Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mobbing av centerbordssurfare på konfen!?

  • svennebanan

    Medlem
    3 april, 2008 vid 10:51

    @Träsurfarn 455930 wrote:

    Centerbordsmobbing eller inte på konfen?

    För att få hela historien om Kona (som numera representar centerbordsbrädor) på konfen så sök på Kona och börja läs från de första inläggen. De spårar ju ut totalt ganska tidigt då vissa glada Kona förespråkare försöker övertyga rutinerat folk om att Kona är bäst på allt. Den första försiktiga optimismen och intresset som fanns för Kona ibörjan på konfen försvann ju ganska snabbt efter mängder av tramsinlägg. De märkliga inläggen kring Konas absoluta förträfflighet har sedan dess fortsatt i olika former. Om det är något som gjort att det finns bad blood mot Kona så är det pga av det.

    Sen blir det ju inte heller bättre av att skriva saker som “mental ankdamm” osv. Skit i sånt. De blir ju bara duedumihuvenäduedumihuve onödigheter av det hela.

  • s19

    Medlem
    3 april, 2008 vid 11:10

    Tänkte bara lägga näsan i blöt och tillägga att

    BRÄDSEGLING=VINDSURFING
    VINDSURFING=BRÄDSEGLING!!!

    Till er som delar in det…
    Vad hette PWA´s föregångare tex? PBA (Professional BOARDSAILORS assosiation) Inte fan körde de i icke planingsvindar och knappt att man hade centerbordsbrädor då… Så snälla sluta skilja på brädsegling och vindsurfing…
    Det är bara olika namn/benämningar på samma sport!!

    Tillslut!! Här förekommer INGEN mobbning mot någon här inne tycker jag!! Sluta kasta sand nu på varandra!

    Linus

  • nachoman

    Medlem
    3 april, 2008 vid 11:35

    Äh… Jag tror att alla börjar bli lite frustrerade här på konfen! Nu när äntligen våren kommer så blåser det ju inget!!!

    Klart folk blir känsliga!

  • jonteasu

    Medlem
    3 april, 2008 vid 11:37

    @S19 455974 wrote:

    Tänkte bara lägga näsan i blöt och tillägga att

    BRÄDSEGLING=VINDSURFING
    VINDSURFING=BRÄDSEGLING!!!

    Till er som delar in det…
    Vad hette PWA´s föregångare tex? PBA (Professional BOARDSAILORS assosiation) Inte fan körde de i icke planingsvindar och knappt att man hade centerbordsbrädor då… Så snälla sluta skilja på brädsegling och vindsurfing…
    Det är bara olika namn/benämningar på samma sport!!

    Tillslut!! Här förekommer INGEN mobbning mot någon här inne tycker jag!! Sluta kasta sand nu på varandra!

    Linus

    Ett språk utvecklas faktiskt, så bara för att brädsegling och vindsurfing har betytt samma sak innan behöver det inte göra det längre.

    Annars så kan vi försöka definiera vindsurfing? Räcker det med att man styr med seglet/fötterna? Så om jag tar bort rodret på min jolle, vindsurfar jag helt plötsligt då?

  • nachoman

    Medlem
    3 april, 2008 vid 11:39

    Definition enligt Wikipedia
    “Windsurfing is a surface water sport using a windsurf board, also commonly called a sailboard, usually two to five meters long and powered by a single sail. The rig is connected to the board by a free-rotating flexible joint called the Universal Joint (U-Joint). Unlike a rudder-steered sailboat, a windsurfer is steered by the tilting and rotating of the mast and sail as well as tilting and carving the board. This method of controlling the board’s direction is called the free-sail system.”

  • peterka

    Medlem
    3 april, 2008 vid 11:40
    jonteasu;455983 wrote:
    Ett språk utvecklas faktiskt, så bara för att brädsegling och vindsurfing har betytt samma sak innan behöver det inte göra det längre.

    Annars så kan vi försöka definiera vindsurfing? Räcker det med att man styr med seglet/fötterna? Så om jag tar bort rodret på min jolle, vindsurfar jag helt plötsligt då?

    ja, om du ställer dig upp.

  • longboard

    Medlem
    3 april, 2008 vid 13:01

    Bilder på nya (coola) centerbordsbrädor:

    shopimage_922.jpg

    phantom_2008.jpg

  • mikaels

    Medlem
    3 april, 2008 vid 13:22

    @S19 455974 wrote:

    Tänkte bara lägga näsan i blöt och tillägga att

    BRÄDSEGLING=VINDSURFING
    VINDSURFING=BRÄDSEGLING!!!

