Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mkt angenämt problem

  • Mkt angenämt problem

    Publicerad av mes på 29 augusti, 2006 vid 10:53

    Min fru kläckte ur sig häromdagen…”-Jag vill börja kita”.
    Jag blev lite paff och visste inte vad jag skulle säga. Hon har väl insett efter 15 år tillsammans att jag inte kommer att sluta surfa och att jag kommer att försöka få med barnen ut på vattnet. Nu har jag aldrig kitat men är lite sugen pga att jag inte utvecklas ett jota i vindsurfingen.
    Jag undrar vad ni anser om att lära sig ws kontra kite…vilket är enklast för en total nybörjare? Jag misstänker att det är enklare att glida runt på en fet bräda än att kita!? Jag har nog tänkt att testa kite och utgår från att jag lär mig det i princip på en gång…ser ju lätt ut…duh…men frugan som aldrig stått på en bräda och är vattenofob vet jag inte riktigt vad jag ska rekommerdera…kite eller ws? Behövs mer muskler för kite än för ws i nybörjarstadiet?
    Barnen råkade se folk som kitade när jag surfade med 5.7 i full spätta och dom pratade bara om kite….hmmm… Dessutom så blir det ju mindre packning i bilen framöver med några kitar istället för ws-utrustning…
    Nå’n som har kloka ord?
    Jag bor nära massa låååånggrunda ställen så det är inget problem.
    🙂

    Oregistrerad svarade 17 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jeppo_f

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:21

    Jag har vindsurfat i 10 år, och började kita förra sommaren, främst för att slippa lättvindskitt för vindsurfing.
    Nu har jag en 16-kite, och 5.8 som största vindsurfingsegel, och det funkar skitbra.

    Min uppfattning är att det är mycket lättare att lära sig kite än vindsurfing. Man kan stå på land och lära sig hantera draken, när man kan det börjar man bodydragga, och till slut börjar man köra med bräda.
    Det blir inte så mycket nytt på en och samma gång som med vindsurfing, där man ska hålla koll på var man står på brädan, hur man håller riggen, varifrån vinden kommer osv.

    Sen kan ju kitesurfingen upplevas som lite läskig i början (och sen också för all del), eftersom man inte blir av med draget så lätt.
    Ett vindsurfingsegel är ju bara att släppa om det är på väg att gå överstyr.

    Nä, skicka iväg henne på en kurs och se vad hon säger!
    Eller gå en tillsammans om nu du också är sugen.

    Oj! Nu håller jag visst på att rekommendera kite på ett WS-forum. Ajajaj… Till mitt försvar får jag väl säga att jag aldrig skulle välja kite före WS-kit när det blåser mycket. Men det är roligare att ha bra tryck i kite än att åka runt och guppa med 5.8-segel, eller åka fram och tillbaka med en freeridebräda och 8.0-segel som man ändå inte kan göra nått kul med.

    Fasen också! Nu dissade jag visst alla freeridare också! Bäst jag slutar komma med några mer råd…

    /jeppo

  • ollefax

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:22
    mes wrote:
    Min fru kläckte ur sig häromdagen…”-Jag vill börja kita”.
    Jag blev lite paff och visste inte vad jag skulle säga. Hon har väl insett efter 15 år tillsammans att jag inte kommer att sluta surfa och att jag kommer att försöka få med barnen ut på vattnet. Nu har jag aldrig kitat men är lite sugen pga att jag inte utvecklas ett jota i vindsurfingen.
    Jag undrar vad ni anser om att lära sig ws kontra kite…vilket är enklast för en total nybörjare? Jag misstänker att det är enklare att glida runt på en fet bräda än att kita!? Jag har nog tänkt att testa kite och utgår från att jag lär mig det i princip på en gång…ser ju lätt ut…duh…men frugan som aldrig stått på en bräda och är vattenofob vet jag inte riktigt vad jag ska rekommerdera…kite eller ws? Behövs mer muskler för kite än för ws i nybörjarstadiet?
    Barnen råkade se folk som kitade när jag surfade med 5.7 i full spätta och dom pratade bara om kite….hmmm… Dessutom så blir det ju mindre packning i bilen framöver med några kitar istället för ws-utrustning…
    Nå’n som har kloka ord?
    Jag bor nära massa låååånggrunda ställen så det är inget problem.
    🙂

    Vindsurfade förut, sen skulle jag köpa en kite för lättvind, nu har jag bara kites, men nu när jag ser vindsurfare lbir jag lite sugen igen.

