Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

  • carl-r

    Medlem
    5 januari, 2009 vid 11:08

    Jag kör franskt, min bäste herr BMW. 😉
    Dessutom hade jag köpt en Corvette ’73 om jag hade haft 600″ över och sen sparat resten till familjens utgifter, å några uppsättningar bakdäck kanske.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2009 vid 11:17

    @kinetic 523974 wrote:

    Rasmus W: Försök o gå in i en gipp i fullt tryck med vald segelstorlek, brädan flyger ju fram så det är absolut inte lätt att få kanten att bita, skiten vill liksom hoppa upp…

    Ok, enda undantaget är när det går riktigt fort på slören. Även Dunken och company skotar ju ut en liten aning innan gippen. Själv seglar jag sällan så fort utan tycker att ett av de enklaste sätten att få till en bra gipp är att slöra en stund med bra tryck i riggen innan jag försöker få kanten att bita.

  • gustav-s

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 17:36

    Spray, trodde aldrig att jag skulle skriva detta men i det här fallet skulle du ha lyssnat på Tim Eriksson. Han verkar ha ett behov av att skriva minst ett svar i varje tråd men i det här fallet så håller jag med honom. Gick själv från 152 liter till en stor vågis på 98 och det hoppet kändes ordentligt stort i början.

  • dr-masse

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 12:15

    @Spray 523874 wrote:

    Äntligen har jag köpt bräda, kanske lite djärvt val, men det blev en Fanatic Falcon Speed som jag hittade bättre beggad. 68liter bara men den skulle tydligen kännas bra mycket större än vad den var så killen jag köpte den av.
    Så snart blir det till å surfa fort!

    Tack för all hjälp 🙂

    Något som genom alla år har hjälpt mig personligen är att använda konfen som en källa till kunskap när det gäller att få ihop sin prylgarderob i vår sköna sport.

    Från det betydligt mer plattvattenorienterade “kit” jag en gång hade till att idag fokusera rätt hårt på vågor har balansen mellan eget sökande och andras råd och erfarenheter varit helt fenomenal.

    Jag tycker att det är då konfen varit som allra bäst, och det har till stor del gjort att jag hittat väldigt rätt med de brädor och segel jag har idag. Kul att diskutera, dessutom.

    Ett annat alternativ är att starta en tråd för att ta tillvara på denna kunskapskälla och sedan skita blankt i de råd man får (där de flesta är vettiga, enligt min mening).

    Lite skönt, på sätt och vis, men jag hoppas faktiskt att andra ägare till 145-liters plankor som anser sig vilja jobba på sina jippar inte tar intryck och går och handlar en 68-liters speedplanka trots att den “enligt säljaren känns betydligt större” som sin andra bräda här i livet.

    Stora doser tålamod, uthållighet och envishet ligger nu framför dig. Dock verkar det finnas gott om det, så jag hoppas du får ordning på prylarna och får njuta av farten. :tongue:

    Till er andra med liknande tankar och utmaningar – lyssna lite på konfens kunskap. Allt är inte rätt, såklart, men oftast är det ganska lätt att läsa ut vad som är verkar vettigt.

    Själv har jag numera, efter mer än 20 år i sporten, valt att fokusera närmast helt på prylar som utifrån mina förutsättningar gör det enkelt och hjälper mig i min segling och utveckling. Utmaningen ligger i förhållandena och min egen förmåga, och den behöver all hjälp den kan få. Jag borde ha tänkt så långt, långt tidigare.

    Jag sneglar alltsomoftast på ett fortåkarkit, har ju haft det förr. Tid och pengar är dock begränsande faktorer, men skulle jag handla så skulle jag knappast köpa en mindre slalombräda än runt 90 liter…

  • spray

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:04

    Sorry, Jag var bara tvungen å se hur folk skulle reagera, skönt att driva lite med Er 🙂


    Jag jagar nu följande brädor på begagnat marknaden:

    Starboard Isonic/Flare/Futura/Kode, JP Supersport,
    Volym ca 100-115liter
    Segel range vill jag ha cirkus mellan 7,5-5,0
    Bredd mellan 60-65cm

    Har du någon sån här bräda tillsalu i bra skick till bra pris (eller någon liknande modell) så är ni välkomna och PM:a mig..

