Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

  • robin

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 11:01

    Jag skulle definitivt känna skillnad om jag körde en Porsche eller en Trabant, men jag har aldrig känt skillnad på vilken mastfot jag använder. Därmed är prestandafrågan inte viktig för mig när det kommer till mastfötter. Kvarstår gör hållbarheten. Det är inte roligt att simma. Senast hände det mig i Lejet i november på grund av att just en tendon gett upp inne vid skruvarna. Hade det varit Torö, Åsa eller något annat ställe där man inte automatiskt driver in hade det inneburit en mycket jobbigare och längre simtur.

  • doffe

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 11:15

    Och man får ju “mer” kläder för pengarna i Ullared än på NK så det måste ju vara bättre då också😄

    Det sitter en tygrem på gummijointen men det måste ha skett någon förväxling där eller? Det är ju till nycklar man har den typen.

    Är det någon som säljer Boge original ?
    Vill minnas att det bara var Swedjoint man kunde lita på förr och det borde ju ha avgörande betydelse om man ändå vill köra med “gummijoint”.

  • the_novice

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 11:31

    Prolimit kommer med original Boge joint, jag har inte provat något annat material/tillverkare.

    Tendon är upplever jag är felkonstruerad för att användas vid stora avböjningsvinklar. Det fungerar vid små vinklar/avböjningar men materialet tål helt enkelt inte att böjas till 90-100° över så kort sträcka (och med nuvarande diameter) som det är i mastfoten. Töjningen blir helt enkelt för stor och det behöver vara ett annat material (dvs gummi) eller ett annat längd-bredd förhållande för att det skall tåla så stora avböjningar.

  • john1

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 12:41

    Jag har båda delarna, enkel och dubbelbult. Känns praktiskt och starkt med dubbelbulten/Bogejoint, lämnar plattan på brädan. Jag använder den här till plattvatten:
    http://www.k-bay.co.uk/chinook-bases/euro-pin-system/2-bolt-quick-release/two-bolt-tendon-euro-pin-upper och dubbelbulten med bogejoint till mindre brädor och lite tuffare förhållande.
    JJ
    @spinL 730319 wrote:

    Bra tråd! Som relativ nybörjare har jag aldrig funderat på att titta på skicket på min mastfot. Såg efter dagens surf att det var en spricka i gummit (har en tendon-konstruktion). Har fungerat bra i 3 år med en massa surf så man ska väl inte klaga allt för mycket.

    Efter snacket i tråden funderar jag på att beställa en sån här, borde passa med min nuvarande förlängare: http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_33_35&products_id=302

    Någon som har erfarenheter av deras one-bolt mastfötter?

  • robin

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 13:00

    @spinL 730319 wrote:

    Bra tråd! Som relativ nybörjare har jag aldrig funderat på att titta på skicket på min mastfot. Såg efter dagens surf att det var en spricka i gummit (har en tendon-konstruktion). Har fungerat bra i 3 år med en massa surf så man ska väl inte klaga allt för mycket.

    Efter snacket i tråden funderar jag på att beställa en sån här, borde passa med min nuvarande förlängare: http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_33_35&products_id=302

    Någon som har erfarenheter av deras one-bolt mastfötter?

    Lade precis en beställning på en sådan hos Surfspot. Känns som en ok kompromiss mellan hållbarhet och pris eftersom jag kan behålla min gamla förlängare.

  • ola-h

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 18:52

    @The_Novice 730340 wrote:

    Prolimit kommer med original Boge joint, jag har inte provat något annat material/tillverkare.

    Tendon är upplever jag är felkonstruerad för att användas vid stora avböjningsvinklar. Det fungerar vid små vinklar/avböjningar men materialet tål helt enkelt inte att böjas till 90-100° över så kort sträcka (och med nuvarande diameter) som det är i mastfoten. Töjningen blir helt enkelt för stor och det behöver vara ett annat material (dvs gummi) eller ett annat längd-bredd förhållande för att det skall tåla så stora avböjningar.

    Fast säkert 90% (eller rent av 100%) är de bästa vågseglarna kör väl tendon? Skulle vi inte se en fullständig epidemi av tendonbrott i t ex världscupen om hela tendonkonceptet var “felkonstruerat”?

  • the_novice

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 19:12

    @Ola H. 730351 wrote:

    Fast säkert 90% (eller rent av 100%) är de bästa vågseglarna kör väl tendon? Skulle vi inte se en fullständig epidemi av tendonbrott i t ex världscupen om hela tendonkonceptet var “felkonstruerat”?

