Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Modda Naish SLE 2009 bar

  • roland

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 01:26

    @above_the_law 532051 wrote:

    Jag kör Bests Bom MEN med Smart Loopen och är VÄLDIGT nöjd, MEN det är några saker man bör ta i beaktan och tänka på:
    A. Jag kör Best stopperball, men har borrat upp hålen lite. Syftet var dock att kunna använda en något tjockare centerlina, så jag vet inte om det behövs borras. Tror inte det…
    B. OBS! Jag är egentligen inte beroende av stopperballen (som man är på Naish lösning), eftersom jag har behållit den vanliga Best-depowerstrapen ovanför swiveln och KORTAT centerlinan rejält! Anledning: Om man släpper bomen på vågen och är ikrokad med Naish-lösningen så är det ju ett helvete att nå bomen om man inte har en stopper som nyper RIKTIGT HÅRT… Jag tycker dessutom att den kortade ceterlinan gör att jag får “lagom” depower utan att behöva köra suicide-leash. OM man dessutom depowrar mycket med hjälp av smartloopens clamcleat så får man ju för lite tamp kvar när man kör med min korta centerlina, för att depowra genom bomrörelsen i t ex vågor OM man tar bort depowern ovanför swiveln…
    C. Jag har dessutom kompletterat Best Bom och Smartloop med ett block (likt Naish) för att få en friktionsfri depower genom den “dubbla” centerlinan.

    OBS!!!!!!
    DET FINNS ETT (TVÅ) PROBLEM med denna lösning också, vilket också är en “fara” på alla lösningar med Smartloop UTOM när man kör med den extra depowerlinan som går genom swiveln!
    OM man löser ut Smartloopen/cl (med flit eller av misstag på vattnet) och har leashen i den “dubbla” center-/stopperball-linan, så kläms det röda quickreleas-höljet fast mot bommen när den åker upp mot blocket. KONTENTAN blir att det INTE går att skjuta det röda höljet från sig, vilket krävs för att återsluta själva chickenloopen! Kan vara riktigt obehagligt om man är långt ut och det är kallt i vattnet och inte kan återsluta CL….(I know;-).

    OM man hamnar i den situationen ute på vattnet så är mitt tips att (om möjligt):
    1. Tag bort Leashen från centerlinan, MEN BARA medan du håller i ett av OSR-handels (d v s inget tryck i kiten).
    2. Kroka fast den i en av de OSR-handles (som finns på BEST:s bom). Jag föredrar att sätta den i den ena eller BÅDA de OSR-ringarna som sitter på FRAMLINORNA, om det inte är nödläge.
    3. När trycket släpper på centerlinan (under swiveln) så kan man rel enkelt återsluta CL.
    4. Sätt tillbaka Leashen vid änden av den dubbla centerlinan (som innan).
    5. Bara att vattenstarta som vanligt:-)!

    En lösning för Naish skulle kunna vara att sätt något stopp på centerlinan bara en LITEN bit ovanför CL, men tillräckligt för att man skulle kunna skjuta upp plasthöljet och återsluta CL. Dock tveksam till om det ger en för “sladdrig” CL när man ska kroka i igen efter ett urkrokat trick…. Antagligen inte ultimat…. Så jag kör nog vidare som förr;-).

    Jag har ytterligare viktiga iaktagelse (som bygger på egen erfarenhet):
    – Om center-/depowertampen går av (förslitning) så har du INTE någon kontakt mellan kite och sele längre och du kommer garanterat att tappa bomen och där med hela kiten som rycks ur händerna via styrlinorna!
    – Kontrollera så att inte någon av muttrarna som håller centerlinan på plats i CL har börjat gäng upp sig. Tyvärr kan detta hända. Använd Locktite i förebyggande syfte…
    Tips till Naish är att låta det röda plastfodralet vara slutet just där muttrarna sitter. Då skulle dom i alla fall inte kunna skruvas ut helt och inget skulle hända om man inte löser ut QR…

    Hoppas Ni som verkligen bryr er och som kör Smart Loop kunde förstå vad jag menar… Hör av Er annars…
    (Orkar inte fota och lägga upp bilder här och nu för att förklara ytterligare om budskapet redan gått fram…)

    Kör hårt där ute, på torsdag blir det åka av igen enl prognosen:laugh: !

    Påminner om en sån 3d bild som på nogåt ja….

  • above_the_law

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 11:44
    sourra;532080 wrote:
    Förstod inte vad du menade Nicco, du får visa på stranden.

    Edit: Jo nu förstår jag. Punkt ett är nog bra att lägg till listan på saker man bör kolla ibland, tillsammans med linor och annat hittepå. Lösning på punkt två: mata efter lite trimlina och sätt fast i cleaten så inte releaseskyddet trycker mot bommen, ladda om på fem röda och – ger igång igen!

    Eller så har vi lösningen på världens problem:

    Mja,
    låter bra (ang punkt 2), men funkade inte i praktiken i hård vind och vågor…
    Så fort du försöker släppa på depowern vid clamcleaten så följer ju bomen med och då får du ju tryck i draken och ingen möjlighet att återförsluta/montera CL på plats. Jag anser fortfarande att man måste använda “Oh Shit Handles” eller den extra gula depowerlinan för att komma för bi problemet. I alla fall om man har kortat centerlinan…

  • above_the_law

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 11:59
    sourra;532080 wrote:
    Förstod inte vad du menade Nicco, du får visa på stranden.

    Edit: Jo nu förstår jag. Punkt ett är nog bra att lägg till listan på saker man bör kolla ibland, tillsammans med linor och annat hittepå. Lösning på punkt två: mata efter lite trimlina och sätt fast i cleaten så inte releaseskyddet trycker mot bommen, ladda om på fem röda och – ger igång igen!

    Eller så har vi lösningen på världens problem:

    Den sista lösningen på bilden tror jag nog mest på, men det måste ju finnas en risk att de tre tamparna snor sig runt varandra och hindrar en från att depowra med hjälp av bomen. Gäller i o f s att göra sina trick åt båda hållen eller varva frammåtrotationer med bakåt;-)…

  • aka_kalle

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:39

    En annan bra lösning är att köra på Liquid Force istället

  • sourra

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 22:24

    Kalle, don’t go there…

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Modda Naish SLE 2009 bar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.