Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen miljöbilar

  • styret

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 09:04

    rasmus. för det första. en sån solkraftpark som du pratar om kanske är möjlig, det där har jag noll koll på. Men vi kommer hamna i samma läge som vi idag ser med gas från ryssland. När nån inte gör som dom vill, jaha, då drar vi lite i kranen och ser om dom fogar sej. En världscentralisering av energin är ingen vidare ide ur utrikispolitiska synvinklar.

    För det andra. tror du på fullt alvar att alla människor i världen kommer kunna leva på samma (enligt dej) “schyssta” vis som jänkarna och oss europeer.
    Det kommer inte fungera, möjligen tekniskt om man nu gör dom grejerna med energi som du förespråkar, det vet jag inte mycket om, men livsmedelsprodutionen kommer uppta otroliga arealer, vilket kommer innebära störningar i flora och fauna, och då pratar vi inte bara regnskog.

    Vi skulle antagligen få lov att göra stora folkomflyttningar, och de vi har gjort hitills i modern tid har ju varit såååå lyckade. kolla israel palestina. jag tror samma scenario skulle uppkomma i ett sånt här läge.

    den ökade köttproduktionen skulle släppa ut såna enorma mängder växthusgaser så att vi skulle antagligen öka på växthuseffekten än mer.

    om vi dessutom, utöver matproduktionen, ska producera gröda för att göra etanol till alla bilar i välrden (som den här tråden började med och du förespråkade som bränsle) så kommer vi väl antagligen få dubblera ytorna en gång till.

    det är bara att inse, vill vi ha en värld där man kan röra sej i naturen, där vi kommer ha ett rikt djurliv utöver de djuren som föds upp i fabrikerna utan solljus för att föda oss. Vill vi undvika fler stora världsmakter som hotar med att reglera länder åt höger och vänster. då får vi nog se till att bromsa vår utveckling istället för att driva på den som du vill.

    vi i västvärlden måste finna andra sätt att leva än dom energislukande sätt vi lever på idag och samtidgt se till att de länderna som kommer upp i samma rikedom och välfärd sm oss inser att dom inte kan göra samma misstag som oss.
    Vi måste hitta en annan form av drivmedel, vi måste minska vårt användande av animaliska produkter (det säjs att om man fick alla jänkare och europeer att käka veganskt en dag i veckan så skulle vi bli av med världssvälten). Vi måste börja se att allt vi gör i dagens samhälle förbukar energi och se vad vi kan minska på.

    men du rasmus verkar vilja öka på energianvändandet i hela världen, göra om samma fel som vi gjorde i den här delen av världen under större delen av 1900talet. ÖKA ÖKA ÖKA, strunta i naturen, strunta i djuren, strunta i friheten bara se till att vi får så mycket grejer som möjligt!

  • surfen

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 10:55

    Tänk bara när 1,323,019,845 Kineser börjar köra bil, baka sitt bröd i elspisar eller ta fram brödrosten kanske kollar på TV varje kväll. Då får vi va JÄVLIGT glada om det finns nått över till oss andra… Så samma välfärd för oss alla det blir nog tufft, nu känner jag mig väldigt egoistisk, fan jag vill fortfarande köra bil ner till Västkusten eller till Haga och surfa i fortsättningen med . Men vi kanske kan dela med oss av godsakerna så det blir lite jämnare, vara lite försiktigare med vår miljö, så kanske vi alla kan få det lite bättre. Vår värld är jag inte så orolig för det är värre för oss människor, vi kan ju faktiskt utrota oss rätt snabbt om vi ger oss den på det, men jorden den snurrar nog på och repar sig själv efter ett par hundra miljoner år eller så….

    Var försiktiga och gasa mindre.
    surfen

  • rasmus_w

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 11:11

    Vi kan nog inte fixa all energiförsörjning med solkraft allena, men det är bra att veta att solenergin som trävvar jorden är tusentals gånger större än energin vi förbrukar. All energi som inte kommer från jordens innandöme eller från kärnkraft kommer i slutänden från solen. Atmosfären absorberar energi, och mer växthuseffekt innebär att atmosfären absorberar mer. Den energin driver våra vindkraftverk.