    Linus

    Fast back in the days var det ju så att brädseglare seglade triangelbana (som jolleseglare), hade brädor på nästan fyra meter med bommar på nästan tre och hade deplacerande brädor som styrdes med seglet, inte fötterna

    medan

    windsurfare seglade i vågor, hade brädor runt 2,5, kanske upp mot tre meter med bommar runt två meter, och hade planande brädor som styrdes med fötterna.

    Dvs brädseglare kom från jollesegling medan windsurfare kom från vågsurfing med allt var det innebär 😉

    (och jag har inga fördomar eller förutfattade meningar ;))

  • jesper_b

    Medlem
    3 april, 2008 vid 14:08

    Allt som får folk att komma ut in naturen, gärna på vattnet, än hellre i vågor, är väl kalas. Intim vatteninteraktion, lek, kär-lek…

    Långt som kort, centerbord eller twin, nördigt eller hippt – redskapet ska väl knappast vara det avgörande.

    Jag har grymt fina minnen från mina seglingar från Saltis och Baggensfjärden ut till min mammas dåvarande sommarställe på yttre Ingarö. Brukade kryssa ut på sjöbrisen och käka middag där, sedan segla hem i den nästan vindfria sommarnatten. För mig var det lika intensivt och intimt som en bra dag på Hookipa. Sommarnatten med centerbord, Hookipa utan.

    Jag har redan kommenterat den svenska “osmygiga” marknadsföringen av Kona på denna konf (i en annan tidigare tråd) och tycker inte att jag behöver upprepa det. Dessutom tycker jag personerna bakom Kona i Sverige har skärpt sig en hel del. Jag tycker personligen det vore skittrist om den energi som tycks finnas i Konagänget skulle bannlysas från Sveriges största vindsurfingkonf. Däremot får de väl stå ut med att det kan finnas en och annan överkänslig här, det har de bäddat för själva.

    Tycker vi borde tagga ner och låta alla få en ny chans. Fint va!

    Kram,

    Jesper B

  • trasurfarn

    Medlem
    3 april, 2008 vid 19:40
    JoMenSåAtt;455963 wrote:
    Det är upp till dig om du vill sätta benämningar på folk. Men du måste ju inse vad skillnaden är. Jag har abslout inget mot brädseglare. Här hemma i klubben har vi en dam på över 80 år som brädseglar i lätt vind och jag hjälper henne mer än gärna när hon behöver bärhjälp mm. Men fortfarande så är det en annan sport och har man ett forum för en sport kan man inte förvänta sig att alla gärna vill diskutera en annorlunda sport där.

    Som liknelse kan man inte förvänta sig att man går in i ett hockeyforum och tror att folk vill prata bandy bara för att båda spelar med klubbor på is.

    Nu ska jag inte vara lika barnslig som dig och kalla de som inte håller med för att befinna sig i en mental ankdamm. Man får acceptera vad ett forum handlar om innan man börjar klaga. Men det är bara min åsikt. Jag förstår dig men kanske ska du försöka förstå oss?

    Annars får folk som brädseglar gärna skriva här för min del, det gör inget men de kan inte förvänta sig att alla ska hålla med och vara intresserade av det.

    Vad beträffar min aktivitet här så har jag varit medläm längre än dig, dock är jag inte speciellt aktiv… inte för att något av det har med saken att göra. Kanske du vill ha en gräns på 500 inlägg för att få skriva annat än “ska ni med och surfa” och “är detta en bra bräda” trådar? Kanske dags att växa upp?

