Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

• pgvirtual

Medlem
    4 januari, 2009 vid 13:47

Spray, plocka åt dig Eliminator 103:an! Den passar dig bra flera år framåt, och priset är inte helt fel. Du har kanske råd med ett extra segel?

• spray

Medlem
    4 januari, 2009 vid 17:32

Exocetbrädorna är säkert jättebra, nu kanske ni tycker jag är petig men jag gillar inte den babyblå färgen.. :/ Annars verkar det vara en toppenbräda, perfekt segel range etc. Surfen har talat sig varm om dom också.

Jag är fortfarande sugen på slalombrädan men jag måste väl inse att den inte passar mig.

Fått erbjudande om en 2007års JP supersport men blir ändå för dyrt, 8000kr. runt 6000kr känns mer överkomligt. Jag vet ju hur mycket brädan är värd efter två sesonger…

Gah jakten går vidare.
    Nu vet jag iallefall tack vare Er att jag ska ha en bräda runt 100 liter. Och då hoppas jag att man inte sjunker till botten mellan vindbyarna..

• rasmus_w

Medlem
    4 januari, 2009 vid 19:33

@Spray 523853 wrote:

Nu vet jag iallefall tack vare Er att jag ska ha en bräda runt 100 liter. Och då hoppas jag att man inte sjunker till botten mellan vindbyarna..

Det lär du inte göra, även om man utan vidare kan få en bräda att kännas 20-30 liter mindre genom att stå på fel ställen och ha dålig bålstabilitet. Jag som väger ca 10 kilo mindre än du brukar lyckas parkera brädor på 70-75 liter på botten om det blåser alldeles för lite, min 86:a kan hamna på botten om det knappt är mer än fendjupt men på midjedjupt vatten hamnar den inte på botten.

• tim-eriksson

Medlem
    4 januari, 2009 vid 19:45

n72849156912859903744lw5.th.jpg

Parkerar min 98 liters Freewave nära botten… Och jag väger 75 kg… 😉

Spray, varför kolla på så dyra och nya saker!? Finns ju massor av beg som kommer upp här på steffo. T.ex f2 brädan verkar ju passa dej som du säger? Halv priset av den du kollar på !

men men… förstår om det är skönt med kartongny också 🙂 Men det har jag inte råd med…

• spray

Medlem
    4 januari, 2009 vid 20:14

Äntligen har jag köpt bräda, kanske lite djärvt val, men det blev en Fanatic Falcon Speed som jag hittade bättre beggad. 68liter bara men den skulle tydligen kännas bra mycket större än vad den var så killen jag köpte den av.
    Så snart blir det till å surfa fort!

Tack för all hjälp 🙂

• surfen

Medlem
    4 januari, 2009 vid 20:18

@Tim.Eriksson 523871 wrote:

n72849156912859903744lw5.th.jpg

Parkerar min 98 liters Freewave nära botten… Och jag väger 75 kg… 😉

Ja du Tim! Antingen ljuger din våg eller så har du en massa hål i din bräda så den har tagit in vatten? För jag får knappt min 83 liters bräda att sjunka så där djupt i skitvind;=) Men hur som helst en äkta RYSSplaning är det i alla fall!!!
    Jag väger 78-80kg beror på hur många digestive jag har satt i mig före surfet…..
    Ps kom ner till skaris nu på måndag tisdag och kör lite isbräda med oss gubbar istället.

surfen

• jps

Medlem
    4 januari, 2009 vid 20:19

Det var ju ett väldigt stort och oväntat steg att ta. Många bra råd i denna tråd om vilken nästa bräda skulle kunna vara. Sedan tar du detta steg.

Mig inte riktigt förstå…

• Knatte

Gäst
    4 januari, 2009 vid 20:25

@JPS 523876 wrote:

Det var ju ett väldigt stort och oväntat steg att ta. Många bra råd i denna tråd om vilken nästa bräda skulle kunna vara. Sedan tar du detta steg.

Mig inte riktigt förstå…

Ha, ha, ha… Nä, om Spray har köpt en 68 liters Falcon speedbräda så var det en oväntat vändning..:smile:
    Ser fram emot spännande seglingsrapporter till våren. Du kanske skulle fundera på en bräda mellan 68 liter och 145 liter :tongue:
    Jag har seglat sedan Hedenhös och hade inte köpt en bräda med sådan lite volym.

• surfen

Medlem
    4 januari, 2009 vid 20:31

@Spray 523874 wrote:

Äntligen har jag köpt bräda, kanske lite djärvt val, men det blev en Fanatic Falcon Speed som jag hittade bättre beggad. 68liter bara men den skulle tydligen kännas bra mycket större än vad den var så killen jag köpte den av.

Tack för all hjälp 🙂

OJOJ, Nu blir det fart på Siljan när årets kulingar börjar, tror knappast du kommer att få igång den före 15m/s. Men ett par riktiga RACE segel till den så blir det kanon.

surfen

• kinetic

Medlem
    4 januari, 2009 vid 20:40

Spray: Ojoj…you got some big balls:grin: . Falcon Speed får du garanterat noll i ”overlap” i kombo med din 145-liters pråm…Om du nu verkligen slagit till på en Falcon så vill jag säg att jag tyckte att mitt förslag på en ”80-litrare” var djärv, men då tänkte jag kanske inte i första hand på ett ”slalom spjut”. Hur som helst se till o ta dig till ”säkra” surfställen när du testar brädan första gångerna, förslagsvis Torkelstorp, Haga, Habo eller Klagshamn. Eller håll dig åtmoinstone på grunt vatten..Min gissning är att du planar fint redan vid 10m/s med en Falcon, dock så är den nog knepigare än en 80-liters bräda…

• htn

Medlem
    4 januari, 2009 vid 20:42
    Spray;523874 wrote:
    68liter bara men den skulle tydligen kännas bra mycket större än vad den var så killen jag köpte den av.

Tack för all hjälp 🙂

Hardcore.
    Falcon Speed 68 bredd 48 cm?
    Komplettera med en bräda runt 100 liter…
    /HTN

• kinetic

Medlem
    4 januari, 2009 vid 21:15

Man kan väl säga så här: Spray lyssnade på råden o tog sedan sitt eget beslut, helt på egen hand:grin: . En sak är säker: han lär klara sig i bra många år framöver på denna bräda som minsta bräda, typ forever:grin:. Jag ser fram emot ett första intyck av brädan, men se för guds skull till att du håller dig på ”stådjupt” vatten, lagom vind (ca 10m/s) o vänta tills våren kommer….

• booman

Medlem
    4 januari, 2009 vid 21:20

@Spray 523874 wrote:

Tack för all hjälp 🙂

Helt galet!:grin: Men lycka till! Nu väger inte jag ca 70-75 kg utan runt 90. Det minsta jag kört (på insjö iofs) är 113L och det var inte det lättaste. Nu har jag skaffat en slalom på 126L och en freeride på 125L, -07 båda två. Kompletta med passande fenuppsättning och segel… Mindre går inte jag på i inlandet…
    Det var, som sagt tidigare, ett häftigt val och än en gång, lycka till…

• carl-r

Medlem
    4 januari, 2009 vid 21:27

Det var väl ingen högoddsare egentligen eller?
    Spray, den där kommer du få skitmycket nytta av under din studieperiod! Den gör sig sjukt bra på väggen i studentrummet.

• bjornen

Medlem
    4 januari, 2009 vid 21:30

Vet inte men jag ser bara den där reklamen framför mig:

”do I go all in ?”

Undra föresten vem den lyckliga säljaren är ? Kanske kan få en slant för att sälja min 😉

Sida 5 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.