Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mindre bräd

  • Mindre bräd

    Publicerad av karnan på 31 januari, 2008 vid 10:24

    Det börjar närma sig säsongspremiär för min del och högst upp på önskelistan står en mindre bräda. Har seglar flera år på en 115 liters freeride och följdaktligen svurit varje gång det närmar sig kuling. Nu vill jag därför komplettera men en freeride i 90-litersklassen.

    Frågan är nu hur man ska tänka kring seglen. Idag har jag en något obalanserad segellinje bestående av ett Simmer Zero Seven 7.4, ett full cambrat Arrows Tomahawk 6.0 och ett halvcambrat Arrows Hawk 5.4. Denna behöver förstås kompletteras för att passa med en mindre bräda.

    Men låt oss säga att det tutar i lite och att jag har perfekt drag med 6.0 på min 115 litersbräda. Om jag under samma förhållanden byter till 90-litersbrädan hur mycket kan jag gå ner i segelstorlek med bibehållet drag? En halv kvadrat kanske, eller mer?

    Jag antar att både 6.0 och 5.4 ska fungera på en 90-litersbräda, men vilka mindre storlekar kan man inte klara sig utan? Ska väl också sägas att jag bara seglar plattvatten och väger cirka 65 kilo.

    /Johan

    karnan svarade 16 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • andersbq

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 10:30

    De flesta anser väl att ett 4,7 vågsegel är det bästa som någonsin har hänt mänskligheten. Tillräckligt stort för att inte vara stumt, tillräckligt litet och välskuret för att klara mycket vind. Funkar utmärkt som hårdvindssegel på platt chop.

  • spray

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 22:40

    Oj bara 65kgs kroppsvikt, då förstår jag att du vill ha en mindre bräda! Jag är ingen expert men är det inte ett lite för litet steg mellan 115 och 90. Lycka till hursomhelst

  • Knatte

    Gäst
    1 februari, 2008 vid 05:53

    @Kärnan 441844 wrote:

    Det börjar närma sig säsongspremiär för min del och högst upp på önskelistan står en mindre bräda. Har seglar flera år på en 115 liters freeride och följdaktligen svurit varje gång det närmar sig kuling. Nu vill jag därför komplettera men en freeride i 90-litersklassen.

    Frågan är nu hur man ska tänka kring seglen. Idag har jag en något obalanserad segellinje bestående av ett Simmer Zero Seven 7.4, ett full cambrat Arrows Tomahawk 6.0 och ett halvcambrat Arrows Hawk 5.4. Denna behöver förstås kompletteras för att passa med en mindre bräda.

    Men låt oss säga att det tutar i lite och att jag har perfekt drag med 6.0 på min 115 litersbräda. Om jag under samma förhållanden byter till 90-litersbrädan hur mycket kan jag gå ner i segelstorlek med bibehållet drag? En halv kvadrat kanske, eller mer?

    Jag antar att både 6.0 och 5.4 ska fungera på en 90-litersbräda, men vilka mindre storlekar kan man inte klara sig utan? Ska väl också sägas att jag bara seglar plattvatten och väger cirka 65 kilo.

    /Johan

    Mitt gamla Thomahawk lever fortfarande alltså 🙂

    Jag undrar om du inte skall kika på en lite mindre bräda än 90 liter? För om du har bra drag i ett 5.0 eller mindre segel, så kommer 90 liters bräda vara för stort för detta segel.
    ( I alla fall om du bara väger 65 kg)
    Så något freerace eller halvcambrat runt 5.0 kvm skulle säkert funka bra till en bräda på 85-90 liter. Tror faktiskt att du kan låta din Hawk gå i pension om du köper ett nyare 5.0 kvm segel. Hoppet mellan 5.0 till 6.0 går smärtfritt om du kör freerace/halcrace.

  • aronh

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 07:34

    Jag väger som dig ungefär 65 kg. Min första bräda var en freeride på 116 liter eller något. Men den knäckte jag ganska fort så då blev det en freestyle på 105.

    Redan samma säsong började jag tycka att den var för stor när det började blåsa lite mer. Jag provade en kompis 90 liters vågbräda och det känndes helt rätt i mer vind. Men jag bestämde mig ändå för att skaffa mig något mindre. Det blev en på 83 liter. Den var perfekt när det brallade i. Jag körde 5.8, 5.3 och 4.8 på den men främst 5.3 och 4.8. Men efter ett tag upplevde jag även denna som aningen stor speciellt när jag försökte köra vågor eller var överriggad. Att tillläga är att jag ganska lätt ändå kunde dra rigg på den.

    Nu har jag en 77 liters freestyle/wave som jag inte hunnit köra så mycket på. Tänker köra storlekar 5.0 4.4 och kanske skaffa mig ett 3.7 på den och 5.9 5.0 på 105 litaren

    Hoppet ner till 90 liter är inte så stort. Tänker du köra segel under 5.0 tycker jag nog att du ska ha något mindre. Då blir det kanske inte så mycket med de stora storlekarna du har på den brädan men då har du den andra.

    Sen beror saker och ting väldigt mycket på om du ska köra vågor eller platt vatten, bredden på brädan, vad du har för fena på. Men när man är så lätta som vi blir en 90 liter för stor ganska snabbt tror jag.

  • karnan

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 10:35

    Jodå, Thomahawken lever fortfarande, om än knappt. Den har fått sig ett par rejäla törnar — bland annat körde jag huvudet igenom monofilmen när jag bar upp seglet i styv kuling :-).

    Tackar för både ditt och alla andras svar. Hoppet ner till 90 liter bekymrar mig inte. Har provat par gånger utomlands och brädorna bär hur bra som helst. Men det låter ju som om jag behöver åtminstone ett kanske två segel till, så det är väl bara att börja botanisera på köp/sälj. Kommer nog att skrota Thomahawken och istället försöka bygga en linje runt Hawken. Något åt freeracehållet får det väl bli.

    Så tack igen.

    /Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mindre bräd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.