  • svennebanan

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:07

    @Spray 524314 wrote:

    Sorry, Jag var bara tvungen å se hur folk skulle reagera, skönt att driva lite med Er 🙂


    Jag jagar nu följande brädor på begagnat marknaden:

    Starboard Isonic/Flare/Futura/Kode, JP Supersport,
    Volym ca 100-115liter
    Segel range vill jag ha cirkus mellan 7,5-5,0
    Bredd mellan 60-65cm

    Har du någon sån här bräda tillsalu i bra skick till bra pris (eller någon liknande) så är ni välkomna och PM:a mig..

    ja det livade ju upp årets tråkigaste arbetsdag;).

  • surfen

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:13

    @Spray 524314 wrote:

    Sorry, Jag var bara tvungen å se hur folk skulle reagera, skönt att driva lite med Er 🙂


    Jag jagar nu följande brädor på begagnat marknaden:

    Starboard Isonic/Flare/Futura/Kode, JP Supersport,
    Volym ca 100-115liter
    Segel range vill jag ha cirkus mellan 7,5-5,0
    Bredd mellan 60-65cm

    Har du någon sån här bräda tillsalu i bra skick till bra pris (eller någon liknande) så är ni välkomna och PM:a mig..

    Hahaha, Trodde du hade fått hjärnsläpp, fyndigt, livade upp i vinterkylan! Reaktion blev det i alla fall. 😉

    surfen

  • spray

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:15

    @surfen 524318 wrote:

    Hahaha, Trodde du hade fått hjärnsläpp, fyndigt, livade upp i vinterkylan! Reaktion blev det i alla fall. 😉

    surfen

    Ja nejdå.. Jag är fortfarande lite sugen på din Exocet crossbräda, om det nu inte vore för färgen.:smile: Men men man kanske ska tänka lite på surfet istället för utseendet. Måste fundera vidare.

  • htn

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:18
    Spray;524314 wrote:
    Sorry, Jag var bara tvungen å se hur folk skulle reagera, skönt att driva lite med Er 🙂

    Det var ju nästan kul…
    Ska du ha så många nya brädor?
    /Henrik T.

  • dr-masse

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:26

    Nästan kul? Det var riktigt roligt! 😀 Själv klev jag rakt ner i besserwisserträsket, vilket alltid är välbehövligt.

  • benx

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:27
    Spray;524314 wrote:
    Sorry, Jag var bara tvungen å se hur folk skulle reagera, skönt att driva lite med Er 🙂

    Haha jag tycker att de va bästa skämtet på länge!

  • ludde_l

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:36

    HAHA, sjukt kul! Du gjorde min dag iaf, mer sånt …eller inte!

  • Knatte

    Gäst
    7 januari, 2009 vid 14:43

    Bra skämtat Spray :laugh: Man kunde ju aldrig veta ifall du hade slagit till på falcon speed eller inte….

  • rasmus_w

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:43

    Du fick helt klart en bunt av oss att börja spana efter tecken på att nån hackat ditt konto, men det verkade ju inte så. 🙂

    Fast jag föreslår att du sltryker iSonic från önskelistan och ersätter med S-type. Nästan lika snabb men mer gjord för att vanliga dödliga ska kunna ganska segla fort utan att hålla 7.5 i 15 m/s eller vad nu speedarna gör. Fanatic Hawk är en annan bräda av det slaget som nästan bara har fått beröm i testerna.

    Och så den där Goya-95:an då, som du inte verkar gilla. 🙂

  • booman

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:57

    “Du skämta med mig aprillo va’!”:tongue: va grymt…

    Hoppas du hittar nåt lämpligt som du får riktigt kul med…

    Ha de gott o god fortsättning Spray…

Sida 7 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.