    De bästa vågseglarna plockar väl bara ut en ny mastfot när de vill så det bevisar väl inget i sig…

    Jag anser att den är felkonstruerat på så sätt att jointen går sönder pga ren materialutmattning vid normal användning och upprepad böjning. Den går inte sönder pga av ålder eller några krafter utöver de krafter som en mastfot utsätts för vid helt normal användning. Materialutmattningen sker också i en dold punkt, dvs anvisningen som finns vid de två genomborrade hålen. Detta anser jag en är ren felkonstruktion som man aldrig skulle tillåta i några andra tillämpningar såsom på flygplan eller bilar tex.

    Jointen är säkert alldeles lysande i rena drag-prov (och då starkare än Boge) men avböjningen på 90-100° är för stor i förhållande till dess längd och diameter. Jag har inte räknat på hur stor töjningen blir men den ligger säkert över på över 50%. Tror inte att det finns något material utöver gummi som tål det. Jointen borde alltså vara längre eller smalare på mitten för att fungera i en mastfot. Den skulle också kunna göras i ett material som tål så stora töjningar, och då blir det gummi och mao en Boge joint…

  • rrd

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 19:57

    “Fast säkert 90% (eller rent av 100%) är de bästa vågseglarna kör väl tendon? Skulle vi inte se en fullständig epidemi av tendonbrott i t ex världscupen om hela tendonkonceptet var “felkonstruerat”? “

    Självfallet skulle vi det! Det är trial & error som gäller även för denna typ av konstruktioner där simuleringar och hållfberäkningar bara kan ge en grund att utgå ifrån.

    Det är såklart också mycket viktigt med en hög och jämn kvalitet i produktionen som alla tillverkare kanske inte klarar av.

  • ola-h

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 20:53

    Själva grejen med tendon är mycket riktigt att man byter den då och då, vilket är en operation på ca 3 minuter. Jag tror inte det är särskilt många seglare i världen som plockar ut nya mastfötter hela tiden. De flesta är som vi i den här tråden – vill ha saker som håller (och många är antagligen betydligt slarvigare med att hålla denna del av utrustningen uppdaterad än de flesta av deltagarna i denna tråd).

    Personligen körde jag länge med boge och gillar det egentligen bättre “rent känslomässigt” men det jag tröttnade på var att det ofta blev problem med locktite mm när man väl skulle byta.

  • dr-masse

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 07:57

    Som alltid har ju all design sina för- respektive nackdelar. Ere superstabilt så blir det tungt. Används värsta materialen så blir det dyrt. Är det lätt så går det sönder.

    Nackdelen med Boge är gängorna mellan jointen och pinne/kopp, både mot förlängare och nedtill i infästningen.

    Jag har kört med Chinook två-bult, men tyckte det var meckigt. Fick problem med att nyckeln i jointen som används för att flytta plattan blev sliten och gängade upp sig. Gillar inte kopplingen mellan joint och däckplattan, ytterligare något som kan gå sönder i min bok.

    Har haft säkert 10 Streamlined mastfötter nu, aldrig haft av en enda joint. Kanske tur. Dock har pinnen gängat upp sig efter några år, Detta skedde dock när jag kollade mastfoten inför säsongen, så inga problem med ny loctite men skulle helt klart föredra en konstruktion i ett stycke a la Chinook. Dessutom sliter hålen i Streamlined mycket på säkerhetslinorna för mastfoten, byter de två-tre ggr/säsong. Har försökt fila ner kanterna i hålen, som är för vassa, med ringa framgång. Behöver en bättre och mindre rundfil…

    Har haft av ett par Boge-mastfötter, med det var länge sedan nu, de verkar solida. Vad gäller tendon håller jag med Novice om att det inte är någe vidare att fästet är så svårt (omöjligt) att kolla under normal inspektion. Intressant observation med att längde och böj av tendon kanske inte är så väl utprovat, verkar ligga något i det.

    När jag hyrde på HiTech på Maui hade de endast två olika typer av längare och mastfötter – Chinook och Streamlined. Säger väl en del?

    Personligen tycker jag att det finns några områden inom vindsurfing som absolut borde kunna förbättras och som har “single point of failure” design:

    – Bomfästet. Går denna tamp av blir det tråkigt. Varför inte dubbla tampar eller nåt?
    – Mastfoten. Skriver vi om här.
    – Förlängare, kanske framförallt RDM. Förlängare som går av är rysligt jobbigt.

