Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mindre mängd sjögräs i TT i år?

  • speedan

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 09:31

    Då kanske vi kan använda raka fenor mer:laugh:

  • imported_macts

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 11:46
    SPEEDAN;602815 wrote:
    Då kanske vi kan använda raka fenor mer:laugh:

    Tja, kanske…men då ökar risken att köra på en av de 450 stenar som Anders BQ har hittat:-(

  • macedu

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 12:00

    É det inte det ena så är det det andra :grin:, mao så visste BQ om detta då han märkt upp stenarna 😀

  • jester

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 12:03

    90% av stenarna är antingen såpass djupa att dom inte är ivägen vid normalt vattenstånd, eller såpass nära stranden att dom inte kommer i spel. Om man inte heter Anders iaf.. 🙂

  • lex-luthor

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 09:40

    Tror inte mängden sjögräs påverkas av det som skrivs i artikeln i GP. Däremot kan kanske mängden annan “gucka” minskas som följd av detta.
    Sjögräset tyder väl mer på att det är god vattenkvalitet.

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 10:28

    OK, men att det varit bottenfryst spelar nog större roll, va? Sist det var mycket is, så körde vi med raka fenor fram till slutet av juli. Förra året var det sjögräs hela våren…

  • glader

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 11:13
    Lex Luthor;603254 wrote:
    Sjögräset tyder väl mer på att det är god vattenkvalitet.

    Miljögifter är säkert inte bra för sjögräsväxt. Jag dock en känsla av att t.ex. övergödning i jordbruk ökar mängden. Min bild är att det är mer sjögräs nu än för 20 år sedan. Kanske är observationen påverkad av ett antal mycket milda vintrar. Blir intressant att se hur det blir i år.

  • getwet

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 13:52

    Det jag snokat reda på som är godis för sjögräs är ingen is vilket bidrar till ökad fotosyntes. Många tror att växter är styrda av temperaturen men det är i största grad ljuset som styr deras schema. Ingen is, mycket ljus.
    Övergödning är självklart en stor bidragande orsak, ett av våra största problem idag för framförallt kustnära områden. Utdikningar på land (marken/växter hinner inte ta upp kvävet, raka åar/flöden istället för långa slingrande naturliga flöden) samt utökade utsläpp en av de största bovarna. Utdikningar och ökade kväve utsläpp är den absolut största anledningen till det vi kallar algblomning på sommaren, som inte alls egentligen är en alg utan en bakterie.

    Jag har även läst ytterligare om en teori (jag tvivlar på den men kan vara korrekt) är att när isen lägger sig på grunt vatten och sedan islossningen sker så tar den ofta med sig sjögräs inklusive rötter. Mig veterligen växer det bara “ålagräs” just på grunda områden, dit ljuset når. Det tar då en lång tid innan “ålagräset” hinner komma upp igen…….Jag vet inte säkert men det är en teori jag läst om iaf.

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 13:58

    Finns iaf hopp om att kunna använda raka fenor iaf! *hoppas*

  • getwet

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 14:04
    Jester;602810 wrote:

    Japp det gör du, lite iaf.

    Alger är inte det samma som sjögräs, helt olika. Alger i sin tur trivs utmärkt i vatten med mycket nitrat eller nitrit. Detta bildas av föroreningar och vattenomsättningen är låg. Detta känner varenda akvarist till, byter man inte vatten i akvariet till vissa delar konstant så blir det blixtsnabbt alger överallt. Balansen är fel helt enkelt. I ett friskt akvarium med låga halter av nitrat/nitrit så växer algerna till mycket långsamt och med en perfekt balans knappt alls. Däremot växer sjögräset (läs ålagräs) på som vanligt om den bara får sin näring och ljus.

    Så vad artikeln påpekar är att med ett bättre vattenflöde så minskar också algtillväxten eftersom nitrat/nitrit minskar.

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 14:32

    Ja visst faen.. Så är det juh. Har glömt lite sen min akvarieperiod. Men då hoppas vi på en eller bägge av is-teorierna istället…

  • lasso

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 22:51

    >>Vad kul det vore att få uppleva TT utan sjögräs; har nästan inga minnen av hur det är att köra med rak fena….vore kanon

  • seve1000

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 06:46
    Lasso;603361 wrote:
    >>Vad kul det vore att få uppleva TT utan sjögräs; har nästan inga minnen av hur det är att köra med rak fena….vore kanon

    Det vore kul om sjögräset i alla fall kunde ge oss början av säsongen med raka fenor. Hoppas bara man inte smäller på en sten med rak fena!!!

  • lasso

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 07:47

    nu har du en fena per sten i TT Henrick, så det borde vara ok…

  • klang

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 19:00

    Märks att du kommit igång med plugget 😉

    getwet;603287 wrote:
    Japp det gör du, lite iaf.

    Alger är inte det samma som sjögräs, helt olika. Alger i sin tur trivs utmärkt i vatten med mycket nitrat eller nitrit. Detta bildas av föroreningar och vattenomsättningen är låg. Detta känner varenda akvarist till, byter man inte vatten i akvariet till vissa delar konstant så blir det blixtsnabbt alger överallt. Balansen är fel helt enkelt. I ett friskt akvarium med låga halter av nitrat/nitrit så växer algerna till mycket långsamt och med en perfekt balans knappt alls. Däremot växer sjögräset (läs ålagräs) på som vanligt om den bara får sin näring och ljus.

    Så vad artikeln påpekar är att med ett bättre vattenflöde så minskar också algtillväxten eftersom nitrat/nitrit minskar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mindre mängd sjögräs i TT i år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.