    Kan du visa mig var någonstans det står i reglerna på denna konf att man inte får skriva eller diskutera centerbordssurfing?
    Kan du visa mig var någonstans det står i reglerna på denna konf att den endast är för avancerade/tävlingsutövande vindsurfare?
    Det måste i så fall vara något som jag missat!
    Visst vet jag att Kona och formulasurfarna har en egen konf, men hur tätt skall dörrarna stängas mellan dessa konfer?
    Personligen anser jag att sporten/intresset inte är större än att det borde finnas plats för alla på denna konf. Är man inte intresserad av att engagera sig i något inläggning eller tråd så är det ingen som tvingar en att delta. Jag kräver inte att någon här skall vara intresserad av rundbotten-surf. Men jag fick härlig respons här av de bilder som jag visade på min mahognybräda samt även goda råd i div2-teknik av en erfaren vindsurfare här, så jag är klart nöjd.
    Men jag tyckte det var fegt att dra ett april-skämt här på konfen om framtida kona-nedlägning och inte i det forum där förmodligen de flesta aktiva kona-seglare håller hus! Det var detta som fick mig att till slut att våga starta denna diskussion.
    Jag tycker att man skall prata MED människor och inte OM människor i första hand. Men vågar man lämna sin trygga ankdamm? Det krävs mod!
    Som jag tidigare har skrivit så har jag alltså haft en Lorch silver Dolphin och haft mitt livs häftigaste vindsurfingkör på den, men ändå sålde jag den och köpte min rundbottnade mahognybräda Grego vilket jag inte har ångrat.
    Oftast när jag vindsurfar har jag vår båt som bas och då är det viktigt för mig att kunna kryssa bra i lätta vindar. En mahognybräda är även betydligt lättare än vad man tror. Lorchen skymde även sikten lite väl mycket när den ligger på båten, vilket inte Grego gör. Jag kan mycket väl förstå kicken som de allra flesta konf-surfare upplever när det planar, men jag har gjort mitt val.
    Nu hoppas jag innerligt att ni inser att jag INTE är Kona-försäljare ,men jag anser att man inte kollektivt kan håna/straffa Konaseglare hur än deras bräda marknadsförs! Vill du/ni klaga på marknadsföringen av Kona så gör det hos återförsäljaren/agenten!
    I have a dream:
    En dag skall gammelsurfare, barnsurfare, ungdomssurfare, tjejsurfare, vindsurfare i alla åldrar, fristilare, glidare, retrosurfare, speedsurfare, racesurfare, vågsurfare Kona-surfare kort sagt alla surfare få rum på denna konf och uppleva gemenskap och respekt!

    Faktum är att denna konf är betydligt mer aktiv än Fendern.se:s seglingskonf. Det finns 17 olika inriktingar på den konfen vilket jag tycker är olyckligt. Risken med det tror jag blir att man inte vidgar sig och får inte så många nya intryck. Man går direkt på sitt område för tillfället och nöjer sig med det. Diskussionsgruppen swipnet.fritid.segling hade bara en konf och var mycket aktiv under ett flertal år. Det vore kul om denna konf kan fortsätta att vara en bred och aktiv konf där det både är högt i tak och finnas respekt och kamratskap!
    Kul att höra om den surfande 80-åringen jomensåatt!
    Peace Surfbröder och systrar!
    Träsurfarn

  • safesurfer

    Medlem
    3 april, 2008 vid 19:55

    Tror vekligen att i stortsett alla på forumet tycker att alla vindsurfare oavsett utrustning är välkomna. Men det är nog så att vi är många som tycker att segling med storabrädor i lätt vind och ej planande inte är i närheten av lika roligt som segling på små brädor i hårdvind. Att många uttrycker den åsikten betyder ju inte att man inte respekterar de som håller på med det. Förstår att du har ett stark band till din bräda, jag älskar min bräda jag med men även om jag inte tycker om din surfutrustning så betyder det inte att jag ogillar dig.

  • trasurfarn

    Medlem
    3 april, 2008 vid 20:07

    Jag har inte tagit det personligen safesurfer, men har saknat en större vidsynthet och förståelse här på konfen för att man kan vindsurfa på olilka vis och njuta var och av den bräda man har. Även du skulle nog bli lack om man började prata skit om ditt brädmärke eller typ av bräda som du älskar att surfa på.
    Träsurfarn

