Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 00:14

    Spray: Japp! För trots 84:ans låga volym så är den ändå rätt bred (inte som min “oldtype” bräda som är 52 bred, men trots detta så planar den OK)! Sen tror jag att du skall nöja dig med att isf köra 6.5 o neråt på den, naturligtvis kommer du dock börja köra större segel på den när du väl fått smak/vant dig vid den mindre brädan. Visst blir det ett stort hopp mellan dina brädor utan någon egentlig “overlap” men min uppfattning att det är detta som kommer ge dig störst glädje av BÅDA brädorna. Köper du en större är “risken” att din stora bräda blir överflödig o du kommer bara köra den mindre (säg en JP IV 68) o då kommer du ändå vilja ha en ännu mindre (typ JP IV 60), dvs tillbaka på ruta ett…

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 00:36

    Förstår inte hur ni kan rekommendera en 84 liters när folk dissade förslaget om Goya One 95.an..

    Jag kan segla helt okej nu, jippar bra (inte planande än dock..), börjar vågselga litegrann och har inga som helst problem att vattenstarta. Och jag har sjukt skoj på en freewave 98. Tror inte jag skulle vilja byta den mot en lite slalombräda av den anledning att det är så sjukt lätt att jippa, småhoppa och ha skoj med.

    “vinner” man så mycket på en ren slalom mot en fsw när man är såpass grön som jag och spray är?

    Goya one 95 så kan du använda den till lite vågor i framtiden också, eller i alla fall “bump and jump”

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 00:58

    Tim: Det är inte bara volymen som har betydelse, även bredden spelar roll…84:an som Spray nämner är en “åka fort rakt fram” bräda, hopp o gippar går väl det med men det är inte av den anledningen man köper en sådan bräda…En 84:a kommer vara knepig i början, helt klart…Men jag är rätt säker på att han kommer komma igång med den tämligen fort, o även om han bara kan åka rakt fram med den o göra “halv-gippar” så kommer han känna att han valt rätt, speciellt när det blåser mer o han får tillfälle kanske att jämföra med en “100-liters bräda”…Det allra bästa hade ju naturligtvis varit att köpa en bräda kring de 100 först o sedan en mindre lite senare.
    Kan ta mig själv som exempel, i början av min “slalom karriär” så “safe:ade” jag med en Bic Astro (125 liter, vägde 65). Min bror som var lika tung som mig körde på en Sunset Race istället (105 liter), så fort jag fick testa hans bräda insåg jag att jag köpt fel bräda…Nästa bräda blev således en Shadow 270 (ca 85 liter), vilket passade “utmärkt” trots att jag “knappt” kunde segla…Året därpå köpte jag en ännu mindre bräda, en Bic Allegro (45cm bred speedbräda, 75liter), trots folks varningar gick det alldeles utmärkt att segla på den när det blåste, har faktiskt kvar den brädan än idag. Nu säger jag inte att det jag gjorde vara “rätt”, men det var iaf rätt för MIG.
    Så jag står fortfarande fast vid mitt råd om en 80-liters planka. Naturligtvis blir det inte den lättaste brädan att komma igång med i början men jag är säker på att Spray kommer bli förvånad över hur lätt det ändå kommer vara. Ibland så måste man ta sina egna beslut, man kan inte bara “samla information” i all oändlighet, att agera är en bra egenskap oxå, visst kan det bli fel ibland men det är av sina misstag man lär sig. O till sist: det är varken jag eller någon annan som skall avgöra vad Spray skall göra, han måste känna själv vad som är “rätt”. Ett problem är ju att ju fler han frågor dessto fler (olika) brädtips kommer han få, alla utgår från sig själv mer eller mindre…En “freestyle-nisse” kommer kanske rekommendera en vis typ av bräda, en “speed-nisse” som jag en annan osv…Det jag rekommenderar honom (utan att gå in på brädtyp) en bräda kring de 80-litrarna, sen om det är en slalom-planka eller en “Freewave” (eller vad han nu vill ha) är upp till honom…

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 01:16

    mjo.. Varför inte..

