybörjare har jag aldrig funderat på att titta på skicket på min mastfot. Såg efter dagens surf att det var en spricka i gummit (har en tendon-konstruktion). Har fungerat bra i 3 år med en massa surf så man ska väl inte klaga allt för mycket.

    Efter snacket i tråden funderar jag på att beställa en sån här, borde passa med min nuvarande förlängare: http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_33_35&products_id=302

    Någon som har erfarenheter av deras one-bolt mastfötter?

  • doffe

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 21:37

    Det här är ju inte seriöst ungefär som att jämföra en Trabant med en Porsche.
    Streamlined är det enda valet för en kvalitetsmedveten vindsurfare. Och “boge” surfar ni åttiotalsgrejer eller?Snart påstår väl någon att Surfpartner i hinkplast är bättre än en JP kolfiberbräda 2014 för att den inte spricker av ett hammarslag eller nått.

  • the_novice

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 08:20

    Lol, så är det kanske men när elektroniken i Porchen lägger av, så fortsätter Trabanten att rulla…

    Tyvärr så är inte allt bättre bara för att det är en dyrare och nyare design. Finns många exempel på över-tänk och överdesignade prylar, inte minst ifrån Streamlined. Tag deras bomfäste tex…

    Boge med säkerhets remmar (ej sko-snören) är nog det bästa till vågbrädor i vinterkyla.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.