    Vad gäller de enorma arealerna, hur kommer det sig att vi har fått lägga ner en massa åkermark för att vi överproducerade, och att vi trots det överproducerar mat. Jo, avkastningen per ytenhet har ökat enormt! Sen 1960 har den globala matproduktionen ökat snabbare än världens befolkning VARJE ÅR. Vi har tillverkat konstgödsel av naturgas och förbrukat mängder av olja men vi har kunnat öka avkastningen per ytenhet nåt enormt. Det är inte alls självklart att vi behöver odla upp allt.

    Och som vanligt, det är alltid så enkelt att säga att vi kan dra ner förbrukningen och att utvecklingsländerna inte får öka sin, och att vi måste göra oss av med vår “onödiga” lyx. Men när en kines eller malawier bryter benet eller får cancer, ska vi säga till honom att han får skylla sig själv, för vi kan inte låta dem förbruka lika mycket energi som vi? Offentlig sjukvård är bland det mest energislukande vi har.

    Klart att vi måste effektivisera energianvändandet, vägen mot välfärd har nästan alltid gått den vägen. Den genomsnittliga uppvärmningskostnaden per kvadratmeter bostad har halverats sen 80-talet men den genomsnittliga bostaden är dubbelt så stor, så nettoförbrukningen är densamma. Å andra sidan är alltfler hus idag “passiva” och behöver ingen uppvärmning mer än de boendes kroppsvärme, så nånstans medför välfärdsförbättringen en minskning av energiförbrukningen.

    Sen kan vi inte heller låta länder på väg upp gå genom samma faser av ineffektivt energianvändande som vi gått igenom, de måste skaffa teknik som är lika energieffektiv som vår. Men att tro att de ska kunna gå från i princip noll energianvändande till nåt som liknar en tiondel av vårt energianvändande utan att totala energiförbrukningen ökar, det är naivt. Energiförbrukningen måste öka, i alla fall till en början. I längden kanske den minskar, om inte annat så för att man räknar med att de globala födelsetalen om kanske 10-20 år kommer vara lägre än vad som krävs för att hålla befolkningen konstant, vilket innebär att folkmångden börjar minska runt 2050. Men då är vi 9 miljarder.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 11:13

    Surfen: Där håller jag med. Jag kan inte se hur vi skulle kunna “förstöra” jorden, vad man än menar med förstöra. Vad vi kan göra är såga av den gren vi sitter på, det är allt. Fast eftersom jag är en av de som sitter på grenen så tycker jag att redan det känns lite kymigt.

  • sobertoff

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 18:51

    Sist jag läste så förbrukar man inte energi!
    Skilj på elkraft och andra former energi!
    /Stefan

  • sobertoff

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 18:52

    @Rasmus_W 437213 wrote:

    Vi kan nog inte fixa all energiförsörjning med solkraft allena, men det är bra att veta att solenergin som trävvar jorden är tusentals gånger större än energin vi förbrukar. All energi som inte kommer från jordens innandöme eller från kärnkraft kommer i slutänden från solen. Atmosfären absorberar energi, och mer växthuseffekt innebär att atmosfären absorberar mer. Den energin driver våra vindkraftverk.

    Vad gäller de enorma arealerna, hur kommer det sig att vi har fått lägga ner en massa åkermark för att vi överproducerade, och att vi trots det överproducerar mat. Jo, avkastningen per ytenhet har ökat enormt! Sen 1960 har den globala matproduktionen ökat snabbare än världens befolkning VARJE ÅR. Vi har tillverkat konstgödsel av naturgas och förbrukat mängder av olja men vi har kunnat öka avkastningen per ytenhet nåt enormt. Det är inte alls självklart att vi behöver odla upp allt.

    Och som vanligt, det är alltid så enkelt att säga att vi kan dra ner förbrukningen och att utvecklingsländerna inte får öka sin, och att vi måste göra oss av med vår “onödiga” lyx. Men när en kines eller malawier bryter benet eller får cancer, ska vi säga till honom att han får skylla sig själv, för vi kan inte låta dem förbruka lika mycket energi som vi? Offentlig sjukvård är bland det mest energislukande vi har.

    Klart att vi måste effektivisera energianvändandet, vägen mot välfärd har nästan alltid gått den vägen. Den genomsnittliga uppvärmningskostnaden per kvadratmeter bostad har halverats sen 80-talet men den genomsnittliga bostaden är dubbelt så stor, så nettoförbrukningen är densamma. Å andra sidan är alltfler hus idag “passiva” och behöver ingen uppvärmning mer än de boendes kroppsvärme, så nånstans medför välfärdsförbättringen en minskning av energiförbrukningen.