    Jag började på 100 liters slalombräda ala 90 talet och fullcambrade segel. Mistral Energy och Np world cup slalom 5.8/6.9 🙂 Gick alldeles utmärkt att börja på även om det nog inte vara så optimalt…

    Så va fan, en liten slalombräda verkar ju sjukt skoj ! Och kan svälja så enormt stora segel… Kanske ska slänga in en 104 liters för att köra 7.0 och 8.4 med 😛 Istället för min 144 liters freeride pråm..

  • Knatte

    Gäst
    3 januari, 2009 vid 13:51

    Jag hade nog aktat mig för 84 litaren….:smile: (Eller båda två brädorna)
    Här pratar vi om de mest svårkörda slalombrädorna som finns att köpa. Gjorda för experter only:cool2: :cool2:
    Det är tävlingsredskap mer eller mindre. Lätta och ömtåliga som äggskal..

    Inget du skall fundera på, OM du inte sätter gippar och här helt 100% bekväm med fotstroppar/hängsele mm.
    Varför?? Dessa brädor kommer snabbt bli trasiga, om man inte har koll på bommar/kastfall mm.
    Men sedan är de snabba grejer :tongue: Men det känns overkill, om du inte har seglat rena slalombrädor innan och skall ta steget ner från en 145 litare.

    Tror du bara gör dig en otjänst, om du hoppar på ett sådant fullblod..

    Ledsen om jag är lite kategorisk, men jag tror faktiskt inte det är en bra kombo för dig.
    Sedan måste du byta ut alla master och segel till 100% kol och fullcambarade segel för att utnyttja brädans egenskaper. Sedan har vi inte börjat prata om att du behöver 2-3 fenor för 1000 kr /st heller :ooo: :shocked:

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 14:27

    Knatte: Ähum…Speedare e väl inte kända för o va gippkungar direkt:grin: . Om JP brädorna e svårkörda eller inte har jag ingen aning om, men rent generellt så brukar väl brädor av denna typ beskrivas som “hyffsat lätt körda” i tester. Sen att man bör ha ordentliga fenor, segel och master för att få ut det sista är helt korrekt, men man behöver ju inte ha det nyaste/värsta.
    Jag skulle gärna höra “Björnens” åsikt i ämnet då jag har för mig att han gick från nån 125 liters “Freeride” till iSonic 76 typ…

  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 14:38

    Det som spelar roll är väl vad Spray vill ha sin lilla bräda till. Han har ju antytt att han vill lära sig gippa och visst har jag aldrig egentligen upplevt någon bräda som svårgippad om man seglar den med fart och lagom stort segel men det finns ju ändå skillnader.

    Sen spelar det roll hur man seglar. Många seglar med hängselelinorna ganska långt fram, vilket betyder att de alltid seglar lite utskotat och seglar man på det viset så upplevs många snabba brädor som nervösa och svårseglade när de seglar rakt fram eftersom det inte blir tillräckligt tryck på mastfoten, medan folk som har linorna längre bak inte upplever några problem alls.

  • bjornen

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 15:34

    @kinetic 523715 wrote:

    Knatte: Ähum…Speedare e väl inte kända för o va gippkungar direkt:grin: . Om JP brädorna e svårkörda eller inte har jag ingen aning om, men rent generellt så brukar väl brädor av denna typ beskrivas som “hyffsat lätt körda” i tester. Sen att man bör ha ordentliga fenor, segel och master för att få ut det sista är helt korrekt, men man behöver ju inte ha det nyaste/värsta.
    Jag skulle gärna höra “Björnens” åsikt i ämnet då jag har för mig att han gick från nån 125 liters “Freeride” till iSonic 76 typ…

    Nästan rätt: Jag skaffade en mindre bräda AHD maxxride Gick från 150l 76cm bred till 92l 60 bred. Storleken på brädan var ok men hade köpt helt fel segel (5,8 våg) skulle nog ha haft ett större freeridesegel med bra bottendrag. Jag skulle nog rekomendera runt 90-100l (60-65 bred) om du ska ha kvar stora brädan och segla i V-ås. Blir perfekt med ditt 6,5 när det blåser lite mer. Jag skulle inte gå på en 55 bred bräda (ca 80l) inte för att det är så mycket svårare men det blir väldigt lite seglat med den tror jag. När 145:an känns för stor så kanske det inte är tillräkligt mycket för att 80:an ska kännas rolig. Steget blir väldigt stort från 145 till 80 tycker jag.

