Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing midje – eller sitt-sele?

  • midje – eller sitt-sele?

    Publicerad av anonym-anvandare på 2 september, 2002 vid 18:34

    jag märkte efter två intensiva dagar i habo i helgen att det började kännas i ryggen av min midje-sele.

    hörde också om nån på hawaii som använde midje-sele som hade fått en kota intryckt när han hoppat och blivit invalid, låter inte så kul.

    tänkte eventuellt prova med sitt-sele, vad är egentligen nackdelen med det eftersom nästan ingen använder det?

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2002 vid 18:48

    hörde även att sitt-sele kunde trycka ihop ryggraden, stämmer det?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2002 vid 20:51

    Hepp,

    Jag kör med midjesele men känner mig smått invalid i ryggen efter 3-4 timmars kitesurfing, men heller ont i ryggen än ont i pungen so mjag får med sitt sele. Jag måste dock säg att jag kryssar bättre med sittsele eftersom jag får en lägre tyngpunkt men snurra lättare i luften för att jag har en högre tyngpunkt. Kanske man ska investera i ett “combo” sele som har både sitt och midje sele. Tror att pro limit gör sånna.

    //
    Hampe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2002 vid 08:37

    Har iofs inte så stor erfarenhet av midjeselar men jag hade precis samma erfarenhet som Hampe av min sittsele i början (dvs trodde jag skulle gå åt när det blev drag i draken och remmarna började skära in i skrevet X-( ).
    Efter lite labbande med justeringsremmarna och framförallt att jag drog åt remmarna runt låren utav bara h-e så var det inget problem längre. Nu känns den riktigt bekväm…
    Så antingen har jag lyckats justera rätt saker och ting eller också har jag blivit enuck på kuppen. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2002 vid 09:33

    låter bra, ska prova sitt-sele.

    men hur är det, är det sant att ryggraden kan bli ihoptryckt av sitt-sele?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2002 vid 09:46

    Hmm, skulle nog tro att svaret är ja för samtliga typer av selar så länge man har en kite kopplad till den.

    Inte för att jag är någon expert på området men jag kan ju gissa att det kan orsaka en hel del skador om man exempelvis ligger utsträckt med hela kroppen i vattnet (dvs vinkelrätt mot linorna och släppt taget om bommen) när draken ger en massa kraft. I princip kommer ju drakens kraft göra att du böjer ryggen åt fel håll = aj som fan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2002 vid 10:12

    jo men jag tänkte mer i normal-läge.

    när jag ligger och kantar brädan så känns det rättså bra i ryggen och jag vill inte ens tänka på hur det blir när jag börjar hoppa.

    men en sitt-sele belastar ju inte ryggen på det sättet men när man hoppar så kanske den gör det?

  • steff

    Medlem
    3 september, 2002 vid 11:19

    tja
    jag anväder mig av en wipika sittsele, gör väl inga monsterhopp direkt men har inga problem med ryggen. Jag får däremot endel träningsverk i skuldrorna men det har väl mest med otränad kropp att göra. Kanske en vinter i gymmet kan råda bot på både rygg och skulderverk??
    PS -Jag har ingen erfarenhet av midjeselar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2002 vid 11:51

    En sittsele borde väl knäcka ryggen på samma sätt fast lite längre ner bara…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2002 vid 12:44

    varför det?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2002 vid 14:46

    det är ju röven som tar kraften då…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2002 vid 17:02

    Tjena, jag kör så ofta och högt det går och har provat dom flesta typer av selar, jag har oxå problem med ryggen sen tidigare och är därför kräsen…

    en sittsele ger inget vidare stöd i korsryggen och en midjesele åker bara upp under armarna (när man är byggd som jag 🙂
    sen har man frågan om var man vill ha kroken, om den hamnar för lågt är det svårare att jobba med bommen om den hamlar för högt når man inte upp till bommen…

    så vad är då lösningen?

    jag har kommit fram till att den sele som passar mig bäst är en “combo” typ wippika el. prolimit (wippi för min del) där man i princip har en midjesele med “blöja” och strappar om benen, visst den stramar om kulisarna ibland men man kan undvika det ganska bra genom att spänna remmarna ordentligt och undvika att stå med draken rakt ovanför sig längre stunder (draken bör aldrig stå rakt ovanför dig med tanke på “lofting”).

    Hoppas detta hjälpte

    Mvh

    Pan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing midje – eller sitt-sele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.