    Sen kan vi inte heller låta länder på väg upp gå genom samma faser av ineffektivt energianvändande som vi gått igenom, de måste skaffa teknik som är lika energieffektiv som vår. Men att tro att de ska kunna gå från i princip noll energianvändande till nåt som liknar en tiondel av vårt energianvändande utan att totala energiförbrukningen ökar, det är naivt. Energiförbrukningen måste öka, i alla fall till en början. I längden kanske den minskar, om inte annat så för att man räknar med att de globala födelsetalen om kanske 10-20 år kommer vara lägre än vad som krävs för att hålla befolkningen konstant, vilket innebär att folkmångden börjar minska runt 2050. Men då är vi 9 miljarder.

    Kan du förklara till oss hur man förbrukar energi?
    Skilj på elkraft och andra former energi.
    /Stefan

  • rasmus_w

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 06:45

    @sobertoff 437296 wrote:

    Kan du förklara till oss hur man förbrukar energi?
    Skilj på elkraft och andra former energi.
    /Stefan

    På samma sätt som man “producerar” den. Termen är bokföringsmässig, inte fysikalisk.

  • el_duderino

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:27

    Jag tror att Rasmus tror att man kan äta energi, kanske kan man tillverka hamburgare i partikelacceleratorer i framitden?

  • rasmus_w

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:50

    Well, i princip är det ju vad vi gör. Mat är energi, omvandlad i en form som vår kropp kan tillgodogöra sig och lagra eller omvandla till arbete eller värme.

  • blackadder

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 16:41

    Den här tråden har verkligen ruttnat ur…

  • wisco

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 09:05

    @styret 436910 wrote:

    Det innebär svält som i sin tur genererar död.

    ..och det minskar befolkningen och det i sin tur ær det enda som egentligen gynnar klimatet..
    næ nu var jag moralisk inkorrekt, gløm det…

  • surfmanj

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 14:30

    Min jobb bil Volvo V70 går på Biogas-20m2/Bensin-30L

    fungerar riktigt bra måste jag säga, har man sen möjligheten att tanka precis vid jobbet så kör man nästan uteslutande på gas, dom längre resor man gör får man helt enkelt tanka gas först och sedan harva runt på bensin precis som vanligt!!

    måste ju säga att det lättar ens samvete lite när man kör runt på andras skit rent ut sagt.
    Kan verkligen rekommendera detta för er som har möjligheten av tanka gas någon stans i närheten. Inte nog med att du får 10papp av styret, du tankar även gasen för 9 spänn/m2 drar ca 1m2/milen

  • blackadder

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 17:21

    @SurfmanJ 437985 wrote:

    Min jobb bil Volvo V70 går på Biogas-20m2/Bensin-30L

    fungerar riktigt bra måste jag säga, har man sen möjligheten att tanka precis vid jobbet så kör man nästan uteslutande på gas, dom längre resor man gör får man helt enkelt tanka gas först och sedan harva runt på bensin precis som vanligt!!

    måste ju säga att det lättar ens samvete lite när man kör runt på andras skit rent ut sagt.
    Kan verkligen rekommendera detta för er som har möjligheten av tanka gas någon stans i närheten. Inte nog med att du får 10papp av styret, du tankar även gasen för 9 spänn/m2 drar ca 1m2/milen

    m2 e det kvadratmeter eller? “Hej jag skulle vilja köpa 2 kvadratmeter biogas, va kostar det?”

  • surfmanj

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 17:47

    Förlåt menade så klart kubik (m3) på alla ställen jag skrivit m2

    Antar att du förstod vad jag menade trots din sarkastiska humor.

    Mycket märkligt, att så fort någon skriver minsta lilla fel så måste det kommenteras, varför är det alltid så här på Steffo? -Ap ap ap Surfzone heter det, så slapp vi ett inlägg.

  • blackadder

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 19:40

    @SurfmanJ 438034 wrote:

    Mycket märkligt, att så fort någon skriver minsta lilla fel så måste det kommenteras, varför är det alltid så här på Steffo? -Ap ap ap Surfzone heter det, så slapp vi ett inlägg.

    Det e ju det som är det roliga med Steffo 😀

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen miljöbilar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.