Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Modda kite

Taggad: 

  • Modda kite

    Publicerad av ribe68 på 26 februari, 2016 vid 13:22

    Hej är det fler än jag som brukar modda kites, Köpte en Contra 17m från 06 som jag fimpade 4 st strutar på, klipte av vingtipparna som jag sydde en ny fåll på och gjorde om hela främre bridels systemet på. Fick en kite som väger 1kg mindre och svara bättre på bomutslag. Fick så klart göra om bomen från Cabrinhas 2:1 system till en vanlig 1:1 annars lossnar armarna. Har fått en kite som flyger i 2m/s… Grymt kul när alla andras kitar trillar ner. Nu ska jag till Hillesjön för test tur del 2, finjustering av bridelssystemet. Ses där ute på vatten snö och is/Richard

    ribe68 svarade 8 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ribe68

    Medlem
    26 februari, 2016 vid 18:25

    Har även moddat ett par crossbow från 08 och ett par revolver från 07-08 samt en speed 10a från o6 till att bli bra kitar som funkar som de ska, dvs bra säkerhet och bra drag med lite annat bridelsystem än vad FS har, Håller på med en 16,5m Jn Wild thing modell C kite med 5 linor till en 4 linors, men den funkar svajigt men är en kul drake att köra när det är rätt vind., snabb och kvick för den storleken

  • sailortrash

    Medlem
    26 februari, 2016 vid 20:13

    Lite linor och grejer har jag bytt själv…men du menar att du byggt om hela kiten?

    Jag har faktiskt en speed 10 från 05- hur moddade du din?

  • ribe68

    Medlem
    26 februari, 2016 vid 22:16

    finns bra tipps på hur man sätter en bridel med 3st pullus för att få bra utväxling på något
    amerikanskt forum, vilket gör att kiten får mer harmonisk vinkel till vinden.ska försöka ta reda på vart jag fått info och bilder från. Men den funkar bra som 17.

  • sailortrash

    Medlem
    27 februari, 2016 vid 07:09

    Ok
    Vad vill du ha för egenskaper som du saknar med fabrikskites?

  • ribe68

    Medlem
    28 februari, 2016 vid 07:42

    Nu skriver vi om det hela. svaret trillade bort. FS är bra kites, men gammla Speed10 var svår att släppa vind från, mycket kraft och mer kraft. Men genom ett bridelsystem med utväxling vart det mycket bättre, tror att jag fick tippsen från foilzone vilket ska ge mer än 20% mer depover, Kiten håller formen men släpper vinden, vilket är skönt med den typen av kite. Min Contra kitar känns tunga och backstallar i svag vind, med ett enormt bom tryck. Men genom att ta bort hela bridelsystemmet på sidorna av kiten och göra om det samt att låta bakre styrlinan vara kvar med en extra lina fram till den andra knuten på kiten sett från vingtippen, då håller den formen. Cabrinha hadde 2:1 bommar till dessa. Gör man om den till en 1:1 bom så kan man köra Contran med en hand Visserligen får man ändra om så att man får ett långt bomutslag, dvs Skaffa långa armar men det är det värt. Jag klippte bort 4 strutar och klippte av och fållad upp bakkanten på en av mina Contror och fick en kite som väger 1kg mindre och som svänger bättre. Nu ska vi flytta Gladiatorn och sedan ska vi ut och köra , ska försöka få med någon bild då på monstret.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Modda kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.