Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mistral
-
mistral
Publicerad av anonym-anvandare på 26 december, 2002 vid 17:31Hej, undrar om en mistral explosion, 130 liter, från 94 + orginal boardbag är värd 2500?
anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Hej
Det behöver inte vara ett helt orimligt pris.
Beror på skicket på brädan och medföljande boardbag.
Om du använder försäkringsbolagens beräkningsmodeller med 20% avskrivning/år skulle brädan efter 5 år vara värd 0 kr. Den har givetvis ett värde efter det om den fungerar och inte är i behov av alltför stora lagningar.
Behöver du byta ut stropparna ökar totalpriset med ca 600 kr
Räknar man med att bagen kan vara värd 400-500 kan det enligt anses som skäligt med 2000 för en felfri bräda.Mistral har ett typfel, de blir mjuka i däcket mellan bak-och framstropparna. Detta leder till att brädan spricker och till sist går av. Det innebär en tämligen omfattande lagning om det skall göras rätt (1000-1500 kr).
Mitt råd:
Kolla så den inte är mjuk i däcket eller under padsen och att stropparna är fungerande.Resten är en förhandlingssak
/christian
-
Ähh nu tänker du nog lite fel. Tror inte man räknar av 20 % på nypriset varje år, utan på värdet från föregående år.
Dvs en bräda du köper ny för 10000 är värd 3300 efter 5 år.Men jag kan ha fel….
-
är det den på HSF?
Det blir väl 3000 för den om du ska ha boardbag.
-
Nej säger jag, den är inte värd 2000 utan snarare 1000-1500 enligt mig. För 2000 skulle jag inte nöja mig med nått äldre än 97, oavsett skick.
Logga in för att svara.