    På mastfots-fronten finns ett par designer som jag själv tycker är lite intressanta. För länge sedan hade jag en mekanisk ART-joint, den var fan asbra. Chinook verkar ha någe liknande, mest riktad för nybörjare (?), men är det så dumt med en mekanisk joint:

    product_4b4488a1db7c5.jpg

    Och själv tycker jag att Norths nya mastfot ser rätt intressant ut med integrerad säkerhetslina (skulle dock gärna ha en modell med fast platta):

    northsails_20142663.jpg

    Nåja, jag kör vidare med mina Streamlined-fötter ett tag till.

    Och som alltid – allt går sönder. Förr eller senare.

  • alexasu

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 08:05

    Jag har haft min chinook twist on med tendon och euro-pin i över 8 år nu. De senaste fyra åren har det vågseglats riktigt mycket och den är i princip som ny fortfarande! Har bytt tendon-jointen ett par gånger i förebyggande syfte, men långt ifrån varje år. Har aldrig haft något brott.

    När jag hyrt grejer på maui på olika ställen har jag fått samma mastfot. Har pajat både brädor master och segel i de tunga vågorna där, men mastfot och joint har alltid pallat trycket.

    Att bedriva surfskoleverksamhet sliter mycket mer på mastfötter än hardcore vågsegling och på klubben i Lomma har vi slitit ut både tendons och boge-style jointar i rasande takt. Inga gängade pinnar pallar trycket, har haft alla möjliga märken, även ett par streamlined. Som Jonte skrev innan så har vi inte köpt något annat än chinook sedan förra sommaren och inte pajat en enda sedan dess, möjligen någon enstaka joint.

    Håller med om att det varit bra om brottangivelsen på tendon jointen var synlig utan behöva skruva av den, men i praktiken har jag upplevt att urgängade pinnar är ett större problem, vilket kan hända med boge-style jointarna.
    När pinnen gängar ur sig hjälper inte säkerhetslinorna på mastfoten så det går inte att guppa in = simma.

  • dr-masse

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 08:20

    Yepp, lutar nog åt en Chinook twist on med tendon och euro pin nästa gång jag köper ny mastfot. Gillar pinne i ett stycke, är den främsta grej jag skulle vilja förbättra med Streamlined. Just grejor som kan gäna upp är väldigt onödigt. Dock föredrar jag Streamlineds mer slimmade platta/bas. Kanske skruva dit Chinooks pin i ett stycke på en Streamlined fot? 🙂

  • the_novice

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 08:39

    Jag har medvetet överdrivit lite angående graden av designfelet (hoppas att det framgått) men faktum kvarstår att de inte har tänkt till ordentligt här. Min första fot med joint (körde Boge innan) köpte jag nog ca -02, då det var “inne” att alla skulle ha Tendon. Det blev då en mastfot ifrån Arrows och där var jointen fastnitad (!) så det tog alltså lite mera än 3 minuter att få ut den gamla och att sedan få fast en ny…

    Numera kör jag Boge när det blir mycket böjning (vågor) och Tendon när det är stora krafter och lite böjning (slalom och Formula). På en smal speed bräda så hamnar bräda också lätt på högkant i vattenstarten om man kör Tendon, så även där är Boge bättre.

    Jag kanske är lite arbetsskadad, men det är intressant att klura på hur olika saker bör vara konstruerade. Felet med Tendon designen är alltså att den är för tjock i förhållande till sin längd, i kombination med att materialet inte tål de töjningar som den utsätts för vid stora avböjningar. Böjningen blir då inte alls som man skulle kunna tro, dvs en mjuk kurva mitt på jointen. Istället så blir det skjuvspänningar (för att den är för tjock) som i sin tur gör att det blir en stor belastning kring skruven och det är där den går av.

    (Böjningen beskriv alltså av Timoshenko och inte den vanliga/enkla Euler-Bernoulli modellen)

  • ola-h

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 09:23

    I den meningen har du rätt. Tendonkonceptet är Streamlineds från början. Kom någon gång på 90-talet, tror jag och det tog lång tid innan någon annan gav sig på det. Streamlined är verkligen en garagemeckare snarare än en designstudio. Det är därför som Streamlined-lösningar ofta är så rudimentära. Men praktiken brukar visa att de funkar.

    I början när jag körde Streamlined tyckte jag för övrigt att det var sjukt irriterande att brädan lättare lade sig uppochner när seglet låg i vattnet. Men antagligen har jag vant mig.

  • erree

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 10:58

    Angående pinnen i ett stycke för att förhindra urgängning – i dagsläget används gängor till mycket mer extrema applikationer än vindsurfing, de håller våra hjul på bilarna, maskindelar och säkerligen mycket annat. En stark gänga av bra material är jag inte orolig för, det kanske är dåliga metaller och evenetuell underdimensionering som spökar i vårat fall?

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.