    //Björn

  • Knatte

    Gäst
    3 januari, 2009 vid 15:51

    @kinetic 523715 wrote:

    Knatte: Ähum…Speedare e väl inte kända för o va gippkungar direkt:grin: . Om JP brädorna e svårkörda eller inte har jag ingen aning om, men rent generellt så brukar väl brädor av denna typ beskrivas som “hyffsat lätt körda” i tester. Sen att man bör ha ordentliga fenor, segel och master för att få ut det sista är helt korrekt, men man behöver ju inte ha det nyaste/värsta.
    Jag skulle gärna höra “Björnens” åsikt i ämnet då jag har för mig att han gick från nån 125 liters “Freeride” till iSonic 76 typ…

    Nä, jag vet detta med gippandet :laugh: :laugh: :laugh:
    Jag vet att tidigare JP slalom ansågs vara svårkörda, fast potensionella om du klarade av att segla dessa. Designade för typ 100 + kg Micah Bucaniz som utvecklade dessa.. Dvs svårkörda i en redan svårkörd brädgrupp.

    Min svar byggde på att vi redan tycker att Supersporten kanske var lite overkill. Nu är Spray sugen på något som är mindre och ännu hårigare att segla på…:blush:

    Tror även Björnen gick in i sitt brädköp med helt andra bräd/seglingskunskaper då han hade seglat en del tidigare väl???:tongue:

  • pgvirtual

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 16:14

    Spray, gör dig själv en tjänst och glöm allt vad “tävlings slalom” heter, oberoende av storlek. Om orsaken att de ser intressanta ut är att de är billiga i förhållande till nypris så beror det på att inte ens erfarna och kunniga surfare bryr sig om att skaffa så specialiserade och ömtåliga grejer.

    Ha litet is i magen och slå till när det dyker upp en 100 – 105 liter freeride/ freemove /FSW. Priset för begagnade brädor av den här typen kan vara litet högre eftersom det är en brädtyp som passar de flesta, det finns ett sug på marknaden.

  • spray

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 16:16

    Är JP slalom helt uteslutet om jag behåller min 145litare X-cite ride och fortsätter öva på den?

    Är verkligen JP slalom brädan mycket skörare än min x-cite riide? DET skulle isåfall vara en stor nackdel.. Kastfall får man ju flera gånger man kör i princip.

    @Bjornen 523720 wrote:

    Jag skulle nog rekomendera runt 90-100l (60-65 bred) om du ska ha kvar stora brädan och segla i V-ås. Blir perfekt med ditt 6,5 när det blåser lite mer. Jag skulle inte gå på en 55 bred bräda (ca 80l) inte för att det är så mycket svårare men det blir väldigt lite seglat med den tror jag.

    Hej å tack för åsikterna. Men ditt inlägg talar lite emot sig, kolla specen på brädorna;

    Slalom IV 60 (84Liter)
    Length: 240 cm /7’10”
    Width: 60 cm /23.6″
    Volume: 84 liters
    Weight
    ±6% PRO:
    5.3 kg/11.7 lbs
    Fin (Tuttle) –
    Shaper: W. Gnigler
    Sails: ideal: 5.8-7.2
    Sails rec.: 5.4-7.



    Slalom IV 68 (104liter)
    Length: 240 cm /7’10”
    Width: 68 cm /26.8″
    Volume: 104 liters
    Weight
    ±6% PRO:
    6.1 kg/13.4 lbs
    Fin (Tuttle) –
    Shaper: W. Gnigler
    Sails: ideal: 7.2-8.4
    rec.: 6.7-9.0



    Det konstiga med JP Slalom IV är väl att minsta rekomenderade på 104litaren är 6,7kvm segel. Det känns för stort!!! Segel “range”:en på 84Litaren känns mycket bättre; 5,4-7,0kvm.

    Men 84liter känns väldigt litet som ni säger.
    Om jag väljer en 104litare, kan jag då köra 5,5kvm segel på den, eller vad händer om jag väljer för litet segel?

