Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första planing!

  • Min första planing!

    Publicerad av sonofisai på 11 augusti, 2011 vid 05:22

    Tjenare ska bara berätta att jag planade ordentligt och under längre sträcka igår! Nu fattar jag vad alla pratar om.

    Men här till min fråga:
    Jag hade hängseletamparna mycket längre bak på den sidan än på andra sida bommen och det blev enorm skillnad..

    Vad är rätt? hur långt från masten har ni tamparna?

    stoorfaen svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 05:31

    Det finns tyvärr inget universellt mått enligt vilket man kan placera tamparna. Det är mera enligt principen “försök och misstag”.
    Ett: res upp riggen på stranden i rätt lätt vind, och försök att hitta en punkt på bommen där du kan hålla emot med EN hand. Placera tamparnas fästen på vardera sidan om handen.
    Två: när du sedan surfar ikrokad skall du få en känsla av att du varken behöver dra med fram eller bakhand, utan kan lita helt på trapetsen. Du kan också släppa för ett ögonblicl med ena handen (speciellt bakhanden!) för att känna om trapetslinorna sitter neutralt.

    Antagligen har du tamparna för långt fram på ena sidan, det är ett rätt vanligt fel i början.

  • Knatte

    Gäst
    11 augusti, 2011 vid 06:56
    Sonofisai;665215 wrote:
    Tjenare ska bara berätta att jag planade ordentligt och under längre sträcka igår! Nu fattar jag vad alla pratar om.

    Men här till min fråga:
    Jag hade hängseletamparna mycket längre bak på den sidan än på andra sida bommen och det blev enorm skillnad..

    Vad är rätt? hur långt från masten har ni tamparna?

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615″]Segel och riggnings/trimguide FAQ – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    kika på trimguiden en bit ner på sidan, så får du några grundtips på var hängselarna skall sitta och vilken längd mm.
    Sedan handlar det om öva och nöta fram vad som känns bäst för dig:smile:

  • walle_gbg

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 09:52

    Hej!

    Grattulerar till framstegen och upplevelsen.

    Guy Cribb har en bra sida med en massa tips, bla hängseletampsplacering:
    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_holiday0077v01.aspx?awvariantid=1

  • walle_gbg

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 10:05

    Förlåt, jag såg att Guy numera tydligen vill ha betalt för sin tips. Det vill vi inte veta av.
    Om jag minns rätt så gick hans tips ut på att placera bakkant på bakre hängselelinans fäste 1/3 av sträckan mellan framkant till bakkant av seglet. Det skall inte vara mer än en hand emellan främre och bakre fäste.
    Sedan får man justera lite beroende på segel, riggning, mm.

  • sunkan_

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 10:11

    Hmm.. jag har inte sett något om att han ska ta betalt för dessa tips/artiklar.

    Här är i alla fall den som behandlar placeringen av hängseletamparna:
    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Truth%20About%20Harness%20Lines.pdf

  • walle_gbg

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 10:54

    Ah, där var dom. För nedladdning.

  • mang-e

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 11:06

    Börjar att säga Grattis och välkommen till en ny värld 😉

    Detta har funkat för mig:

    “Köp ett resårband. Klipp av en längd vid 1 – 1,5 meter, sätt en pinne i ena änden, markera en tredjedel på resårbandet med en spritpenna.
    När du riggar; dra resårbandet genom uthalsöljetten, mot masten. Nu kan du läsa av 1/3-markeringen mot bommen där ska bakre hängseletampen sitta, den främre en handflata längre fram mot bommen.
    Bakre hängseletampens infästning ska alltså sitta 1/3 an bommen längd räknat från masten.”

  • sonofisai

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 11:52

    Ok ska testa att mäta mig fram och börja där. För som det är nu så sitter tamparna så långt fram att det är helt omöjligt att kliva bakåt till footstrapen…

  • pgvirtual

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 12:33

    Ett första steg är att få trapetstamparna på rätt ställe (mellan händerna).

    Men det kommer knappast att göra det lättare att kliva bakåt till stropparna. Man kan kliva bakåt på brädan allt eftersom farten ökar (vilket ju kräver att man skotar in). Och då ökar farten ännu mer.

  • mr-jibe

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 15:41

    Grattis till den fantastiska känslan och upplevelsen! Misstänker att du är lika fast i sporten som oss andra nu?? 😀

  • sonofisai

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 07:24

    kan du ge dig på att jag är!

  • stoorfaen

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 08:41

    Haha! Jag är glad för din skull! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första planing!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.