  • svenne

    Medlem
    3 april, 2008 vid 20:09
    Träsurfarn;456109 wrote:
    Kan du visa mig var någonstans det står i reglerna på denna konf att man inte får skriva eller diskutera centerbordssurfing?
    Kan du visa mig var någonstans det står i reglerna på denna konf att den endast är för avancerade/tävlingsutövande vindsurfare?
    Det måste i så fall vara något som jag missat!
    Visst vet jag att Kona och formulasurfarna har en egen konf, men hur tätt skall dörrarna stängas mellan dessa konfer?
    Personligen anser jag att sporten/intresset inte är större än att det borde finnas plats för alla på denna konf. Är man inte intresserad av att engagera sig i något inläggning eller tråd så är det ingen som tvingar en att delta. Jag kräver inte att någon här skall vara intresserad av rundbotten-surf. Men jag fick härlig respons här av de bilder som jag visade på min mahognybräda samt även goda råd i div2-teknik av en erfaren vindsurfare här, så jag är klart nöjd.
    Men jag tyckte det var fegt att dra ett april-skämt här på konfen om framtida kona-nedlägning och inte i det forum där förmodligen de flesta aktiva kona-seglare håller hus! Det var detta som fick mig att till slut att våga starta denna diskussion.
    Jag tycker att man skall prata MED människor och inte OM människor i första hand. Men vågar man lämna sin trygga ankdamm? Det krävs mod!
    Som jag tidigare har skrivit så har jag alltså haft en Lorch silver Dolphin och haft mitt livs häftigaste vindsurfingkör på den, men ändå sålde jag den och köpte min rundbottnade mahognybräda Grego vilket jag inte har ångrat.
    Oftast när jag vindsurfar har jag vår båt som bas och då är det viktigt för mig att kunna kryssa bra i lätta vindar. En mahognybräda är även betydligt lättare än vad man tror. Lorchen skymde även sikten lite väl mycket när den ligger på båten, vilket inte Grego gör. Jag kan mycket väl förstå kicken som de allra flesta konf-surfare upplever när det planar, men jag har gjort mitt val.
    Nu hoppas jag innerligt att ni inser att jag INTE är Kona-försäljare ,men jag anser att man inte kollektivt kan håna/straffa Konaseglare hur än deras bräda marknadsförs! Vill du/ni klaga på marknadsföringen av Kona så gör det hos återförsäljaren/agenten!
    I have a dream:
    En dag skall gammelsurfare, barnsurfare, ungdomssurfare, tjejsurfare, vindsurfare i alla åldrar, fristilare, glidare, retrosurfare, speedsurfare, racesurfare, vågsurfare Kona-surfare kort sagt alla surfare få rum på denna konf och uppleva gemenskap och respekt!

    Faktum är att denna konf är betydligt mer aktiv än Fendern.se:s seglingskonf. Det finns 17 olika inriktingar på den konfen vilket jag tycker är olyckligt. Risken med det tror jag blir att man inte vidgar sig och får inte så många nya intryck. Man går direkt på sitt område för tillfället och nöjer sig med det. Diskussionsgruppen swipnet.fritid.segling hade bara en konf och var mycket aktiv under ett flertal år. Det vore kul om denna konf kan fortsätta att vara en bred och aktiv konf där det både är högt i tak och finnas respekt och kamratskap!
    Kul att höra om den surfande 80-åringen jomensåatt!
    Peace Surfbröder och systrar!
    Träsurfarn

    Jag brukar hålla mig från personangreppstrådar som exempelvis den här, men nu kan jag inte låta bli…

    Herr Träsurfarn, ta för f*n och vattenkamma dig och logga ut en vecka! Välkommen tillbaka när adrenalinet har sjunkit. Innan du loggar ut, passa på att läsa inläggen i den här tråden och ta en funderare på vem som skriver de märkligaste inläggen. Så länge du har den inställning du uppvisar i just det här inlägget så kan du få stanna kvar i din ankdamm.

    Som sagt, välkommen tillbaka när du har lugnat ner dig.

  • andersbq

    Medlem
    3 april, 2008 vid 20:10

    Håller med dig Safesurfer, har själv massor av brädor och lite insprirerad av Carl här på konfen förra våren tog jag några turer med min Equipe II, men jag måste säga att det mest var en plåga. Den modernare riggen ville mycket mer än den gamla brädan. Sedan kan jag förstå det roliga i kappsegling med centerbordsbrädor, det triggar endorfiner att kappsegla. Men när det handlar att sakta glida fram, tror jag mer på SUP. Det är 2010-talets svar på brädsegling och kajakpaddling.

  • Kjello

    Gäst
    3 april, 2008 vid 20:30

    läser i första hand vad som intresserar mej för tillfället,
    sen skummas senaste inlägg då & då”
    sen intressant jag inte orkat läsa igenom helt.

    orkar inte läsa så mycket text. skönt man kan välja.

    Skummat lite från Träsurfarn, ser Sol / vind & vatten, OK, ta re cool som när du surfar.
    Kan ha varit för lång meningslös vinter, underhållning och bilder underlättar.

    Vet inget om Kona egentligen, verkar va en drog, mer surfing kan hjälpa sinnet uppåt.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mobbing av centerbordssurfare på konfen!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.