  • andersbq

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 16:26

    Du är helt fel ute, lyssna på knattes råd!

    Slalombrädor är kanon för att segla snabbt, med stora segel. Svåra att gippa och omtåliga. En 80-liters slalom är 6,5 camber ett perfekt segel, ger runt 35-40 knop i toppfart.
    Men en 80-liters vågis, bäst med 4,7m2, svänger på en 50-öring, toppar i 25 knop. Helt annat koncept, helt annorlunda upplevelse. Båda kul men på olika sätt, men inget att rekommendera för nybörjare som vill lära sig gippa. Satsa på en snäll 110-litersbräda istället.

  • Knatte

    Gäst
    3 januari, 2009 vid 16:33

    Är verkligen JP slalom brädan mycket skörare än min x-cite riide? DET skulle isåfall vara en stor nackdel.. Kastfall får man ju flera gånger man kör i princip.

    Otroligt mycket skörare bräda, men det väger ju ca 50 % av din eller mindre också..

    Det konstiga med JP Slalom IV är väl att minsta rekomenderade på 104litaren är 6,7kvm segel. Det känns för stort!!! Segel “range”:en på 84Litaren känns mycket bättre; 5,4-7,0kvm.

    En slalombräda som Anders säger, seglas enormt överriggad och nästan bara på undanvindar. Därför har du typ 1-1.5 kvm större segel på en slalombräda jämnfört med en vanlig freeride/FSW bräda. För att behärska denna teknik så du var stark/stor och våghalsig..:smirk:

  • spray

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 16:35

    Okey jag får ta och tänka om då eftersom ni avråder så starkt. Trodde inte slalombrädorna var så svårkörda och ömtåliga som ni skriver.

    Finns någon starboard som skulle passa mina behov? Har letat men inte hittat någon.. Starboardbrädorna är så snygga, om man nu ska ta med det som aspekt.
    Annars en JP.

    Kanske ska satsa på en JP 116L supersport ändå. Men tycker 116liter känns ganska stort ändå, inte någon jätteskillnad mellan 145 och 116.

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 16:49

    Spray: Jag tycker att det är dax att du avslutar tråden o bestämmer dig SJÄLV för vilken brädstorlek/brädtyp DU vill ha…Man kan dra vissa paralleller med bilköp, många gånger vill man ha “den värsta” modellen (tex en M eller en RS osv) men det faller på priset eller de högre servicekostnaderna eller nåt helt annat…Jag säger så här: Jag sk*ter i service/försäkringskostnaderna osv om jag vill ha just en sådan bil, sen att jag inte utnyttjar prestandan till hälften ens kvittar, man köper sig mer en känsla/vetskap att potentialen finns där…Det är lite samma sak med surfbrädor, köper man en “mellanmodell” så kanske man går o fnular i stil med “Jag skulle nog ändå köpt den där andra brädan fast de sades att den inte passade mig, jag skulle ha tagit detta beslut själv”. Så köp nu den bräda som du vill, det e ju trots allt du som skall segla med den o ingen annan…Sen har du fått en del råd o tips här, men man ger ofta råden utifrån sig själv…Du kanske borde testa lite olika brädor så du känner eventuella skillnader, jag är rätt övertygad om att du klarar av att segla samtliga brädstorlekar som nämnts i tråden, så jäkla mycket svårare är det inte att segla en “liten” bräda…Jag hade ett liknande dilemma för många år sedan, blev idiotförklarad av andra surfare för att jag alltid körde “tokiga segelstorlekar” på “konstiga brädstorlekar”, men det funkade ju bevisligen…I höstas tex när det tryckte på bra o min bror var med i Habo så valde jag 6.8 medan de andra surfarna rådde nåt kring 5 absolut max 5.5. Min bror som har äldre segel (anno -94 modell “racing”) ville först ta 5.0, men jag rådde honom att ta hans största (6.0), o mycket riktigt absolut inga problem att hålla det, fanns mer o ta sa han till o med. Han var själv förvånad över att det gick så lätt o bra, nu vet jag iofs hur duktig/dålig min bror va när han surfade som mest så med det i minnet antog jag att han skulle klara det galant…

Sida 3 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.