    Kite är lättare att lära sig, kräver inte lika mycket muskler (man är nästan alltid i krokad). Det är farligare att lära sig, småskadorna är väll ungefär lika, men risken för allvarliga skador (läs dödsfall och liknande) är större med kite.

  • mes

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 14:00
    Jeppo_F wrote:
    Jag har vindsurfat i 10 år, och började kita förra sommaren, främst för att slippa lättvindskitt för vindsurfing.
    Nu har jag en 16-kite, och 5.8 som största vindsurfingsegel, och det funkar skitbra.

    Min uppfattning är att det är mycket lättare att lära sig kite än vindsurfing. Man kan stå på land och lära sig hantera draken, när man kan det börjar man bodydragga, och till slut börjar man köra med bräda.
    Det blir inte så mycket nytt på en och samma gång som med vindsurfing, där man ska hålla koll på var man står på brädan, hur man håller riggen, varifrån vinden kommer osv.

    Sen kan ju kitesurfingen upplevas som lite läskig i början (och sen också för all del), eftersom man inte blir av med draget så lätt.
    Ett vindsurfingsegel är ju bara att släppa om det är på väg att gå överstyr.

    Nä, skicka iväg henne på en kurs och se vad hon säger!
    Eller gå en tillsammans om nu du också är sugen.

    Oj! Nu håller jag visst på att rekommendera kite på ett WS-forum. Ajajaj… Till mitt försvar får jag väl säga att jag aldrig skulle välja kite före WS-kit när det blåser mycket. Men det är roligare att ha bra tryck i kite än att åka runt och guppa med 5.8-segel, eller åka fram och tillbaka med en freeridebräda och 8.0-segel som man ändå inte kan göra nått kul med.

    Fasen också! Nu dissade jag visst alla freeridare också! Bäst jag slutar komma med några mer råd…

    /jeppo

    Hmmm…det är därför jag inte sett dig lättvindsdagarna i Torkels när jag bränner runt med min 7.0…jag hade samma tanke..att skippa lättvindsgrejorna och bara ha ett stort vågsegel kvar. Det är ju halvdassigt att bränna runt med 7.0 och inte kunna göra något speciellt kul…när man samtidigt ser en och annan kitare singla upp i luften.

    Det verkar ju som jag skulle kolla in kite lite närmare. Tydligen så är det en ny typ…bowkite blablahablabla som ska vara lättare att “skota ut”..depower hette det på fint språk.

    P.S Det är jag som försöker lära mig gippa med min gamla Score111 som nu är mjuk som en tvättsvamp mellan stropparna…

    Om jag börjar kita måste jag ju köpa ett par coola shorts att ha utanpå våtdräkten! Har man shorts utanpå på vintern oxå?

    Tack för bra råd!

    🙂 M

  • jeppo_f

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 18:15

    En annan fördel med att köra kite i lättvind är storleken på prylarna.
    Kör man max 5.8 klarar man alla segel på en vågbom med maxförlänging på ca 190 och 430-mast och neråt.
    Annars blir ju lättvindskittet separat bräda, mast, segel och bom.
    Mycket grejjer att släpa runt på…

    Nackdelen är väl att man inte blir lika slipad på segelsnurrandet och balansövningarna i lättvind.
    Allt sånt har man ju igen när det ska trickas i hårdare vind.

    Shorts vet jag inget om. Man måste dra en gräns nånstans! 🙂

    /jeppo

  • Oregistrerad

    Gäst
    29 augusti, 2006 vid 19:58

    JAg tycker det är underbart att freerida också. Varva med att kryssa högt upp för att sedan falla av på slörar, segla ett par korta vändor för att sedan bränna långt ut på vattnet, känna flytet, hur lätt grejerna känns, att vara i harmoni med utrustningen och vattnet och vinden. Det behöver inte nödvändigtvis hända mer, det är bara att njuta av att finnas till!
    Tomas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mkt angenämt problem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.